Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene, a declarat, vineri, Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, citat de Mediafax.
Dan Şova a subliniat că în proiectul Autostrăzii Transilvania ar putea fi implicate financiar şi consilii judeţene şi primării de municipii, urmând să se analizeze sub ce formă va fi această contribuţie.
Dan Şova a precizat: "Am precizat că Autostrada Transilvania, în acest moment, nu poate fi finanţată din fonduri europene. Singura soluţie de finanţare este concesiunea după modelul Comarnic - Braşov sau Centura de Sud a Capitalei. România, din 1990 până în 2013, nu a făcut vreo concesiune sau un parteneriat public-privat pe un proiect de autostradă şi, ca atare, avem o problemă de credibilitate instituţională. Trebuie să demonstrăm că putem face cele trei concesiuni scoase, respectiv Comarnic - Braşov, Centura Sud şi Craiova - Piteşti, pentru a avea încrederea finanţatorilor internaţionali, firme private, şi a celor instituţionali - BEI, BERD sau Banca Mondială".
Ministrul delegat a refuzat să avanseze vreun termen pentru reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania: "Nu există un termen, mâine sau peste trei ani, nu pot să spun că începem mâine sau peste un an, pentru că nu avem nici studii actualizate, nici nu ştim care sunt sursele de finanţare şi cum se poate face concesiunea. (...) În perioada următoare trebuie să studiem toate posibilităţile şi instrumentele financiare care ne stau la dispoziţie şi să ţinem cont de faptul că, într-o concesiune, statul român nu poate participa cu mai mult de 49%, pentru ca proiectul să nu fie calificat în interiorul deficitului bugetar. Contribuţia statului trebuie să fie de maxim 49% şi trebuie să găsim soluţii ca din taxa de autostradă proiectul să producă 51%, reprezentând costuri de proiectare - construcţie, creditare, operare - întreţinere, pe perioada concesiunii".
Potrivit oficialului, în perioada următoare trebuie actualizate studiile de trafic pe Autostrada Transilvania, în noiembrie urmând să fie semnate cele trei concesiuni.