Dezvoltarea infrastructurii de transport este fundaţia pe care se clădeşte planul de relansare economică, iar ţara noastră are nevoie de o dezvoltare economică sustenabilă şi puternică, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis cu prilejul participării la testarea căii ferate care leagă Gara de Nord de Aeroportul Internaţional Henri Coandă.
"România are nevoie de o dezvoltare economică sustenabilă, puternică, iar pentru asta e nevoie de infrastructură de transport. Iar pentru a putea realiza această infrastructură de transport avem o şansă enormă acum în anii care urmează prin care putem folosi bani europeni care ne sunt puşi la dispoziţie. Trebuie să recunoaştem că bani europeni am avut şi până acum, doar voinţa politică până acum a fost puţină. Dacă ne gândim doar că din 2016 până în 2019 s-a realizat din această linie 11% şi în niciun an de când a venit guvernul liberal s-a realizat practic tot restul - linia este ca şi finalizată - putem să ne dăm seama cam care e voinţa şi putinţa politică", a precizat Klaus Iohannis.
Şeful statului a mai spus că autorităţile doresc dezvoltarea Aeroportului Henri Coandă, dar o condiţie esenţială era realizarea tronsonului de cale ferată care leagă Gara de Nord de aeroport.
"Am participat la un test pe singura linie nouă de cale ferată construită nu din 1989 încoace, ci din 1984 incoace. Noi dorim să dezvoltăm Aeroportul Internaţional, dorim să îi dăm amploare, dar pentru asta e nevoie să poţi ajunge în aeroport în condiţii foarte bune şi predictibile şi pentru asta legătura de la Gara de Nord până la Aeroport e absolut esenţială", a precizat preşedintele Iohannis.
Premierul Ludovic Orban a afirmat că ideea acestui tronson s-a născut în mandatul său de ministru al Transporturilor.
"Sigur că şi aici au trebuit să treacă 13 ani pentru dezvoltarea acestui tronson care va oferi o alternativă pentru cei care vin pe aeroportul Otopeni. Progresul era puţin peste 11% inainte de a veni guvernul liberal şi iată că lucrarea e finalizată aproape în proporţie de 100%. Această linie e o realitate şi va fi pusă la dispoziţia beneficiarilor în cel mai scurt termen posibil. Din păcate, calea ferată a fost cenuşăreasa modului de transport în ultimii 20 de ani. La nivelul Uniunii Europene transportul feroviar e considerat prioritar, pentru că e un transport sigur, rapid şi prietenos cu mediul înconjurător. Vom pune în aplicare strategia UE şi în România. Obiectivul prioritat este finalizarea modernizării căii ferate de la Constanţa până la Vama Nădlac. Se va semna un contract în cursul acestei săptămâni pentru modernizarea a 34 de kilometri. Vom lucra şi pe celelalte trasee importante de pe coridorul 9 paneuropean, de la Ploieşti până la Focşani, de la Focşani până la Roman şi de la Roman până la graniţa de Est, tronsoane unde sunt deja semnate contractele necesare", a precizat Ludovic Orban.
La rândul său, Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, a spus că următorul proiect de anvergură în zona Capitalei îl constituie trenul metropolitan, investiţie ce va presupune
extinderea magistralei de metrou până la centura feroviară a Bucureştiului, lucrările urmând a fi realizate din fonduri europene.
Primele planuri concrete pentru linia către aeroport au fost în 2016 şi lucrările au început în 2019, ideea fiind ca traseul să fie dat în folosinţă până în iunie 2020, când ar fi trebuit să se ţină patru meciuri de la Euro. Trenurile ar trebui să facă 21 de minute pe cei 19,1 km.