Circa 150 de mediatori, oameni de afaceri, bancheri, avocaţi au dezbătut, ieri, avantajele şi provocările procesului de mediere, aducând în discuţie oportunitatea prevederilor noului Cod de Procedură Civilă legate de acest domeniu şi manifestându-şi un interes sporit faţă de subiect.
Conferinţa "Avantajele medierii în rezolvarea conflictelor", organizată de Ziarul BURSA în parteneriat cu Centrul Internaţional de Mediere şi Consiliul de Mediere, a scos în evidenţă diferenţele dintre rezolvarea conflictelor prin mediere şi soluţionarea lor în cadrul proceselor din justiţie.
Noul Cod de Procedură Civilă, care a intrat în vigoare la data de 15 februarie anul curent, obligă părţile implitae într-un proces să facă dovada că au participat, înainte de deschiderea unui proces în justiţie, la o şedinţă de informare despre mediere.
Astfel, medierea este utilizată ca mijloc alternativ de soluţionare a litigiilor, în scopul degrevării instanţelor de judecată.
Sancţiunea inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată, în cazul neîndeplinirii de către reclamant a obligaţiei de a participa la şedinţa de informare privind medierea, a fost amânată pentru 1 august 2013.
În opinia lui Dorin Valeriu Bădulescu, preşedintele Consiliului de Mediere, procedura medierii este mult mai ieftină şi mai avantajoasă decât justiţia clasică, alte avantaje fiind rapiditatea, flexibilitatea procedurilor, confidenţialitatea şi participarea directă a părţilor.
Activitatea de mediere contribuie la crearea de relaţii de lungă durată între părţile care iau parte la procedură, ca urmare a caracterului său non-agresiv, este de părere Nicoleta Munteanu, preşedintele Centrului Internaţional de Mediere.
La rândul său, Cosmin Vasile, partener în cadrul casei de avocatură Zamfirescu Racoţi Predoiu, consideră că obligativitatea informării asupra beneficiilor medierii reprezintă cea mai bună metodă de promovare a acestei procedurii, în condiţiile în care şi în ţările care au o tradiţie de zeci de ani în utilizarea mijloacelor alternative de soluţionare a conflictelor principalul impediment în calea medierii îl reprezintă reticenţa mediului de afaceri, care nu cunoaşte suficient acest proces.
Criza financiară a făcut tot mai necesară utilizarea medierii în soluţionarea conflictelor, ceea ce a dus, în 2010, la apariţia primilor mediatori specializaţi în domeniul bancar, potrivit lui Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (AOAR), care şi-a exprimat nemulţumirea pentru faptul că Asociaţia de Mediatori din Domeniul Financiar Bancar (FINBAN) nu este suficient de cunoscută la nivelul societăţii noas-tre.
Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), este de părere că cei implicaţi într-un proces de mediere trebuie să fie foarte atenţi la modul în care sunt întocmite contractele şi subliniază că legislaţia este foarte importantă în cadrul acestei proceduri.
Articolul din Codul de Procedură Civilă (CPC) care oferea posibilitatea ANPC sau asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele abuzive şi să le elimine din toate contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, a fost amâ-nat până la 1 iulie.
Amânarea este prevăzută în Ordonanţa de Urgenţă aprobată, la 30 ianuarie 2013, de Guvern, pentru modificarea CPC şi reprezintă un angajament asumat de Executiv în ultima scrisoare de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI).
Băncile au insistat în repetate rânduri pentru eliminarea acestei prevederi din Cod, deşi reglementarea face parte dintr-o Directivă Europeană care trebuia aplicată de România încă din 2007, de la momentul integrării ţării noastre în Uniunea Europeană.
1. Exista un drept european
(mesaj trimis de Cec Onteaza în data de 27.02.2013, 10:52)
Acest drept al cetatenilor UE se numeste "liber acces la justitie", iar Romania, daca va accepta sugestia bancherilor, va mai lua un infringeement!!! Dar ce conteaza, bancile sa propaseasca!!!