Cifrele prezentate de Guvern în bugetul pe 2022 par a nu fi realiste, ba chiar umflate, dacă citim opinia Consiliului fiscal, conform HotNews.ro. Pe baza unei abordări prudente a veniturilor şi cheltuielilor bugetare, Consiliul Fiscal apreciază construcţia bugetară compatibilă cu un deficit cash în jurul valorii de 7% din PIB (echivalent cu 7,5% din PIB conform metodologiei europene), notează sursa citată.
"Această situaţie ridică semne de întrebare privind consolidarea bugetară, potrivit construcţiei bugetare iniţiale. Deşi proiectul de buget ţinteşte un deficit cash de 5,84% din PIB, CF apreciază că nu sunt suficiente măsuri credibile de ajustare bugetară care să conducă la atingerea acestei ţinte", se arată în document.
Sursa principală a majorării ponderii veniturilor fiscale în PIB este reprezentată de luarea în considerare în proiecţia veniturilor bugetare a unor sume în cuantum de 10,65 mld. lei provenind din creşterea eficienţei colectării/reducerea evaziunii fiscale.
- Privind includerea în proiecţia bugetară a unor sume suplimentare provenite din ameliorarea dorită a eficienţei colectării, Consiliul Fiscal are rezerve în a le considera la acest moment, în virtutea principiului prudenţei.
- Dincolo de rezervele exprimate mai sus asupra sumelor provenind din creşterea eficienţei colectării, evaluarea de către CF a proiecţiilor de venituri cuprinse în proiectul de buget a condus către un cuantum mai redus al încasărilor bugetare cu circa 1,5 mld. lei.
- Pe baza unei abordări prudente, Consiliul Fiscal apreciază drept probabilă manifestarea unui gol de venituri comparativ cu ţintele asumate în proiectul de buget de circa 12,15 mld. lei, reprezentând circa 0,92% din PIB.
- Pe partea de cheltuieli, reducerea ponderii în PIB a acestora în planificare are loc prin îngheţarea majorităţii salariilor din sectorul public şi prin ritmuri de creştere în termeni nominali moderate şi inferioare dinamicii PIB nominal pentru cheltuielile cu bunuri şi servicii, cele de asistenţă socială, cele privind alte transferuri.
- Consiliul Fiscal apreciază drept probabil un necesar suplimentar de alocări bugetare de 1,9 mld. lei la nivelul cheltuielilor de asistenţă socială şi de cel puţin 2 mld. lei la nivelul cheltuielilor cu dobânzile. Cumulat, CF estimează o sub-bugetare a cheltuielilor de cel puţin 0,3% din PIB.
- Trebuie să se iasă din blocaj conceptual şi făţărnicie. Sănătatea publică şi educaţia sunt în mod cronic mult sub-finanţate; cheltuielile de apărare şi securitate pot creşte în mod necesar (nu numai fiindcă la graniţe sunt pericole de conflict militar foarte mari), impactul schimbărilor climatice reclamă capacitate de intervenţie a statului în momente critice. A miza numai pe resurse din PNRR şi Cadrul Financiar Multianual ar însemna miopie în politica economică, mai ales că sunt nevoi de bază care nu pot fi acoperite cu fonduri europene.
- În strategia fiscal-bugetară 2022-2024, consolidarea în ultimii doi ani este proiectată în mod covârşitor pe partea de cheltuieli bugetare. CF are semne de întrebare privind realismul acestei abordări.