Combaterea terorismului, o mare prioritate europeană

DORU CLAUDIAN FRUNZULICĂ
Ziarul BURSA #Politică / 12 aprilie 2018

Doru Claudian Frunzulică este deputat european, din Grupul S&D, membru în Comisia Specială privind terorismul a Parlamentului European.

Doru Claudian Frunzulică este deputat european, din Grupul S&D, membru în Comisia Specială privind terorismul a Parlamentului European.

Printre numeroasele ameninţări şi provocări cu care se confruntă cetăţenii europeni, în sondaje terorismul reprezintă ameninţarea cea mai puternică, fiind urmat de schimbările climatice, stabilitatea economică (şomajul în rândul tinerilor, în primul rând), atacurile cibernetice, numărul mare de refugiaţi, tensiunile cu Rusia etc.

Conform unor analize şi investigaţii sociologice realizate în mai multe ţări europene, peste 75% dintre cetăţeni percep grupările teroriste islamice, în special ISIS (Daesh), ca pe o ameninţare majoră pentru ţara lor. În ultimii ani, dar şi recent, mai multe oraşe din Europa au fost puternic lovite de atacuri teroriste, comise de ISIS sau de afiliaţii săi, iar nivelul de alertă ră­mâne in continuare foarte ridicat. (43 de grave atentate teroriste, cu sute de victime, între 2014 şi 2017).

Pentru a răspunde preocupărilor cetăţenilor, Parlamentul European a înfiinţat o Comisie specială pentru combaterea terorismului, care şi-a început activitatea în luna septembrie 2017. Comisia evaluează amploarea ameninţării teroriste pe teritoriul european şi va evidenţia, într-un raport, eventualele erori, deficienţe şi disfunc­ţionalităţi la nivelul instituţiilor de combatere a terorismului.

Principalul obiectiv al Comisiei este acela de a propune măsuri adecvate pentru a permite Uniunii Europene şi statelor membre să îmbunătăţească prevenirea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor legate de terorism.

În mod cert, UE are nevoie de o nouă directivă europeană (legislaţie) privind combaterea terorismului.

În lupta împotriva terorismului islamic radical internaţional, provocarea nu se limitează la o singură organizaţie (ISIS) sau la anumiţi indivizi. Mai degrabă, aceasta consistă în combaterea unei vaste reţele europene şi internaţionale, cu o acoperire globală.

Reţeaua teroristă reprezintă o ameninţare fără precedent, îmbrăcând o combinaţie periculoasă de caracteris­tici unice.

Una dintre aceste caracteristici este credinţa extremiştilor musulmani în comanda divină, care cere membrilor săi să răspândească viziunea radicală şi extremistă asupra lumii, pe întregul glob, prin folosirea, mai ales, a violenţelor extreme şi a terorismului şi, din ce în ce mai mult, a unor tehnici noi de propagandă şi de racolare, prin folosirea pe scară largă a internetului.

Credinţa în Jihad (războiul sfânt) face ca aceşti activişti fundamentalişti să fie deosebit de periculoşi. În cele din urmă, din prisma unei astfel de viziuni, voinţa lui Dumnezeu nu acceptă nici argumente, nici compromisuri. Războiul sfânt (Jihadul) pare să fie singura lor opţiune (o interpretare greşită a jihadului, desigur).

Privind înapoi la ceea ce s-a întâmplat, mai ales după evenimentele din 9.11.2001 din SUA şi în special din Europa în ultimii ani, aş putea spune că erorile şi eşecurile sistemului european de combatere a terorismului sunt multiple. Câteva concluzii personale, care se pot face publice, privind situaţia actuală, ar fi următoarele:

1. Un sistem de securitate slab

- există multe aspecte de abordat la acest nivel, dar aş dori să pun accentul pe controlul slab şi necoordonat al frontierelor internaţionale ale UE, privind bazele de date pan europene fragmentate şi incomplete, pe sprijinul şi pe resursele limitate acordate forţelor de securitate din anumite state - slăbiciuni studiate în profunzime de către terorişti.

