Guvernul a adoptat, în această săptămână, un memorandum privind Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului Naţional 2007-2026 şi Planul de acţiune al acestuia, documente elaborate în colaborare cu Organizaţia Mondială a Turismului şi asociaţii profesionale şi patronale din turism. Master Planul identifică cinci zone cheie în care este nevoie de desfăşurarea de activităţi pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite, precum şi pentru valorificarea potenţialului turistic al României.
Cercetare
Modul de colectare şi analiză a datelor despre turism trebuie revizuite, astfel încât să rezulte, pe baza acestora, situaţia reală a rezultatelor din turism. Acesta va servi la realizarea de previziuni şi comparaţii faţă de alte des-tinaţii turistice. De asemenea, este necesară îmbunătăţirea cercetării de piaţă pentru identificarea de noi pieţe, precum şi a necesităţilor vizitatorilor în scopul dezvoltării potenţialului turistic.
Structuri instituţionale
Master Planul recomandă ca sectorul privat să se implice în mod direct în procesele de luare a deciziilor de către structura naţională care coordonează activităţile din domeniul turismului. De asemenea, Master Planul prevede că instituţia care coordonează la nivel naţional domeniul turismului trebuie să rămâ-nă în finanţarea guvernului, dar trebuie să-şi crească gradul de independenţă. Instituţia trebuie să prezinte rapoarte de activitate unui consiliu de administraţie mixt, public-privat.
Pregătirea profesională a angajaţilor din industria turistică
Master Planul recomandă schimbarea radicală a sistemului de pregătire, de la actualizarea regulată a curriculei până la introducerea mai multor elemente de pregătire practică. De asemenea, se prevede înfiinţarea unui lanţ de instituţii de pregătire în sectorul ospitalităţii şi turismului, în vederea asigurării formării continue şi pregătirii personalului pentru cariere în aceste sectoare.
Planificare
Prin Master Plan se recomandă câteva acţiuni imediate, precum strângerea tuturor prevederilor legale în domeniul planificării urbane din România şi aplicarea unor penalizări semnificative pentru încălcarea prevederilor legislaţiei în domeniu. Până în prezent, sistemele de planificare urbană şi regională nu au identificat şi nu au prevăzut întotdeauna necesitatea planificării integrate a turismului. Dezvoltarea sectorului turistic s-a făcut în general în mod spontan, rezultând o serie de construcţii necorespunzătoare şi neviabile şi care nu beneficiază de infrstructura aferentă.
Marketing
Pieţele sursă de turism trebuie clasificate pe baza oportunităţii pe care o reprezintă pentru România pe termen scurt, mediu şi lung, astfel:
- primare/prioritare: ţări ca Germania, Austria, Italia, Franţa, Marea Britanie şi Irlanda, Ungaria, ţările baltice şi SUA;
- secundare: precum ţările scandinave, ţările din peninsula Iberică, Rusia, Israel şi alte ţări din UE;
- de oportunitate: China sau Japonia.
Master Planul mai recomandă recunoaşterea nevoii de identificare de noi oportunităţi de promovare şi reevaluare a activităţii de promovare tradiţionale. Trebuie să fie îmbunătăţită percepţia pe plan internaţional asupra punctelor de atracţie turistică din România. De aceea, se va reconsidera imaginea brandului turistic al ţării noastre, punându-se accent pe analiza detaliată a pieţelor potenţiale şi pe necesitatea creării unei strategii de marketing.