Comisia Europeană va deschide, până la sfârşitul anului, a doua etapă a procedurii împotriva României în cazul taxei de înmatriculare, dacă autorităţile nu vor pune în practică legislaţia aliniată la cea europeană, a declarat. "În timpul discuţiilor cu autorităţile române, Comisia consideră că a oferit suficiente elemente şi sugestii astfel încât noul proiect legislativ să fie în conformitate cu legislaţia UE. Totuşi, fără o implementare a legislaţiei aliniate la cea a UE, Comisia va deschide a doua etapă a procedurii de infringement până la sfârşitul acestui an", a declarat purtătorul de cuvânt al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou.
Potrivit acesteia, scopul Comisiei Europene, în cadrul dialogului cu partea română, este să ofere consiliere şi nu să-şi dea acordul formal pe un proiect legislativ al guvernului.
"Înainte de a lua o decizie finală în cadrul procedurii de infringement, Comisia aşteaptă transmiterea oficială a legislaţiei noi şi deja adoptate. Comisia nu încheie niciodată o procedură pe baza unui proiect legislativ care nu a intrat încă în vigoare", a mai arătat purtătorul de cuvânt.
Pe de altă parte, Finanţele consideră, la rândul lor, că au oferit Comisiei toate informaţiile cerute, iar potrivit unor surse, citate de NewsIn, legislaţia nu a fost încă modificată întrucât forul european nu a transmis niciun răspuns României la scrisoarea trimisă în septembrie. Această scrisoare a conţinut două studii ale pieţei auto care, conform solicitării CE, ar fi urmat să reflecte dacă gradul de uzură al maşinilor luat în calcul de Finanţe pentru plata taxei corespunde cu cel evaluat de Comisia de Asigurări şi de Uniunea Asiguratorilor.
Procedura de infrigement (încălcarea tratatului de aderare) prevede că, în situaţia în care guvernul român nu modifică taxa auto conform cerinţelor CE, forul european trece la etapa premergătoare acţionării la Curtea Europeană de Justiţie. Această etapă constă în transmiterea unei scrisori de argumentaţie, "reasoned opinion", care conţine recomandări precise ale modului în care trebuie modificată taxa. Dacă nici în urma scrisorii de argumentaţie România nu se conformează rigorilor europene în materie, Comisia ar urma să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie.
Deşi comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, anunţa în aprilie că România are la dispoziţie şase luni pentru a rezolva această problemă, CE nu a considerat necesar, până în prezent, să avanseze procedura, considerând constructiv dialogul cu partea română.
Taxa de primă înmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de încălcare a tratatului declanşată de Comisia Europeană.
CE apreciază că taxa de prima înmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare şi jurisprudenţei Curţii Europene. Principalele neajunsuri ale legislaţiei referitoare la taxa de înmatriculare auto, invocate de Comisia Europeană, sunt taxarea discriminatorie între maşinile la mâna a doua vândute de cetăţenii români şi cei din alte state membre UE, precum şi faptul că nivelul taxei depăşeşte valoarea reziduală sau de piaţă a maşinii în cazul celor foarte vechi.
Taxa de primă înmatriculare, în vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculează în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Nivelul taxei porneşte de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrică de 600 cmc, dotate cu euro 4 şi ajunge până la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de şase ani, fără catalizator şi cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc.