Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a transmis, ieri că Guvernul a adoptat un plan de acţiune pentru infrastructura feroviară în care "doar 6% (0,37 miliarde de lei din 6,2 miliarde de lei) din fondurile necesare în următorii 4 ani pentru reînnoirea căii ferate vor fi alocate". Acesta spune că reînnoirea căii ferate este cea mai importantă operaţiune conform Strategiei feroviare a ţării pe 2021-2025, informează Digi24.
"Guvernul Ciucă a adoptat astăzi un plan de acţiune pentru infrastructură feroviară în care scrie negru pe alb cum va îngropa calea ferată în următorii ani.
Conform acestui document oficial, doar 6% (0,37 mld din 6,2 mld) din fondurile necesare în următorii 4 ani pentru reînnoirea căii ferate vor fi alocate! (Tabelul 6 ataşat din Planul de acţiune).
Reînnoirea este operaţiunea de înlocuire a cadrului piatră spartă - traverse - prinderi - şină + macazuri (aparate de cale) şi conform Strategiei feroviare a României pe 2021-2025 este cea mai importantă operaţiune pentru revitalizarea căii ferate.
În 2021, am investit un record de 200 de milioane de lei în reînnoiri.
Adică mai mult decât în toată perioada 2017-2020 însumat.
Asta înseamnă aproape 100km de cale ferată pe care viteza a fost adusă la standardul constructiv.
Un astfel de exemplu, este Buzău-Făurei, 40 km pe care cu ~12 mil euro în 6 luni a fost ridicată viteza de la 30km/h la 120km/h pe unul din fire.
Ei bine, exact acest sector este prins pentru reînnoire cu o valoare mincinoasă în Planul de acţiune adoptat astăzi: 190 milioane euro. În condiţiile în care în 2021, am făcut jumătate din lucrare (un fir din două) cu 12 mil euro!
În mod normal în 2022 lucrarea ar trebui continuată şi finalizat şi firul II, dar în Planul adoptat astăzi această reînnoire este trecută cu termen "după 2027".
Am prins fonduri în PNRR pentru Reînnoire (spre exemplu, pe Bucureşti-Piteşti), dar proiectele bat pasul pe loc după ce-am plecat de la minister.
Conform Strategiei pentru infrastructură feroviară, în 2021 ţinta era de 70km şi am depăşit-o: 100km după cum spuneam.
Pentru 2022, ţinta este de 150km, dar pare cu noua conducere a ministerului, văzând documentele oficiale şi lipsa de acţiune, că e deja în pericol.
Pentru 2023, ţinta este de 250km, iar pentru 2024, de 375km, iar spre sfârşitul deceniului am ajunge la 700km/an.
E nevoie de această creştere pentru a duce calea ferată într-o zonă de decenţă, dar noile intenţii strategice ale ministerului Transporturilor ne prăbuşesc speranţa. Oare dl. Grindeanu ştie că a iniţiat un document care prevede că doar 6% din fondurile necesare vor fi alocate?", a scris Cătălin Drulă pe pagina sa de Facebook.