Angajaţii Ministerului Transporturilor încearcă cu disperare să mascheze veniturile ilicite, obţinute din aşa zisa examinare pentru obţinerea atestatelor din transportul rutier, cu acte normative, transmit, într-un comunicat de presă, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) şi Federaţia Operatorilor Rutieri din România (FORT).
Potrivit COTAR şi FORT, Direcţia de transport rutier încearcă să impună un set de ordine de ministru nediscutat transparent, contrar celor stabilite în comisia de dialog social organizată pe această temă în ultimii 3 ani.
Atât patronatul din transporturile rutiere cât şi cel ce reprezintă formarea profesională (beneficiare directe ale activităţii MT în domeniu) încearcă încă din primăvară anului trecut să impună câteva principii menite să îmbunătăţească atât pregătirea profesională cât şi siguranţa în domeniul transportului rutier în paralel cu o creştere a transparenţei în ceea ce priveşte examinarea şi examinatorii.
"Din păcate pentru angajaţii Direcţiei Transport Rutier din minister nu există decât un singur interes şi anume cel financiar, iar conducerea ministerului refuză să vadă conflictul grav de interes precum şi zona de ilegalitate în care se află aceştia, menţinând prin poziţia adoptată o stare de fapt extrem de gravă", transmite reprezentanţii federaţiilor.
Partenerii de dialog social reprezentaţi de partea patronală au cerut în mod expres că la examinările pentru obţinerea atestatelor profesionale să participe numai persoane cu studii de specialitate, conform prevederilor legale, care să facă parte dintr-un corp al examinatorilor, examenele să se organizeze în săli unice la nivelul fiecărui judeţ, săli care să aparţină autorităţii. Examenele să se desfăşoare în cursul săptămânii în timpul programului normal de lucru, iar plata examinărilor să se facă direct către minister şi nici decum la plic către examinatori, întrucât această activitate de examinare trebuie să reprezinte sarcina de serviciu pentru examinatorii din cadrul ministerului şi nu o activitate pe care aceştia o practică în timpul liber dar în numele ministerului de la care primesc şi o leafă de bugetar.
Conducerea ministerului refuză însă să aplice modificări de fond şi se rezumă numai la câteva chestiuni de formă puse tot în sarcina instituţiilor de formare, potrivit COTAR şi FORT.
Pe tema modului în care angajaţii MT încasează bani la plic din examinări în baza unor contracte de prestări servicii, ilegale conform legislaţiei în vigoare, au fost înaintate către insituţii abilitate ale statului zeci de adrese şi memorii însă de fiecare dată ministerul transporturilor a găsit metode prin care să "se acopere".
COTAR şi FORT solicită Direcţiei Naţionale Anticorupţie implicarea urgenţă în această problematică şi totodată solicită Ministrului Ioan Rus să stopeze încercarea Direcţiei Rutiere din subordine de a promova ordine de ministru fără transparenţă şi dialog, şi fără a se ţine cont de cele stabilite în dată de 11.02.2015 de către Domnul Secretar de Stat Iulian Matache în cadrul şedinţei Grupului de lucru transport rutier.