Pentru Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) digitalizarea este deosebirea dintre a fi şi a nu fi, a spus Liviu Vladimir Fenoghen, Directorul Centrului.
Domnia sa a afirmat: "Nu este posibil să concepem activitatea CSALB fară acest factor al digitalizării. CSALB are sediu numai în Bucureşti dar îşi desfăşoară activitatea pentru consumatorii de servicii financiar - bancare din toată ţara. Activitatea centrului este de soluţionare alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţii care sunt autorizaţi, monitorizaţi, supravegheaţi de către Banca Naţională a României, în speţă bănci şi IFN-uri. Prin urmare, orice consumator din România poate să acceseze serviciile CSALB".
Liviu Fenoghen a adăugat: "În prezent avem o aplicaţie ce funcţionează de cinci ani de zile pe site-ul Centrului care poate să fie accesată 24 de ore, şapte zile pe săptămână. Astfel, oricine, de acasă, poate să completeze un formular simplu prin care descrie problema pe care o are în raport cu banca sau cu IFN-ul şi să ceară ajutor, în sensul rezolvării problemei. La ora actuală, această aplicaţie şi adresa de email furnizează 96% din numărul cererilor pe care le primeşte CSALB".
Conform directorului Centrului, dacă la începutul activităţii operaţionale în 2016 se înregistrau 256 de cereri şi se constituiau 46 de dosare, anul trecut au fost 2.600 de cereri şi 660 de dosare anul trecut. "La jumătatea acestui an avem peste 420 de dosare care s-au negociat sau sunt în curs de negociere între consumatori şi bănci şi 1.600 de cereri adresate, mai bine decât stăteam anul trecut în aceeaşi perioadă. Depunerea unei cereri direct la sediul din Bucureşti sau trimiterea prin poştă mai reprezintă 4%", a spus Liviu Fenoghen.
Domnia a explicat că, pentru a beneficia de soluţiile facilitate prin CSALB, consumatorii trebuie să intre pe site-ul Centrului, unde vor găsi o aplicaţie care se completează în aproximativ cinci - şapte minute. "Nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate, juridice sau economice pentru completarea cererii. Este necesară doar specificarea problemei - mulţi consumatori nu mai pot să mai plătească ratele şi caută o soluţie".
Ulterior, cererea împreună cu documentele necesare (contract de credit, contract de garanţie) este trimisă către bancă de CSALB, intrându-se într-un proces de negociere. "La final se formulează o notă de soluţie care, dacă ambele părţi îşi dau acordul, se transformă într-o hotărâre cu puterea unui titlu executoriu, ca şi când ar fi o hotărâre judecătorească, doar că a fost obţinută cu costuri zero pentru consumator şi costuri modice pentru bancă".
Conform directorului CSALB, soluţia se obţine într-un termen de maxim 90 de zile, timp care, odată cu digitalizarea s-a diminuat constant, ajungând până la 25 de zile anul trecut. "Anul acesta avem un procent de 95%, ceea ce înseamnă că din 100 de cazuri 95 se rezolvă cu împăcarea părţilor. Doar în cinci cazuri se pronunţă o încheiere, ceea ce înseamnă că părţile au eşuat în a găsi o soluţie şi pot merge mai departe în instanţă", a conchis directorul CSALB.