Cardurile naţionale de sănătate vor deveni operaţionale din luna februarie a acestui an, cu o perioadă de trei luni, până în luna mai, în care vor putea fi utilizate în paralel cu sistemul actual, şi vor putea fi distribuite şi prin alte mijloace decât poşta, precum prin intermediul medicilor de familie, a decis Guvernul prin ordonanţă aprobată în şedinţa de astăzi.
Cardul naţional de sănătate va deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale acordate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate începând cu data de 1 mai, cu lună mai târziu decât s-a spus iniţial.
Conform unei hotărâri de Guvern adoptate miercuri, cardul naţional de sănătate va deveni obligatoriu pentru asiguraţi din 1 mai, anunţă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Proiectul hotărârii, privind Normele metodologice de aplicare a cardului naţional de sănătate, prevedea utilizarea obligatorie a cardului începând cu 1 aprilie.
Cardul naţional de sănătate va fi utilizat în paralel cu actualul sistem de validare a serviciilor medicale, începând din 1 februarie.
În acest fel, se va asigura accesul la servicii medicale şi celor aproximativ 800.000 de asiguraţi care încă nu au intrat în posesia cardului. Guvernul a dispus aşadar prelungirea duratei în care cele două sisteme vor funcţiona paralel cu încă o lună.
Cardul naţional de sănătate trebuia să fie introdus până la sfârşitul anului 2007, potrivit Legii Sănătăţii nr. 95/2006, el putând deveni operaţional cu aproape opt ani mai târziu.
Cardul naţional, împreună cu prescripţia electronică şi cu dosarul electronic al pacientului, face parte din proiectul "Platforma informatică a asigurărilor de sănătate - PIAS".
Autorităţile cred că atât cardul, cât şi prescripţia electronică reprezintă măsuri pentru eliminarea fraudei din sistem şi pentru verificarea reţetelor.
Procedura este introdusă după ce preşedintele Societăţii Naţionale de Medicină, Rodica Tănăsescu, a fost recent citată în presă afirmând că ideea ca medicii de familie să distribuie cardurile rămase nelivrate de către poştă este inacceptabilă, deoarece creează o premisă pentru activităţi birocratice.
Ordonanţa introduce unor noi reguli pentru sistemul de management al calităţii serviciilor medicale, modificând în acest sens Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
"Potrivit actului normativ, cardurile naţionale de asigurări sociale de sănătate, care se distribuie prin serviciile poştale, vor putea fi distribuite şi prin intermediul altor mijloace (de exemplu, medicii de familie)", arată Guvernul printr-un comunicat de presă.
Tot în şedinţa de miercuri, Guvernul a decis ca aceste carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate să devină operaţionale începând cu 1 februarie 2015 şi să poată fi utilizate de către asiguraţi la medicii de familie, în spitale şi în farmacii, precum şi de către furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale.
Pentru o perioadă de trei luni, respectiv între 1 februarie şi 30 aprilie, cardul de sănătate va putea fi utilizat în paralel cu sistemul actual, urmând ca începând cu 1 mai utilizarea acestui document în sistemul de asigurări sociale de sănătate să devină unicul instrument de validare a serviciilor medicale.
Serviciile medicale pentru situaţiile de urgenţă medico-chirurgicală se acordă în condiţiile actelor normative în vigoare, fără a fi necesar cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.
Persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani după 1 februarie 2015 sau dobândesc calitatea de asigurat prin plata contribuţiei ulterior acestei date şi, ca urmare, nu li s-a emis încă un card naţional de sănătate, vor face dovada calităţii de asigurat in baza unei adeverinţe de asigurat eliberată de casa de asigurări de sănătate. Această adeverinţă este valabilă până la data la care asiguratul intră în posesia cardului, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data emiterii acestuia.
Persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă primirea cardului naţional, vor depune o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens la casa de asigurări de sănătate la care sunt luate în evidenţă, însoţită de cardul naţional, în situaţia în care acesta a fost distribuit. Aceste persoane vor face dovada calităţii de asigurat pe baza adeverinţei de asigurat, având o valabilitate de trei luni, eliberată la solicitarea asiguratului de către casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă.
Cardurile naţionale de sănătate nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la casele de asigurări de sănătate urmează a fi distribuite asiguraţilor de către casele de asigurări de sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.