Principalele criterii care stau la baza alegerii telefonului mobil sunt design-ul şi caracteristicile, marca şi preţul, spun operatorii de pe piaţă. Am putea spune că primele două criterii - design şi caracteristici - sunt mai importante pentru clienţii tineri, în vreme ce marca şi preţul sunt mai importante în decizia de cumpărare pentru clienţii mai vârstnici.
În acelaşi timp, caracteristicile telefonului sunt elementul principal care determină alegerea telefonului pentru clienţii din categoria business. Aceştia îşi doresc un telefon care înglobează cele mai noi tehnologii de comunicaţii, care oferă performanţe deosebite în transferul de date mobile şi accesul la Internet, permit accesarea diverselor aplicaţii de business şi au o capacitate mare de stocare.
În Romania se remarcă un segment important de clienţi care aleg telefonul în principal pentru design, ceea ce ne spune că telefoanele stilate au în ţara noastră o căutare poate mai mare decât în alte ţări. Operatorii mai spun că românii au un apetit foarte mare pentru noile tehnologii şi ca ţara noastră a trecut foarte repede peste etapele dezvoltării tehnologice, fiind acum la un nivel de dezvoltare comparabil cu cel al ţărilor occidentale, în ceea ce priveşte comunicaţiile mobile. Clienţii care, în general, doresc ultimele modele în materie de tehnologie şi design au adoptat cu rapiditate cele mai recente tendinţe în domeniu (tehnologia HSPDA, camera video de înaltă definiţie, TV mobil etc).
Cele mai bine vândute telefoane sunt cele din oferta comercială, cu preţuri cuprinse între 1 şi 9 euro.
Contează marca de telefon, dotările, preţul, perioadele de vârf ale vânzărilor
Pentru majoritatea utilizatorilor preţul este factorul determinant în luarea deciziei de cumpărare a unui terminal. Al doilea factor important este marca, având în vedere că achiziţia unui nou telefon se face fie prin raportare la experienţele anterioare (obişnuiţa sau experienţele negative), fie în funcţie de trend şi de agresivitatea în comunicare a unei anumite mărci. Există un segment de utilizatori cu o putere de cumpărare peste medie, pentru care preţul nu reprezintă o componentă importantă în selecţia unui telefon mobil, mai importante fiind marca şi dotările acestuia.
Decizia de cumpărare este influenţată şi de perioadele de vârf, în special de "migraţia" sezonieră a populatiei. În acest caz trebuie avute în vedere beneficiile ofertelor disponibile şi campaniile de comunicare care se desfăşoară în aceste perioade.
Preţul mediu pentru un telefon
Orange, Vodafone, Cosmote oferă clienţilor lor telefoane cu funcţii variate, din toate categoriile de preţ. Telefoanele vândute fără abonament generează cifre de vânzări moderate. Cele mai multe vânzări sunt de telefoane cu abonamente, ale căror preţuri variază între 1şi 9 euro.
Preţul mediu care se plăteşte pentru un terminal performant variază între 50 şi 100 de euro, în funcţie de perioadele de vânzare.
În general, în perioada sărbătorilor de iarnă şi pascale vânzările cresc semnificativ faţă de lunile normale. Principala tendinţă este creşterea vânzării de telefoane cu preţuri mici, disponibile la ofertele speciale de sărbători. În acelaşi timp, datorită faptului că telefonul mobil poate fi un cadou deosebit de sărbători, se observă o creştere şi în vânzările de telefoane performante.