Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA şi Asocierea RailWorks au semnat, joi, contractul în valoare de 2,97 miliarde lei, fără TVA, pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, ceea ce va permite circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, a anunţat Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC).
Sursa de finanţare este asigurată din fonduri nerambursabile (finanţare CEF) şi de la bugetul de stat, iar durata totală de finalizare a contractului este de 108 luni (execuţia lucrărilor şi perioada de garanţie) de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, transmite Agerpres.
"Semnarea acestui contract este o etapă din lungul drum pe care trebuie să îl parcurgem în cel mai scurt timp posibil pentru a readuce calea ferată din România acolo unde îi este locul. Deşi, astăzi, după mai bine de 19 termene în justiţie, s-a semnat unul dintre cele mai importante contracte ca şi valoare nu sunt chiar atât de bucuros din prisma faptului că România a pierdut, totuşi, circa 330 milioane euro, din cauza faptului că nu s-a reuşit semnarea acestui contract anul trecut", a declarat ministrul desemnat al Transporturilor, Lucian Bode.
Conform ministrului desemnat, ţara noastră a fost printre primele ţări care au înţeles importanţa acestui mod de transport, dar după 1990 o serie de decizii greşite au afectat în mod direct dezvoltarea acestui sector.
"Unii paşi au fost deja făcuţi de când am preluat mandatul de ministru, dar este necesară o intensificare a eforturilor. Ne concentrăm pe dezvoltarea infrastructurii feroviare şi a înnoirii materialului rulant. Genul acesta de contracte, precum cel semnat astăzi, trebuie să devină o obişnuinţă la nivelul căii ferate. Mi-aş dori ca toate companiile noastre din calea ferată să vină cu proiecte bine scrise, pentru că numai aşa putem să facem faţă concurenţei de pe piaţa europeană. În condiţiile în care Comisia Europeană a propus ca 2021 să fie Anul european al căilor ferate, pentru a sprijini realizarea obiectivelor Pactului Ecologic European în domeniul transporturilor, cred că este clar pentru toată lumea cât de important este locul pe care îl ocupă transportul feroviar în economia naţională. De aceea am spus şi o repet: cei care sunt acum la conducerea companiilor de stat din acest domeniu trebuie să vină urgent cu rezultate care să determine pe termen scurt şi mediu dezvoltarea sustenabilă a căii ferate" a spus Bode.
Proiectul de modernizare pe cele două loturi Braşov-Apaţa (Lot 1) şi Caţa - Sighişoara (Lot 3) cuprinde o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară, şi anume: terasamente linii C.F, consolidări, poduri, viaducte, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, lucrări de instalaţii, energoalimentare, telecomunicaţii şi protecţia mediului.
Modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe cele două secţiuni Braşov - Apaţa (Lot 1) şi Caţa - Sighişoara (Lot 3), în lungime totală de aproximativ 86 de kilometri, va contribui la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea Frontiera Ungară - Curtici - Arad - Simeria - Sighişoara - Braşov, prin: creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, reducerea duratei de călătorie, creşterea gradului de siguranţă feroviară, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului, respectiv îmbunătăţirea gradului de confort oferit călătorilor în staţiile de cale ferată.
Subsecţiunile Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, aflate pe tronsonul Braşov - Sighişoara, sunt o componentă a Coridorului Rin - Dunăre.
În acelaşi timp, Alstom va furniza centralizarea electronică, soluţiile digitale de gestionare a traficului feroviar şi pe cele de electrificare, în cadrul proiectului de modernizare şi reabilitare a unui tronson românesc de cale ferată, pe coridorul european Rin-Dunăre, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Potrivit sursei citate, partea Alstom din contract totalizează peste 120 de milioane de euro, contractul fiind semnat de CFR SA şi consorţiul Asocierea RailWorks, condus de Alstom cu o durata de execuţie a lucrărilor de circa patru ani.
Proiectul se derulează pe subsecţiunea Sighişoara-Braşov, Loturile 1 şi 3, parte din Coridorul european Rin-Dunăre, care conectează Nuremberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa. Compania Alstom este activă în lucrările continue de reabilitare a tronsonului românesc al acestui coridor din anul 2012.
Contractul are ca obiect modernizarea a circa 170 km de infrastructură feroviară pentru operarea trenurilor de pasageri cu viteza maximă de 160 km/h şi include reabilitarea infrastructurii şi a suprastructurii, electrificarea, sistemele de control al traficului şi de telecomunicaţii, inclusiv GSM-R, precum şi lucrările de construcţii civile.
Gabriel Stanciu, Directorul General Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, a declarat: "Acest contract consolidează poziţia de lider al Alstom pe piaţa feroviară din România, atât pe segmentul de semnalizări feroviare, cât şi pe cel de electrificare. După instalarea primului sistem modern de management al traficului din România la Arad, suntem acum pregătiţi să extindem performanţele la noile tronsoane. Acest proiect complex va reprezenta o altă referinţă pentru grupul Alstom. Bucureşti a devenit un centru strategic pentru expertiza Alstom în soluţii de control al traficului, acoperind nu doar proiectele locale, ci şi întreaga regiune a Europei Centrale şi de Est".
Pentru modernizarea suspensiei catenare, Alstom va furniza soluţia sa OCS3, beneficiind de capabilităţile proprii de la unitatea de producţie din Lecco, Italia, precum şi de experienţa globală a sistemelor OCS3 aflate în operare.