2. Eşecuri ale serviciilor de informaţii

- în special eşecuri în supravegherea, în detectarea şi prioritizarea ameninţărilor, privind schimbul de informaţii relevante între instituţiile naţionale cât şi europene de securitate, eşecul în accesibilitatea datelor de securitate europene (în unele state membre ale UE).

3. Probleme cu sistemul judiciar:

- diferenţe la nivelul legislaţiei şi al culturilor de securitate din statele membre ale UE, care împovărează schimbul de informaţii.

- condamnări la închisoare de scurtă durată pentru acte de terorism şi pentru crime violente în unele state membre.

4. Eşecuri şi rezultate slabe în combaterea radicalizării şi a recrutării online:

- trebuie să subliniem aici viteza procesului de radicalizare în era internetului;

- utilizarea instrumentelor de criptare de către organizaţiile teroriste (Daesh, Al-Qaeda etc.).

5. Resurse insuficiente şi, în multe cazuri, lipsa responsabilizării poliţiei, a serviciilor de informaţii şi a instituţiilor de securitate, precum şi o finanţare ineficientă:

- capacităţi limitate la nivel naţional (resurse umane şi resurse tehnice) în peste jumătate din statele Uniunii Europene.

6. Dezvoltare asimetrică în implementarea fişierelor naţionale de date:

- lipsa unei puneri în aplicare depline la nivelul UE a unor instrumente importante precum PNR (datele din registrul cu numele pasagerilor) şi cadrul Prum (baze de date ADN şi amprente digitale)

7. Eşecul integrării în societate a multor tineri musulmani europeni; eşecul urmăririi şi integrării persoanelor care s-au întors în Europa (după ce au luptat pentru ISIS în Siria şi Irak); creşterea criminalităţii pe fondul migraţiei masive în unele ţări europene.

- creşterea traficului ilegal şi, aici este demn de menţionat faptul că multe dintre actele teroriste din Europa sunt finanţate cel puţin parţial prin infracţiuni, în special prin trafic de droguri, de arme, furt, jafuri, vânzare de mărfuri contrafăcute, spălarea banilor, etc.

8. De asemenea, integrarea diferenţiată a statelor membre ale UE pune în pericol cooperarea generală şi solidaritatea Uniunii Europene (nu toate ţările sunt membre ale spaţiului Schengen, niveluri de cooperare diferite cu Europol, Eurojust si alte instituţii UE).

Fără îndoială, avem nevoie de o "Mare Strategie" la nivelul UE pentru a combate şi a învinge terorismul. Eliminarea acestei ameninţări înseamnă o luptă foarte grea, care necesită un capitol lung şi special. Orice "Mare Strategie" pentru combaterea ameninţării fără precedent a terorismului trebuie să combine atât acţiuni militare şi de securitate, cât şi strategice şi sociale, abordând simultan ameninţările la nivel local, european şi internaţional.

Sunt necesare soluţii de securitate şi de asigurare a respectării legii pentru a suprima direct şi imediat riscurile emergente, în timp ce comunităţile europene şi internaţionale trebuie să depună un efort conjugat pentru a contracara în mod strategic radicalizarea islamică (înrolarea în grupări islamice extremiste) si extremismul de orice fel.

Este de lăudat faptul că statele membre ale UE îşi consolidează în mod coordonat programele de combatere a terorismului, stabilind abordări noi şi inovatoare pentru a lupta împotriva numeroaselor aspecte ale ameninţării dinamice a terorismului. De asemenea, trebuie amintită iniţiativa de înfiinţare a unei structuri europene de informaţii anti-terorism; Încă se negociază ce formă va avea aceas­ta.

