Retailul modern, reprezentat de hipermarketuri, magazine discount, cash&carry şi supermarketuri, a depăşit, în acest an, 50% din totalul pieţei de profil, în detrimentul comerţului tradiţional, care în 2009 deţinea o cotă de 55%, a declarat Valentin Mircea, membru al plenului Consiliului Concurenţei. "În raportul de acum un an, noi estimam comerţul tradiţional la 55% din piaţă şi marile lanţuri la 45%. În urma investiţiilor făcute de marile reţele, cuplat cu insolvenţe ale micilor magazine, comerţul modern a depăşit în acest an ca pondere pe cel tradiţional", a spus domnul Mircea, citat de Mediafax. El a adăugat că se aşteaptă ca retailul modern să crească şi în anii următori.
Reprezentantul Consiliului Concurenţei consideră că "epoca" investiţiilor de tip green-field în comerţ nu mai este de actualitate, de acum fiind aşteptate achiziţii între lanţurile de retail: "Ne aşteptăm să se cumpere unele pe altele. În Germania sunt doar cinci lanţuri, în Austria două. Vom fi mult mai atenţi la asemenea operaţiuni de concentrare, vom avea obiecţii şi poate chiar refuzuri, dar asta mai târziu". El a adăugat că instituţia pe care o reprezintă nu poate face reglementări în domeniu, ci doar recomandări.
"Vis-a-vis de plângerile legate de faptul că preţurile sunt prea mari în magazine, suntem încă mult sub media europeană, dar ele sunt mari pentru puterea de cumpărare a româ-nilor. Ele pot fi scăzute nu prin reglementări, ci prin concurenţă", a precizat Mircea.
• ANPC: Dacă pieţele volante nu respectă condiţiile de igienă, le-am putea interzice funcţionarea
Comercializarea alimentelor în pieţele volante ar putea fi interzisă dacă o parte a comercianţilor va continua să nu respecte condiţiile de igienă, a declarat, ieri, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu. Domnia sa a adăugat: "În acest an, am făcut controale în pieţele volante. Când afară era cald de nu puteai să res-piri, în pieţele volante erau produse puse pe asfalt. Am intervenit şi am dat sancţiuni, am luat legătura cu Autoritatea Sanitar-Veterinară şi am trimis avertismente la nivel de primării. Dacă nu vor respecta aceste condiţii, vom ajunge până la a le interzice să mai comercializeze!".
Oficialul ANPC a arătat că există şi probleme legate de etichetarea produselor cu termeni ca "bio" sau "ecologic": "Noi verificăm etichetarea acestor produse. Unii dintre ei respectă această lege, dar am descoperit şi produse care nu aveau nicio legătură şi le-am retras de pe piaţă. Sunt destule situaţii în care agenţii economici încearcă să folosească această metodă pentru a atrage consumatorii".
Totodată, Cerbulescu a arătat că ANPC a înfiinţat un comandament pentru verificarea staţiunilor de pe Valea Prahovei şi a pregătirilor pentru sărbătorile de Crăciun şi Anul Nou.
• Metro: Producătorii "se bat" pentru o poziţionare mai bună pe raft contra cost
Companiile prezente cu produse în marile lanţuri de magazine "se bat" pentru o poziţionare mai bună pe raft contra cost, pentru că le aduce vânzări mai bune, a declarat Delia Nica, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România şi reprezentant al "Metro" România. Ea a dat un exemplu din turism şi a explicat că la un hotel, camerele cu vedere la mare sunt mai scumpe decât cele spre tomberoane. "Rafturile în magazine nu sunt din cauciuc, nu pot fi extinse", a afirmat Nica.
Ministrul Agriculturii, Valeriu Tabără, a declarat, în urmă cu două săptămâni, că le pregăteşte reţelelor de supermarketuri şi hipermarketuri o "strategie europeană", în urma căreia acestea vor trebui să elimine sau să reducă anumite taxe pe care le percep furnizorilor.
• Romalimenta: Produsele vândute la tarabe ca fiind tradiţionale sunt cumpărate din piaţă
Preşedintele Romalimenta, Sorin Minea, a declarat, ieri, că produsele comercializate la tarabe sub denumirea "tradiţionale" sunt de fapt cumpărate din piaţă şi vândute de 2-3 ori mai scump: "Producătorii de aşa-zise produse tradiţionale nu vor să fie fiscalizaţi şi nu pot justifica provenienţa mărfii. Vânzătorii de brânză de oaie n-au oi, iar cei care vând carne de porc nu au porci".
El spune că în cele mai multe cazuri marfa vândută în pieţele volante sub denumirea de tradiţională este achiziţionată fie din engrosurile turceşti, fie din Bulgaria, fie din carmangeriile care lucrează la negru.
Preşedintele Romalimenta susţine că mulţi astfel de comercianţi cumpără pâinea din piaţă şi o revând la tarabă de trei ori mai scump, ca produs tradiţional. "Produsele tradiţionale sunt o sursă de corupţie înfiorătoare", a mai spus Minea.
El acuză statul de ignoranţă în această problemă.
• Selgros: Magazinele hard-discount se vor extinde accelerat în următorii ani
Magazinele de tip hard-discount (de dimensiuni mici şi cu preţuri reduse) se vor dezvolta într-un ritm accelerat în următorii ani în ţara noastră, ceea ce va conduce la o creştere a importurilor de produse alimentare, a declarat, ieri, Alexandru Vlad, directorul executiv al "Selgros Cash & Carry" România, citat de Mediafax. În categoria hard-discount se înscriu reţele precum "Penny" şi "Plus".
Vlad a mai spus: "Nicăieri în UE populaţia care trăieşte în mediul rural nu este atât de numeroasă ca în România. Pentru jumătate din populaţia României, marile lanţuri nu există decât indirect. Comercianţii de la sate sunt de multe ori clienţii unora dintre marile lanţuri, dar acesta e un efect indirect. Marile lanţuri au intrat în România cu formatele mari, nu cu cele mici, şi de aceea au vizat oraşele mari".
El consideră că magazinele de tip cash&carry, hipermarketurile şi chiar magazinele de 5.000 de metri pătraţi n-au ajuns încă la un maxim şi se vor mai extinde, însă expansiunea acestora va fi limitată. Tot limitată va fi şi extinderea magazinelor de suprafaţă medie, la graniţa dintre supermarketuri şi hipermarketuri. Oficialul Selgros susţine că am ajuns să avem în acest an 43 de magazine cash&carry, 117 hipermarketuri şi 343 de magazine de tip hard-discount: "Probabil că aceasta va fi tendinţa care va domina următoarea perioadă, faptul că magazinele de tip hard-discount vor intra atât zona urbană, cât şi zona rurală, adică a micilor oraşe sau a marilor sate, la graniţa dintre rural şi urban".