Reporter: Cât de mare s-a dovedit a fi interesul investitorilor pentru turism, în ultima perioadă?
Mirela Matichescu: În ultimii ani, deşi criza şi-a pus amprenta pe toată economia naţională, am remarcat un interes ridicat al investitorilor pentru acest segment. Mă refer atât la înfiinţarea unor unităţi de cazare cu standarde ridicate, din punct de vedere al facilităţilor de cazare, dar şi al serviciilor oferite clienţilor; la dezvoltarea programelor de agrement pentru turişti în foarte multe staţiuni, indiferent de forma de relief, dar şi la investiţii semnificative în infrastructura turistică.
De asemenea, cred că evenimentele sportive sau culturale, organizate de autorităţile locale cu diferiţi parteneri privaţi, au un rol important şi contribuie, în mod semnificativ, la promovarea unei destinaţii. De exemplu, Raliul Deltei a adus la Tulcea sute de vizitatori. La fel se va întâmpla şi în cazul Festivalului de Jazz de la Garana. Toate acestea, coroborate, au condus la o creştere a numărului de turişti, pe anumite segmente.
Reporter: Cum a evoluat numărul turiştilor din ţara noastră?
Mirela Matichescu: Cred că în ultimii ani, românii au reînceput să îşi descopere ţara. Sunt foarte mulţi cei care au renunţat la concedii în străinătate şi s-au orientat spre litoralul românesc, staţiunile montane dar şi marile oraşe precum Sibiu, Timişoara sau Braşov. Consider că fiecare excursie, fie ea chiar şi de week-end, aduce un plus valoare turismului românesc.
Reporter: Totuşi, avem multe lipsuri în acest domeniu...
Mirela Matichescu: Desigur că mai avem multe de făcut, atât noi, ca autorităţi, cât şi reprezentanţii mediului privat. Noi suntem oligaţi să adaptăm legislaţia, astfel încât să susţinem iniţiativa privată şi o dezvoltare unitară a turismului, însă şi agenţii economici, la rândul lor, trebuie să îşi definească strategii pe termen lung, astfel încât businessul lor să fie unul competititv, în condiţiile economiei de piaţă. Nu cred că un boom în timpul sezonului estival, de exemplu, poate să garanteze un succes şi în anul următor, dacă facilităţile, serviciile şi, de ce nu, preţurile nu sunt adaptate cerinţelor clienţilor.
Reporter: Când credeţi că vom putea spune că nu mai avem ce să îmbunătăţim în turismul autohton?
Mirela Matichescu: Cred că mai sunt foarte multe de făcut până când putem spune că nu mai avem ce să îmbunătăţim. Consider că s-au făcut paşi importanţi, atât din punct de vedere al legislaţiei, a corelării cererii cu oferta, dar şi a promovării României ca destinaţie turistică. Am remarcat chiar o schimbare a viziunii pe care o au agenţii privaţi faţă de consumatori. Au fost investite sume importante în structuri noi de cazare, au fost modernizate multe hoteluri vechi şi chiar au fost dezvoltate noi staţiuni, cum ar fi Voineasa - extrem de căutată în timpul sezonului rece de cei pasionaţi de sporturi de iarnă. Este evident că, la nivel naţional, există o preocupare permanentă pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor în industria turistică.
Reporter: Mulţi turişti se plâng de serviciile de cazare. Cum rezolvăm această problemă?
Mirela Matichescu: Autoritatea Naţională pentru Turism a emis deja noi norme de clasificare pentru structurile turistice. Aceste norme introduc standarde mai ridicate din punct de vedere al facilităţilor pe care trebuie să le deţină o anumită structură de cazare, în funcţie de numărul de stele sau margarete.
De asemenea, sunt prevăzute şi anumite servicii pe care hotelierii sunt obilgaţi să le pună la dispoziţia turistului, în funcţie de categoria în care a fost încadrată unitatea respectivă. Cred că aceste reguli vor contribui la o creştere a calităţii serviciilor.
În acelaşi timp, consider că şi hotelerii trebuie să înţeleagă că un turist se va întoarce întotdeauna în locaţia în care s-a simţit bine. Cred că, pentru îmbunătăţirea serviciilor de cazare, responsabilitatea aparţine atât ANT, cât şi mediului privat.
Reporter: Cât credeţi că ar trebui să investim în modernizarea turismului românesc?
Mirela Matichescu: Este imposibil să se facă o estimare a investiţiilor necesare la nivel naţional, în turism. Trebuie să înţelegem că Autoritatea Naţională pentru Turism urmăreşte, în acest moment, reglementarea cadrului legislativ, în paralel cu dezvoltarea acţiunilor specifice de promovare a României ca destinaţie turistică. Cred că fiecare regiune are un anumit specific şi, prin urmare, şi un anumit public ţintă. Consider că valoarea investiţiilor în turism depinde foarte mult de proiectele care se doresc a fi dezvoltate în zonele respective.
Reporter: Care dintre segmentele turistice are cea mai mare nevoie de investiţii?
