Piaţa retailului de jucării este încă subdimensionată în România, doar trei retaileri având o reţea mai mare de 10 magazine la nivel naţional, potrivit datelor CBRE, liderul pieţei de consultanţă imobiliară. Închiderea şcolilor şi a grădiniţelor, precum şi perioada de izolare, au impulsionat vânzările de jucării şi jocuri, cele mai vândute produse fiind bicicletele, trotinetele şi trambulinele, conform unui comunicat de presă.
Sărbătorile precum Paştele şi 1 Iunie, Ziua Internaţională a Copilului sunt printre perioadele de vârf în ceea ce priveşte vânzările de jucării şi jocuri. Noriel se detaşează ca fiind cel mai mare retailer de jucării din România, cu o reţea de 80 de magazine. Pe locurile următoare se află SMYK, cu 17 unităţi şi Jumbo, cu 15 magazine momentan. Recent, Jumbo a anunţat că va amâna, cel mai probabil, investiţiile programate pentru acest an, în contextul în care fiecare lună cu magazine închise echivalează cu o scădere de 5% din cifra anuală de afaceri.
"Deşi s-a observat o creştere de aproximativ 200% în vânzările din mediul online pe categoria de produse şi accesorii dedicate copiilor, această creştere nu a compensat pierderile cauzate de închiderea magazinelor fizice. Ne aşteptăm în continuare la o dinamică a comerţului online cu jucării şi jocuri video, ceea ce ar putea creşte ponderea vânzărilor online de la 20-30% cât a fost la nivelul anului trecut la aproximativ 50% din totalul vânzărilor, sub un efect de bumerang, prin prisma situaţiei impuse de criza din sănătate", a declarat Cristina Toroş, Senior Consultant în cadrul departamentului Advisory & Transaction, Retail, CBRE România.
Pentru a satisface apetitul ridicat pentru jucării înregistrat în ultimele luni, hipermarketurile cresc gama de produse oferite, atât ca suprafaţă de vânzare, cât şi ca varietate de produse, având la bază creşteri de 10%-15% ale cifrei de afaceri pe aceasta categorie. Vânzări în creştere au fost înregistrate şi în ceea ce priveşte echipamentele sportive pentru activităţi în aer liber, atât în rândul hipermarketurilor, cât şi în sectorul retailerilor de articole sportive.
De asemenea, specialistul CBRE, a declarat: "Hipermarketurile au preluat din cererea pentru astfel de produse şi vor continua să o facă, redesenând zona de jucării, unde se întâmplă vânzarea propriu-zisă. Categorii de produse precum bicicletele sau trotinetele pentru copii înregistrează creşteri de vânzări, având în vedere că inclusiv locurile de joacă din parcuri sunt închise iar opţiunile copiilor de petrecere a timpului liber sunt limitate."
Potrivit comunicatului de presă, având în vedere că aproximativ 85% din producţia de jucării are loc în alte ţări, mai mulţi retaileri s-ar putea confrunta pe termen mediu cu o situaţie delicată din punct de vedere al stocurilor de produse pentru copii. Între timp, din nevoia de a impulsiona vânzările, anumite branduri au încheiat parteneriate pentru a-şi putea aduce produsele cât mai aproape de consumatori, un astfel de exemplu fiind parteneriatul dintre Cărtureşti şi Mega Image Concept Store Băneasa.
"Parteneriatele reflectă mai degrabă o nevoie decât un trend, pentru că fiecare brand oferă o experienţă proprie, o poveste, pe care îi este greu să o transpună într-un spaţiu operat de un alt retailer. De aceea, este nevoie ca magazinele să fie deschise pentru a completa vânzările din mediul online. La nivel general, în România, retailul de jucării şi jocuri este încă slab dezvoltat comparativ cu alte pieţe europene iar această perioadă ar aduce intrări de noi branduri pe piaţa locală, inclusiv noi parcuri de entertainment", a încheiat Cristina Toroş.