CONSILIUL CONCURENŢEI: Renegocierea contractelor poate conduce la reduceri semnificative ale facturilor de gaze

S.B.
Miscellanea / 15 octombrie 2020

Renegocierea contractelor poate conduce la reduceri semnificative ale facturilor de gaze

Consumatorii casnici care folosesc gazele naturale pentru încălzire ar putea plăti facturi mai mici cu sume cuprinse între 60 şi 150 lei/lună de iarnă în situaţia în care schimbă contractul sau furnizorul, estimează Consiliul Concurenţei în urma finalizării primei etape a analizei derulate în contextul liberalizării activităţii de furnizare a gazelor naturale către clienţii casnici, potrivit unui comunicat remis redacţiei.

Evaluările autorităţii de concurenţă indică faptul că unii consumatori casnici ar putea beneficia de reduceri şi mai importante, de peste 200 lei/lună de iarnă. Este vorba de gospodării cu consum mai ridicat de gaze naturale, de exemplu locuinţe situate în zone mai friguroase ale ţării.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei recomandă persoanelor care folosesc gazele naturale să ia în considerare schimbarea contractului sau a furnizorului, astfel încât să aleagă varianta cea mai avantajoasă, înainte de venirea sezonului rece. În acest context, autoritatea de concurenţă atrage atenţia şi asupra importanţei analizării cu atenţie a clauzelor contractuale incluse în ofertele de furnizare.

Analiza Consiliului Concurenţei a evidenţiat faptul că, până la acest moment, procesul de liberalizare a furnizării gazelor naturale consumatorului casnic nu a generat un interes semnificativ în rândul clienţilor casnici: în prima lună de la debutul liberalizării, o mare parte dintre clienţii casnici au fost pasivi, iar cea mai mare parte a celor care au trecut în regim concurenţial au făcut acest lucru fără a schimba furnizorul curent de gaze naturale.

La sfârşitul lunii iunie 2020 (înainte de a fi demarat procesul de liberalizare), clienţii casnici cărora li se furnizau gaze naturale în regim concurenţial reprezentau 12,1% din totalul consumatorilor casnici, ajungând la circa 19% în iulie 2020. Cu toate acestea, doar 2% dintre clienţii casnici care au trecut în regim concurenţial în luna iulie au făcut acest lucru concomitent cu schimbarea furnizorului de la care achiziţionau gaze naturale în regim reglementat.

"Credem că acest lucru este rezultatul unui cumul de factori. Pe de o parte, în perioada verii, volumul redus al gazelor naturale consumate nu a generat un interes deosebit pentru schimbarea furnizorului, aşa cum s-ar putea să fie cazul în timpul sezonului rece, când consumatorii ar putea fi mult mai interesaţi de preţul gazelor naturale şi de diferenţele de preţ ale diverşilor furnizori. Pe de altă parte, ofertele de gaze naturale realizate la debutul procesului de liberalizare s-ar putea să nu fi fost suficient de atractive pentru a determina schimbarea furnizorului curent de gaze naturale de către clienţii casnici. Nu în ultimul rând, nivelul de informare a consumatorilor cu privire la procesul de liberalizare, în general, şi la modalitatea de schimbare a furnizorului, în particular, ar putea fi mai redus decât cel dorit" a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei consideră că, cel puţin până în iulie 2021, este necesară desfăşurarea unei campanii intense de informare publică, axată pe mai multe direcţii (de exemplu, cu privire la rolul diverşilor operatori activi în sectorul gazelor naturale, cu privire la elementele ce formează preţul final al gazelor naturale, cu privire la modalitatea de schimbare a furnizorului de gaze naturale etc.). De asemenea, eforturile de informare şi popularizare făcute la debutul liberalizării ar trebui intensificate şi continuate pe parcursul întregului proces, presiunea concurenţială exercitată de consumatorii casnici bine informaţi fiind esenţială pentru succesul liberalizării.

Autoritatea de concurenţă a analizat o parte a ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale în regim concurenţial elaborate de titularii licenţelor cu ocazia liberalizării, precum şi a proiectelor de contracte propuse de aceştia spre a fi încheiate cu consumatorii casnici pe piaţa concurenţială.

O mare parte a furnizorilor au inclus în ofertă un abonament, stabilit în sumă fixă/zi/ loc de consum. Acest lucru, în principiu, permite furnizorului să oferteze clienţilor casnici un preţ unitar al gazelor mai mic decât cel din alte oferte proprii (care nu conţin un abonament) sau faţă de preţul propus de alţi furnizori pe piaţa concurenţială.

Cu toate acestea, ofertele de gaze naturale cu abonament reprezintă produse care asigură avantaje în cazul clienţilor cu un anumit nivel de consum, astfel că, pentru o parte dintre clienţii casnici (cei cu un consum relativ scăzut), s-ar putea dovedi dezavantajoase.

Ca urmare, consumatorii ar trebui să aleagă dintre ofertele propuse de furnizori după efectuarea unei evaluări privind avantajul sau dezavantajul achitării unui abonament.

În cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că, deşi majoritatea furnizorilor au respectat reglementările specifice ale ANRE (care prevăd un nivel minim de informaţii ce trebuie comunicate clienţilor în etapa precontractuală sau, după caz, contractuală), unele oferte şi contracte cuprind şi clauze care, în anumite situaţii, pot genera bariere în calea clienţilor casnici de a alege în deplină cunoştinţă de cauză cele mai potrivite condiţii de furnizare sau care pot bloca, fie şi temporar, posibilitatea clienţilor casnici de a schimba furnizorul de gaze naturale.

Consiliul Concurenţei atrage consumatorilor să fie atenţi şi clauzele contractuale, de exemplu la cele ce privesc garanţiile solicitate de furnizor, termenul de plată a facturii, penalităţile de întârziere, precum şi eventuale clauze care ar putea îngreuna o schimbare ulterioară a furnizorului de gaze naturale.

"Vom colabora cu Autoritatea de reglementare în domeniu şi cu Autoritatea pentru Protecţie Consumatorilor pentru a verifica condiţiile generale de furnizare a gazelor naturale şi/sau a contractelor de furnizare şi pentru a identifica posibilele clauze abuzive sau practici înşelătoare. Trebuie descurajat orice comportament incorect al furnizorilor de gaze naturale, deoarece poate submina întregul proces de liberalizare a activităţii de furnizare de gaze naturale către clienţii casnici" a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Consiliul Concurentei ar trebui sa aiba ca obiect de activitate strict concurenta, nu ar trebui sa faca propaganda in favoarea intereselor furnizorilor de gaze... Asta indica coruptie la nivel inalt la Consiliul Concurentei.

    1. Daca ati fi citit articolul sau macar titlul, ati fi inteles ca "propaganda" este in defavoarea furnizorilor si in interesul consumatorilor. Nu vreau sa spun ce indica asta, dar e la nivel inalt.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb