În perioada 14 - 15 aprilie 2016, delegaţia României alcătuită din ministrul Mediului Cristiana Paşca PALMER şi Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, au participat la Reuniunea informală comună a miniştrilor mediului şi miniştrilor transporturilor din Uniunea Europeană, găzduită de Capitala Olandei, alături de specialişti din ambele ministere de resort, potrivit unui comunicat venit pe adresa redacţiei.
Temele supuse discuţiilor în cadrul reuniunii au fost: Mobilitatea "verde" - combustibili curaţi şi tranziţia către emisii zero; Explorarea scenariilor viitoare privind inovarea pentru mobilitate inteligentă şi "verde" la nivel european; Aviaţie şi transportul maritim - Acţiuni necesare ca urmare a adoptării Acordului de la Paris la COP 21 în contextul negocierilor din cursul acestui an sub ICAO şi IMO.
"Reuniunea din Amsterdam a fost cu totul inovativă, de la discuţiile interactive între statele participante până la premiera europeană provocată de Preşedinţia olandeză, de a pune la aceeaşi masă miniştrii mediului şi cei a transporturilor. Astfel, tranziţia spre ceea ce Europa îşi doreşte într-un viitor nu foarte îndepărtat, transporturi cu emisii zero, a fost demarată prin discuţii transversale, între domenii care până acum erau tratate distinct. Această politică de abordare va fi continuată şi de Slovacia, care va prelua Preşedinţia Consiliului European şi care anunţă un viitor Consiliu Informal de Mediu la care să participe miniştrii europeni ai mediului, transporturilor şi energiei", spune Cristiana Paşca PALMER, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, potrivit sursei citate.
"Statele europene au punctat la unison că Europa este pregătită pentru tranziţia spre transporturi cu emisii zero, fiind de acord că există atât tehnologie cât şi o aşteptarea a comunităţilor de business ca guvernele europene să creeze cadrele necesare unei tranziţii în acest sens. Trecerea la transporturi cât mai puţin poluante este deja o necesitate în Europa: în România, de pildă, mai bine de 13% din emisiile de gaze cu efect de seră provin din sectorul transporturilor, iar 96% din acestea sunt datorate strict transportului rutier. De aceea viitorul stă în inovare, tehnologie şi emisii scăzute", mai spune Cristiana Paşca PALMER.
Conform comunicatului, în cadrul au fost subliniate în cadrul Consiliului efectele creşterii mobilităţii asupra mediului cât şi asupra sănătăţii umane şi calitaăţii vieţii în general.
"România face paşi concreţi înainte în acest sens. În toate oraşele din ţară sunt aproape de finalizare planurile de mobilitate urbană durabilă, care trebuie să prevadă măsuri inteligente de organizare a traficului şi programe de investiţii pentru infrastructura mijloacelor de transport fără emisii. În paralel, Ministerul Mediului lansează Rabla PLUS, program prin care vrem să stimulăm populaţia să aleagă o maşină electrică în locul celei clasice. Numărul autovehiculelor electrice de pe şoselele din România este infim, comparativ cu cele din alte state europene: doar 600 faţă de zeci de mii, sau chiar sute de mii în alte state. Cred că asta se datorează în principal lipsei infrastructurii de încărcare în România a acestor tipuri de autovehicule, cu autonomie mai scăzută decât cele clasice. De aceea, prin Rabla PLUS vom finanţa de anul acesta şi iniţiative de dezvoltare a acestei infrastructuri de alimentare", a mai precizat Cristiana Paşca PALMER.