Construcţia Autostrăzii "Transilvania", frânată de lentoarea exproprierilor şi întârzierea plăţilor

Alina Toma Vereha
Ziarul BURSA #Companii #Construcţii / 6 mai 2008

Construcţia Autostrăzii "Transilvania", frânată de lentoarea exproprierilor şi întârzierea plăţilor

"Bechtel" susţine că mai are de recuperat 50 milioane de euro pentru lucrările din ultimele cinci luni

CNADNR a plătit, până acum, jumătate de miliard de euro

Abia peste aproximativ doi ani vom putea circula pe primele două secţiuni ale Autostrăzii Braşov - Borş. Cel puţin aşa speră conducerea companiei americane "Bechtel", antreprenorul general al proiectului. Oficialii "Bechtel" ne-au declarat că termenul de execuţie, 28 februarie 2010, pentru aceste porţiuni va fi respectat, dacă autorităţile vor plăti la timp banii necesari construcţiei. Autostrada "Transilvania" trebuie să fie gata, în întregime, în anul 2013. În prezent, se lucrează pe două din cele opt secţiuni ale autostrăzii, respectiv 2B (Cluj Vest - Câmpia Turzii) şi 3C (Suplacu de Barcău - Borş).

Reprezentanţii "Bechtel" ne-au precizat: "În acest an, acordăm prioritate sub-secţiunii Turda - Gilău, unde au început, în toamna anului trecut, activităţile de asfaltare. Vom încerca să finalizăm aceas­tă porţiune de 25 km, între km 17 şi 42, între Tureni şi Vălişoara. Dar acest lucru se va putea realiza doar dacă toate părţile implicate vor depune eforturi şi îşi vor îndeplini obligaţiile contractuale. Lucrările de construcţie de pe ambele secţiuni în lucru sunt afectate de întârzierile în exproprierea terenului, eliberarea de sarcină arheologică, dar şi relocarea utilităţilor. De asemenea, la acestea se adaugă şi neplata lucrărilor executate din luna decembrie 2007 şi până în prezent. Este vorba despre o sumă de peste 50 milioane de euro, inclusiv TVA".

Şi conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi (CNADNR) ne-a declarat că decalajele apărute în desfăşurarea construcţiei Autostrăzii "Transilvania" au fost cauzate de ritmul lent al avizării documentaţiilor cadastrale pentru expropriere. Această situaţie a apărut din cauza capacităţii de lucru reduse a Oficiilor de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj şi Bihor. "În plus, mai mult de un an, în timpul mandatului domnului Minis­tru Gheorghe Dobre, construcţia a fost sistată, iar contractul încheiat cu compania americană a fost renegociat", ne-au mai precizat oficialii CNADNR. Aceştia sunt, acum, mulţumiţi de ritmul lucrărilor, afirmând că, anul trecut, s-a lucrat de două ori mai mult decât în perioada 2004-2006.

La rândul lor, oficialii "Bechtel" ne-au spus că, în acest an, în ciuda dificultăţilor legate de efectuarea plăţilor, proiectul a primit semnale pozitive din partea Primului-Ministru Călin Popescu Tăriceanu, a Ministerului Transporturilor şi conducerii CNADNR în privinţa respectării obligaţiei contractuale şi obţinerii fondurilor necesare derulării programului de lucrări stabilit pentru acest an.

Până în prezent, "Bechtel" susţine că a primit contravaloarea lucrărilor efectuate şi certificate până în luna decembrie 2007. Amendamentul la Contractul de Construire încheiat în februarie 2006 prevede, pentru lucrările de construcţie din acest an, un buget minim de 442 milioane de euro pentru cele două secţiuni în curs de derulare. Oficialii "Bechtel" susţin: "Din această sumă, am primit, la sfârşitul lunii ianuarie, un avans de 132,6 milioane de euro, reprezentând 30% din bugetul alocat pentru 2008. Acest avans este, în mare măsură, pentru achiziţia echipamentelor şi utilajelor necesare executării lucrărilor de construcţie. Întrucât, până în acest moment, nu ni s-au decontat lucrările executate începand cu luna decembrie 2007, o parte din avans a fost folosită pentru a susţine cash-flow-ul ultimelor luni".

Ei ne-au mai spus că pot fi modificate costurile proiectului în măsura în care cantităţile care sunt de executat vor varia faţă de cele estimate inţial, în studiul de fezabilitate.

Conducerea CNADNR ne-a menţionat că, pentru lucrările de construcţie şi proiectare executate de către "Bechtel" de la începutul contractului până în prezent, a fost plătită suma de 458.351.614 de euro. La aceasta se adaugă valoarea TVA-ului aferent, în cuantum de 123.581.400 de lei şi taxe vamale în cuantum de 28.551.629 de lei.

În ceea ce priveşte sumele plătite către compania americană în acest an, CNADNR susţine că a achitat avansul contractual în cuantum de 132.600.000 de euro. În plus, în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2008, CNADNR a decontat către "Bechtel" suma de 308.923,62 de euro, reprezentând ultima parte a plăţii certificatului de lucrări aferent lunii noiembrie a anului 2007. "Actualizarea preţurilor este realizată anual, în conformitate cu prevederile contractuale, în funcţie de evoluţia indicilor preţurilor de consum comunicată de Institutul Naţional de Statistică", ne-au declarat oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi.

Pentru anul 2008, ei sunt optimişti şi estimează că "Bechtel" va finaliza până la 45 de km pe cele două secţiuni aflate în lucru. Stadiul exproprierilor este de 83% pentru secţiunea 2B şi de 44% pentru secţiunea 3C. "În ceea ce priveşte ritmul de lucru, putem vorbi despre o creştere a acestuia, având în vedere faptul că continuă să lucreze în două schimburi de lucru a câte 10 ore", mai arată sursele citate.

Stadiu actual de execuţie al Autostrăzii "Transilvania"

Potrivit datelor furnizate de "Bechtel", în cadrul Secţiunii 2B (Cluj Vest - Câmpia Turzii), se desfăşoară activităţi de terasamente, structuri şi îmbrăcăminţi rutiere. Activităţile de terasamente (curăţare şi defrişare, excavare pământ vegetal, excavare în masă, forare şi dinamitare, excavare rocă, excavare structurală, nivelarea taluzurilor protecţie) se desfăşoară în diferite locaţii între km 12+700 and km 50+000.

Activităţile structurale constau în instalarea piloţilor, spargerea capetelor de piloţi, lucrări de fundaţie, ziduri de culee, elevaţia pilonului, capătul de pilon, activităţi legate de platforme, precum şi instalarea podeţelor dalate.

În ceea ce priveşte activităţile de îmbrăcăminţi rutiere, a continuat producţia agregatelor pentru stratul de beton asfalt, stratul de uzură şi pentru stratul de bază tratat cu asfalt precum şi depozitarea.

În cadrul Secţiunii 3C (Suplacu de Barcău - Borş), continuă activităţile de terasamente şi au început lucrările de rambleiere structurală la podeţul de la km 25+200, pasajul superior de la km 41+336, la podul de la km 17+041 şi la podul de la km 20+654. De asemenea, continuă lucrările la km 7+570, km 14+396, km 16+235, km 17+041, km 17+835, km 19+473, km 20+656, km 23+145, km 23+499, km 28+318, km 32+115, km 35+491, km 36+228, km 41+335 şi au fost demarate lucrările la km 36+871.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb