Reporter: Vă pregătiţi pentru listarea pe piaţa de capital. Ce proiecte derulaţi acum în vederea accederii la Bursa de Valori Bucureşti?
Cristian Pandel:Aşa este, ne pregătim pentru listare şi ne dorim foarte mult să consolidăm toate diviziile şi brandurile noastre. Vrem să consolidăm cel mai mare brand al nostru - Christian Tour - şi, în acest scop, preluăm reţeaua de agenţii TUI Travel Center România. Astfel, prin înglobarea acestei reţele de agenţii, pe lângă toate agenţiile pe care le-am achiziţionat de-a lungul acestui an, Christian Tour devine cea mai mare reţea de agenţii de turism din România.
Reporter: Având în vedere că TUI face deja parte din grupul pe care îl deţineţi, ne puteţi spune care este noutatea acestei operaţiuni?
Cristian Pandel: Este adevărat, eu sunt şi acolo acţionar majoritar. Noutatea este că dispare reţeaua TUI Travel Center, care va fi rebranduită în Christian Tour, pentru a consolida tot ce înseamnă distribuţie către clientul direct prin cea mai mare reţea de agenţii din ţară. Noi preluăm reţeaua, iar touroperatorul German Touristik, deţinătorul francizei TUI în România, rămâne de sine stătător, cu distribuţie în B2B, doar ca touroperator, fără distribuţie directă. Toată distribuţia va fi făcută doar prin agenţiile revânzătoare şi va avea o poziţionare în cadrul grupului ca ultra low cost şi ultra discounter al grupului.
Reporter: De ce nu menţineţi brandul TUI Travel?
Cristian Pandel: Nu mai vrem să investim în branduri care nu sunt ale noastre; brandurile româneşti pot face performanţă mult mai bună decât cele străine.
Reporter: În ce stadiu este operaţiunea de preluare a reţelei de agenţii TUI Travel Center România?
Cristian Pandel:Am început deja procesul şi sperăm să-l încheiem până la data de 31 decembrie.
Reporter: Care este valoarea investiţiei în preluarea acestei reţele de agenţii?
Cristian Pandel:Nu pot aprecia, acum, suma exactă, dar aceasta depăşeşte 1 milion de euro.
Reporter: Ce mai presupune strategia Christian Tour în vederea listării?
Cristian Pandel:În procesul de pregătire pentru listarea publică, Christian Tour trece printr-un proces de restructurare şi organizare de guvernanţă corporativă. Au apărut divizii noi şi consolidăm toată reţeaua de agenţii. Referitor la diviziile de producţie - tot ceea ce înseamnă cazări se află sub o divizie care se numeşte Rooms, zborurile au trecut sub o divizie denumită Air, pachetele de vacanţă le-am reunit sub divizia Charter. Am dezvoltat foarte mult corporate-ul, turismul domestic este o divizie foarte importantă, circuitele, grupurile au trecut sub divizia Experienţe şi Aventură. Cu această ocazie, am preluat o firmă mai mică ce se ocupă cu turismul de aventură - Fresh Meat - şi toate activităţile ei au fost înglobate în constelaţia noastră Christian Tour.
Avem două evenimente pe care urmează să le organizăm în martie, anul viitor, pe două domenii de schi din Franţa, cu câte 1000, respectiv 2000 de participanţi. Este vorba despre un festival de schi, cu muzică, distracţie, monitori şi coaching. Christian Tour nu a avut până acum acest produs. Am avut anul trecut un model de acest gen cu Laponia, iar acest Snow Mission va fi al doilea produs important din portofoliul nostru de aventură. Deci Experienţe şi Aventură va fi abordarea noastră pentru ceea ce înseamnă grupuri, evenimente şi circuite în cadrul Christian Tour.
Reporter: Vacanţele în Laponia sunt în plină desfăşurare. Care este gradul de rezervare pe această destinaţie?
Cristian Pandel: Laponia a mers foarte bine în acest sezon, au fost mai multe plecări decât anul trecut şi mai sunt foarte puţine locuri, de Revelion. A fost un succes şi ca vizibilitate, dar şi ca experienţă şi organizare, care a fost făcută integral de noi. Acum ne pregătim pentru Snow Mission, care va fi, cred eu, unul dintre cele mai mari evenimente organizate de noi. Avem şi charter direct, cu AnimaWings.
Reporter: Revenind la listare, când estimaţi că veţi reuşi să atingeţi această ţintă?
Cristian Pandel:Suntem în proces şi este posibil să reuşim listarea anul viitor în toamnă, dar, în funcţie de context, cel mai târziu vom avea listarea în primul trimestru din 2026. Avem auditurile IFRS pe ultimi ani, pe tot grupul şi pe compania cea mai mare, Christian Tour.
Reporter: Până la finalul anului urma să aduceţi în ţară aeronave pentru AnimaWings. În ce stadiu se află acest obiectiv?
Cristian Pandel: Avem echipa plecată în Canada, la fabrica Airbus, să aducă avioanele. Probabil că pe 14-15, respectiv pe 18 decembrie vor veni avioanele, iar aceasta va fi o premieră. Avem de închis şi acest obiectiv major de a aduce aeronavele în România şi ne-am atins toate obiectivele propuse pentru acest an.
Reporter: 2024 a fost un an plin, în care aţi cumpărat agenţii, v-aţi mutat în casă nouă, aţi achiziţionat AnimaWings, acum preluaţi reţeaua TUI Travel Center, aduceţi aeronave noi în ţară şi pregătiţi diverse proiecte pentru anul viitor. Ce surprize aveţi pentru 2025?
Cristian Pandel: Anul viitor va fi un an de consolidare. Trebuie să aducem aceste divizii sub o singură umbrelă de management, vom avea reţeaua de agenţii şi distribuţia proprie prin Christian Tour. De asemenea, ne dorim foarte mult să reuşim, la 1 ianuarie, să ne repoziţionăm dintr-o agenţie de turism clasică într-o agenţie de tip online travel agency. Dacă în 2024 vorbeam despre agenţia de turism Christian Tour înfiinţată în 1997, de la 1 ianuarie 2025 vom vorbi despre cel mai mare site de rezervări vacanţe din România - christiantour.ro. Va fi un rebranding major. Ne dorim ca, în următorii doi ani, site-ul de rezervări christiantour.ro să fie cel mai complex şi cel mai mare supermarket de vacanţe, care pot fi rezervate online, iar după doi ani în care vom fi ajuns la acest deziderat, probabil că vom deveni o firmă de tehnologie cu aplicaţii în turism, pentru că echipa de programatori şi ingineri care lucrează pentru proiectele acestea devine din ce în ce mai mare şi, atunci, dintr-o agenţie de turism o să devenim un site de rezervări, iar viitorul va fi despre o firmă de tehnologie cu aplicaţii în aviaţie.
Reporter: Aveţi dificultăţi în identificarea de specialişti pentru acest proiect?
Cristian Pandel: Suntem un brand mare şi cunoscut, iar motivaţia specialiştilor din tehnologie este să lucreze la un proiect mare, care face sens. Noi avem o echipă extraordinară pe această zonă de dezvoltare tehnologică şi deja folosim anumite aplicaţii despre care nu ştiu dacă cineva îşi poate imagina că o agenţie de turism le foloseşte. Utilizăm, aşadar, foarte mult Inteligenţa Artificială în activitatea noastră, în toate domeniile.
Reporter: Cu ce rezultate financiare încheiaţi anul?
Cristian Pandel: Închidem anul o cifră de vânzări de peste 170 de milioane de euro, iar la nivel de grup depăşim 250 milioane euro - cifră de vânzări. Putem afirma, aşadar, că ne-am atins toate targetele în 2024.
Reporter: Mulţumesc!