Mirela Matichescu: Pentru a putea fi competitivi, în raport cu principalii noştri concurenţi, consider că nu trebuie să lăsăm garda jos în niciun segment al turismului. Având în vedere că turismul este o ramură economică ce se raportează permanent la cerinţele consumatorilor/clienţilor, cred că este nevoie de investiţii permanente, astfel încât calitatea serviciilor să se menţină sau chiar să se îmbunătăţească.
Reporter: Ce strategie au autorităţile pentru îmbunătăţirea serviciilor turistice?
Mirela Matichescu: Ne dorim să susţinem cât mai mult turismul în România, vrem să sprijinim investiţiile viabile în orice regiune cu potenţial şi, de asemenea, să încercăm să atragem cât mai mulţi vizitatori străini la noi în ţară. Sunt interesată să atrag în România cât mai mulţi vizitatori din străinătate. Evident că pe lângă pieţele externe tradiţionale precum Germania sau ţările scandinave există şi alte ţinte pe care le-am putea exploata. Şi mă refer aici la Republica Moldova, Emiratele Arabe sau chiar Turcia. De asemenea, vrem să modificăm Legea Turismului, un proiect aflat acum în discuţii cu organizaţiile patronale din domeniu. Prin acest act normativ încercăm să reglementăm, în mod corect, atât atribuţiile autorităţii centrale, a activităţilor din turism, a agenţilor economici dar şi a autorităţilor locale. Prin implementarea acestui proiect credem că rezolvăm şi problema finanţării activităţilor de promovare turistică pe plan local, dar şi a punctelor de informare la nivelul fiecărei regiuni.
Reporter: Cum vor fi utilizate cele 55 de milioane euro din fonduri europene pentru promovarea turistică - ce proiecte există în acest sens?
Mirela Matichescu: Strategia este extrem de amplă şi presupune atât crearea unei bănci de imagini care să cuprindă filme şi clipuri publicitare, documentare şi fotografii, layout-uri pentru promovare outdoor, cât şi broşuri care să descrie România. De asemenea, vom participa la manifestările expoziţionale cu profil turistic intern şi extern, ce au ca scop consolidarea poziţiei României în special pe pieţele ţintă, precum Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie, dar şi pe pieţe de oportunitate precum Polonia, Spania, Belgia, Olanda sau Emiratele Arabe Unite.
O altă prioritate pentru noi este continuarea realizării de inserţii în cataloagele marilor tour-operatori străini care promovează România ca destinaţie turistică. Vom organiza vizite de documentare a jurnaliştilor străini în România, agenţii de turism ai unor tour-operatori, dar şi a unor lideri de opinie. Nu excludem colaborarea cu posturi de televiziune pentru realizarea unor emisiuni cu profil turistic. De asemenea, vom promova România ca destinaţie turistică şi prin campanii derulate în cadrul unor evenimente de anvergură, precum Bestfest, Raliul Sibiului sau precum cel care s-a derulat deja - Raliul Deltei.
Reporter: Care sunt problemele din sectorul turistic şi cum pot fi rezolvate acestea?
Mirela Matichescu: Cred că una dintre cele mai mari probleme din acest sector este aceea a proprietarilor de structuri de cazare, care, din diverse motive, le-au lăsat să se degradeze. În acest sens, la nivelul administraţiei centrale există intenţia de a introduce sancţiuni consistente pentru cei care nu-şi menţin proprietăţile la standard de funcţionare.
Reporter: Ce proiecte legislative vor fi promovate în acest an referitor la turismul românesc?
Mirela Matichescu: Probabil că vor fi mai multe proiecte aprobate, însă ne dorim ca în cel mai scurt timp să fie finalizată şi adoptată Legea Tichetelor de Vacanţă - act normativ pe care îl consider extrem de important pentru dezvoltarea sectorului turistic. În acest moment, proiectul de act normativ este în dezbatere în Camera Deputaţilor. De asemenea, ne dorim să finalizăm, în parteneriat cu mediul privat, legea Turismului, astfel încât acest segment să se dezvolte pe termen lung, în mod unitar.
Reporter: Mulţumesc!
Conferinţa Internaţională a Tursimului, la care au participat atât reprezentanţi ai autorităţilor din ţara noastră, cât şi oficialităţi din alte ţări, a avut loc, zilele trecute, la Bucureşti.
De asemenea, pe parcursul a patru zile, în jur de 200 de oficiali români şi străini, printre care ambasadori şi reprezentanţi ai Organizaţiei Mondiale a Turismului, alături de 35 de jurnalişti din afara ţării şi de reprezentanţi ai presei româneşti au fost conduşi de ministrul delegat pentru turism Maria Grapini şi de conducerea ANT în zone montane, dar şi în Transilvania şi în Deltă, într-o acţiune de promovare a valorilor turistice din ţara noastră.
•
Din anul 2012, România este preşedintele Consiliului Executiv al Organizaţiei Mondiale a Turismului, funcţie pe care o va deţine până în august 2013, când va avea loc Adunarea Generală din Zambia şi Zimbabwe şi unde va fi numit un nou preşedinte.