Ceferiada
Cătălin Deacu
Ziarul BURSA #Companii / 25 august 2010
• Peste 8000 de ceferişti riscă să fie concediaţi
• În replică, trenurile ar putea fi oprite pe 30 august
Trenurile ar putea să fie oprite, luni, 30 august, dacă liderii sindicali şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor nu se înţeleg, astăzi, asupra planului de concedieri din companiile feroviare.
"Am discutat luni cu ministrul Radu Berceanu aproape cinci ore şi i-am spus foarte clar că oprim lucrul dacă se continuă cu ideea concedierilor masive", ne-a declarat Gheorghe Frăţică, prim-vicepreşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial (FNFMC).
Liderul de sindicat ne-a precizat că trenurile ar putea să fie oprite luni, 30 august, dacă discuţiile cu oficialii ministeriali vor eşua: "Miercuri, la ora 9 vor fi discuţii cu oficialii Ministerului Transporturilor pe problema CFR Călători. La ora 11 se discută despre CFR Marfă, iar la ora 13 despre CFR SA. Dacă nu se renunţă la planurile de concedieri masive, fără nicio analiză, atunci, cel mai probabil, luni, 30, august, oprim trenurile".
Gheorghe Frăţică mai spune că este anormal ca problemele companiilor să fie rezvoltate prin concedieri de personal: "Problemele la calea ferată nu au apărut din cauza salariaţilor, ci din modul în care se cheltuie banul public. Ceferiştii sunt extrem de nemulţumiţi de această situaţie".
Şi vicepreşedintele federaţiei Gheorghe Sultana ne-a confirmat că protestele ceferiştilor vor începe în funcţie de rezultatul unor noi runde de negocieri: "Urmează să ne întâlnim, din nou, cu conducerea companiilor feroviare şi cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, să vedem ce putem să rezolvăm. În privinţa concedierilor, nu ştim ce va fi, fiecare parte va veni cu un document de poziţie şi urmează să analizăm. Trebuie să evităm falimentul şi să găsim măsurile necesare de eficientizare a activităţii".
Viceliderul sindical a admis că presiunea făcută de salariaţi pe liderii sindicali pentru începerea protestelor este mare: "Vreau să vă spun că nu noi luăm decizia să oprim trenurile, ci aceasta vine de la salariaţi. Noi, ca lideri de sindicat, doar expunem factorilor decidenţi nemulţumirile salariaţilor".
Potrivit strategiei de restructurarea a domeniului feroviar, până în 2011, numărul de salariaţi de la calea ferată va trebui redus cu aproximativ 8300 de salariaţi, economia obţinută, anul viitor, fiind de 787 milioane lei.
• Evoluţia datoriilor companiilor CFR
Datoriile companiilor CFR care urmează să fie supuse restructurării au crescut în ultimele şaşe luni.
La CFR SA, datoriile companiei erau, la data de 31 decembrie 2009, de 128,31 milioane lei. Aceastea au crescut la 31 martie 2010 la 153,61 milioane lei, şi au continuat să crească, la 30 iunie 2010, la 181,18 milioane lei.
La CFR Călători datoriile companiei la finele anului trecut au fost de 15,29 milioane lei. Datoriile operatorului naţional feroviar de transport de călători au crescut la 31 martie 2010 la 19,41 milioane lei şi au continuat să crească la 30 iunie 2010, la 24,71 milioane lei.
La CFR Marfă datoriile societăţii la data de 31 decembrie 2009 au fost de 64,63 milioane lei. Acestea au continuat să crească, ajungând la 31 martie 2010 la 67,57 milioane lei, şi la 30 iunie 2010, la 121,41 milioane lei.