Companiile aeriene Wizz Air şi SkyEurope Airlines vor veni pe piaţa românească începînd din 2006, mai ales că piaţa aeriană low-cost din ţara noastră este în creştere şi poate absorbi noi companii pe sector, potrivit specialiştilor în domeniu. "Compania Wizz Air ne-a înaintat o solicitare la care am răspuns favorabil şi vor începe cel mai probabil să zboare la începutul anului 2006, deşi iniţial doreau să înceapă din decembrie 2005", a declarat directorul Direcţiei de Aviaţie Civilă din Ministerul Transporturilor, Dan Andrei, citat de Rompres.
Compania maghiară şi-a anunţat intenţia de a efectua curse de la Budapesta la Tîrgu Mureş şi de la Budapesta la Bucureşti. Aprobarea cursei se face în baza acordurilor aeriene între state (Open Sky Agreement).
Wizz Air a lansat în vara aces-tui an curse către Atena, Barcelona, Londra, Paris, Praga şi Roma, şi realizează şi zboruri spre Polonia, propunîndu-şi să transporte circa un milion de pasageri pe an, adică jumătate din numărul de pasageri transportaţi de compania naţională ungară de transport aerian, Malev.
Recent, Wizz Air şi-a majorat capitalul cu şapte milioane euro, printr-o injecţie de capital provenind de la investitori privaţi, şi intenţionează o altă majorare de capital de 40 milioane de euro.
Wizz Air deţine şase noi avioane Airbus A320, cu 180 de locuri, şi intenţionează să-şi mărească anual flota cu zece noi avioane. Dintre companiile de transport aerian cu preţuri reduse, în Ungaria mai operează easyJet, Snowflake (Suedia), Germanwings, Air Berlin, Norwegian şi SkyEurope.
Compania slovacă SkyEurope Airlines a trimis şi ea o solicitare către Ministerul Transporturilor, anunţîndu-şi intenţia de a efectua zboruri de la Bratislava la Bucureşti şi la Sofia. Iniţial, oficialii acestei companii anunţaseră că vor începe aceste curse în decembrie 2005.
SkyEurope Airlines a fost înfiinţată în 2001 şi în prezent operează o reţea de 28 de destinaţii în 16 ţări europene, de la bazele sale din Bratislava, Budapesta, Varşovia şi Cracovia.
Compania a anunţat recent că intenţionează să lanseze o operaţie de cotare publică iniţială (IPO) prin care speră să strîngă aproximativ 100 milioane de euro pentru finanţarea comenzii de 1,76 miliarde dolari pe care a lansat-o constructorului american Boeing pentru un număr de 32 de noi avioane Boeing 737.
"Piaţa suportă, este în dezvoltare şi datorită creşterii accesibilităţii populaţiei din România vom vedea mai mulţi operatori low-cost care vor veni la noi", ne-a spus Dan Andrei.
Acesta a menţionat că autorităţile dau toate aprobările necesare iar cînd aceste companii se hotărăsc să facă pasul trebuie să trimită programul exact, respectiv frecvenţa zborurilor şi orarul. "De verificarea tehnică a acestor avioane se ocupă autorităţile civile din statul unde sunt înmatriculate avioanele respective", a precizat directorul Aviaţiei Civile din ministerul Transporturilor. La ora actuală în România sunt două companii care efectuează curse în regim low-cost. Este vorba de Blue Air şi My Air.
"România încearcă acum să încheie acorduri multilaterale cu Europa, care să permită step by step mai multor companii low-cost să vină pe piaţa noastră, dacă vor dori acest lucru, pentru că piaţa de profil este în creştere la noi", a spus Sorin Stoicescu, fost director al Aviaţiei Civile în Ministerul Transporturilor. Acesta a precizat că au existat discuţii între Wizz Air şi Blue Air pentru a realiza un acord comun care să faciliteze exploatarea destinaţiilor pe care cele două companii le deservesc.