Peste 1000 de lucrători feroviari din toată ţara au protestat, ieri, în faţa Ministerului Transporturilor. Ceferiştii solicită condiţii decente de muncă, investiţii, reorganizarea căii ferate şi promovarea Statutului feroviarului.
În cazul în care ministerul de resort şi conducerile celor trei companii feroviare de stat - CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă - nu vor rezolva favorabil doleanţele lucrătorilor de pe calea ferată, aceştia ameninţă că se vor folosi de toate formele de protest prevăzute de Codul Muncii şi legea dialogului social. Ei susţin că dacă negocierile cu privire la încheierea noului contract colectiv de muncă (CCM) vor trena, atunci nu este exclusă declanşarea unei greve generale, care ar paraliza transportul de mărfuri şi persoane pe calea ferată.
Iulian Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare, a afirmat: "Dacă nu se rezolvă, vom continua acţiunile sindicale. Este posibil orice. În iunie, ne expiră contractul colectiv de muncă, iar dacă nu vom reuşi să găsim soluţii până atunci, salariaţii, membrii noştri de sindicat, vor decide ce vom face. Este posibil să decidă să ajungem chiar până la greva generală".
Liderul sindical a menţionat că una dintre problemele din sistem o reprezintă veniturile angajaţilor, salariile de bază fiind foarte mici în sistemul feroviar, la nivelul salariului minim pe economie, indiferent dacă angajaţii sunt calificaţi sau nu. El a precizat că un mecanic de locomotivă, care este cel mai bine plătit din sistem, are un salariu de încadrare de 2380 lei după 30 de ani de muncă, în prag de pensie.
Iulian Măntescu a spus: "Cerinţele noastre sunt mari, suntem conştienţi că nu se poate. Poa-te că noi am dori o majorare de 40% - 50%, dar este posibil, dacă obţinem şi un 15 - 20% să semnăm sau nu un nou contract colectiv de muncă. Aşteptăm şi mandatul membrilor noştri din teritoriu, că, până la urmă, ei decid. Un mecanic de locomotivă are salariul de încadrare de 2380 lei. Cu toate sporurile, după 30 de ani de muncă, poate ajunge la un brut de maximum 5000 de lei, adică un salariu net situat între 2380 şi 3000 de lei. Spre deosebire de situaţia actuală, în decembrie 1989 un mecanic de locomotivă rămânea cu un salariu net, la lichidare, de 5000 de lei. Ceilalţi feroviari sunt plătiţi mai prost decât mecanicul de locomotivă".
În legătură cu nivelul scăzut de salarizare, Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Româ-nia (FSTFR) a declarat: "Ne trebuie o majorare salarială de 50% din salariul de bază, pentru că vrem respect pentru ceferişti. La ora actuală, jumatăte din ceferişti sunt la salariul minim brut pe economie, sunt calificaţi. Nu se poate să aibă salariul de necalificat şi cealaltă parte au salariile de bază brute până în salariul de necalificat din construcţii, de 3000 de lei. Este inadmisibil ca lucrătorii feroviari care, nu cu mult timp în urmă, aveau printre cele mai mari salarii, să ajungă acum la salarii de necalificaţi. Pentru aceasta, cerem o mărire de salariu care să ne aducă la nivelul salariului de bază al necalificaţilor din construcţii, cel puţin".
În afara majorării salariale, membrii FSTFR solicită investiţii în materialul rulant şi achiziţionarea rapidă a cel puţin 80 de rame electrice.
În legătură cu statutul feroviarului, până acum au fost organizate trei întâlniri succesive la comisia pentru muncă din Camera Deputaţilor însă, conform lui Iulian Măntescu, "toată lumea ne spune că nu avem dreptul să avem coeficienţi de ierarhizare în această lege şi să-i prindem în contractele colective de muncă".
Liderul sindical a precizat: "Noi am cerut să fie prinşi ca şi coeficienţi minimali. În sistemul bugetar s-a putut, nouă ni se refuză. Urmează să ne vedem în comisia de muncă marţi, 16 aprilie, şi să discutăm din nou".
În privinţa modernizării căii ferate, ceferiştii susţin că sunt necesare investiţii de peste 100 miliarde de lei.
Iulian Măntescu a spus: "Infrastructura este un dezastru. Lipsa investiţiilor din ultimii 30 de ani din infrastructură ne-a adus să circulăm cu viteze comerciale la transportul de marfă de circa 17 km pe oră, iar în transportul de călători cu 38 - 40 km pe oră. Dacă vorbim în bani, pes-te 100 miliarde de lei sunt necesari. Dacă discutăm în timp, ce s-a distrus în 30 de ani nu este posibil să se reabiliteze peste noapte".
Lucrătorii feroviari mai solicită reorganizarea căii ferate şi reunirea celor 3 companii, CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă, în tip holding, după modelul din mai multe state europene, printre care se numără Germania, Polonia şi Spania.
O delegaţie a sindicaliştilor feroviari a fost primită de oficialii Ministerului Transporturilor, care au luat act de solicitările ceferiştilor şi au promis că vor căuta soluţii pentru rezolvarea acestora.