Cetăţenii europeni aşteaptă măsuri puternice, excepţionale, pentru a combate ameninţările precum teroris­mul. Ei doresc să trăiască în pace, stabilitate şi prosperitate; Şi o vor face dacă factorii europeni de decizie vor lua măsurile potrivite. Privind prevenirea şi combaterea terorismului, România poate reprezenta un exemplu pentru multe alte state membre ale UE.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Inainte de a deschide articolul acesta m-am temutut ca o sa fie ce speram sa nu fie...din primele secunde imi spuneam: nu, stiu ca e asta dar sper sa nu, te rog eu nu.....un alt (fragment eliminat conform regulamentului) ilustru necunoscut vrea sa isi faca reclama aiurea. Un nimeni absolut votat de, ma mir cine, ajuns la Europa mare parlamentar. Frunzulica. Frunzulica domne...din toata Romania asta cat e ea de mare nu am gasit pe altul care sa lupte la UE cu teroristii decat pe Frunzulica Lupa Mica (rima tampita dar o fac.)...nu stiu cine e personajul acesta. Nu am auzit niciodata. Poate el chiar a luptat fioros cu teroristii pe la UE pe acolo. Poate de aia nu exploadeaza teroristii prin Romania. Dar stiu clar un lucru: omul acesta, Frunzulica, a luat salariul de mii de euro de la Europa (Nu mai scriu Parlamentul European ca oricum nu stie nimeni ce e aia) si azi e prima data cand aud de el. Poate e bine, Poate a muncit zi si noapte. Dar la ce figura are (sunt subiectiv) + numele predestinat+ faptul ca in sine romanii de la UE sunt niste nulitati (ex. Dancila, Diaconu, EBA, Becali) ma face sa cred ca si Frunza-Lata asta e la fel. Cat de scarbos. Cat de penibil. Mai vrea si el un mandat la UE cu 20000 euro pe luna. (fragment eliminat conform regulamentului)

    1. Desi esti constient ca nu cunosti persoana, iti permiti judecati de valoare bazate pe circumstante. Frunzulica o fi, n-o fi, dar la tine se vede din avion.

      Fara sa jignesc, libertatea exprimarii este garantata prin Constitutie, dar zic ca ar fi interesant de urmarit activitatea (lucru usor de facut pe mepranking) si apoi aruncam cu pietre, ne luam de numele omului (serios...ce vina are numele??). Suntem nemultumiti de activitatea domnului, va sugerez din inima sa candidati dvs. Cine stie poate redescoperiti roata :)

      Ati spus clar ca nu ii cunoasteti activitatea, ca nu il stiti personal, dar totusi v - ati permis sa vorbiti despre aceasta persoana, jignind - o. Ce stiti despre salariile din Parlamentul European, ce stiti despre cat se munceste sau nu se munceste acolo? Pe ce sunt bazate comentariile dvs? Ar trebui sa va informati mai bine inainte de a lansa astfel de tampenii! Daca faceati asta, ati fi aflat ca acest domn, despre care dvs va exprimati intr - un mod urat, a primit de curand titlul de Europarlamentarul Anului... In plus, daca Parlamentul European plateste bine acesti europarlamentari sau nu, inseamna ca le apreciaza meritele si succesele in domeniul pe care il reprezinta!

      ...

      Stimabilule, nu as vrea sa aduc atingere persoanei dvs. Insa, intr-adevar este "penibil" si "scarbos" (exact cuvintele folosite de dumneavoastra) cum enuntati pareri si concluzii in necunostinta de cauza. Recunoasteti repetitiv ca nu sunteti familiarizat cu activitatea dumnealui si totusi in loc sa va informati, faceti presupuneri si emiteti prejudecati. Iar cand prejudecatile ne intuneca gandurile, lipsa de informare devine propriul nostru defect!

    O fi buna o "Mare Strategie" la nivelul UE pentru a combate şi a învinge terorismul, dar cand ma uit la Romania in care mor intr-un an in accidente auto mai multi oameni decat in acte teroriste in 10(zece) ani in Europa, ma apuca jalea.

    Frunzulică nu se menajează deloc. Își dă singur cu tesla încă de la punctul 1 unde spune clar că vrea o Securitate puternică.

    Din experiența mea personală, un pic mai largă decât cea a tuturor angajaților și colaboratorilor serviciilor secrete la un loc, numai securiștii vor o Securitate puternică. 

    DACĂ AM AJUNS AICI : SĂ FIE LA NUMĂR ȘI LA UE ȘI-N ȚARĂ ÎI BOMBĂ CU APOCALIPSĂ !!!.....

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb