De ce în România hidrogenul nu prinde teren?

Dumitru Chisalita
Miscellanea / 13 martie 2023

De ce în România hidrogenul nu prinde teren?

Hidrogenul este una dintre puţinele soluţii care pot ţine "lumina aprinsă" şi stopa creşterea preţului energiei electrice produse în România într-un viitor dominat de energia regenerabilă. Cu toate acestea în România se bate pasul pe loc în acest domeniu, dacă ne comparăm cu evoluţiile din alte ţări.

Dar, de ce se întâmplă aceasta?

Dincolo de indolenţa unora dintre autorităţi, dincolo de supraaşteptările de la o Strategie a Hidrogenului care nu mai vine, dincolo de Obligaţiile absurde şi amenzile uriaşe de neîndeplinire a obligaţiilor, propuse printr-un proiect de lege, nu se întâmplă nimic în piaţa hidrogenului.

Elementele de legalitate sunt astăzi obligatorii în ceea ce priveşte posibilitatea dezvoltării utilizării hidrogenului în industria energetică: accesul producătorilor de hidrogen la reţelele de transport şi distribuţie şi cerinţele legale de tranzacţionare a gazelor naturale (care condiţionează în fapt introducerea gazelor într-un sistem de transport sau distribuţie).

În România se pot tranzacţiona doar acele gaze naturale combustibile care îndeplinesc cerinţele legale cuprinse în Regulamentul de măsurare a gazelor naturale. Regulamentul de măsurare gaze naturale aprobat de ANRE în anul 2008, tratează cantitate minimă/maximă de componenţi care sunt permişi în compoziţia gazelor naturale care se comercializează. În ceea ce priveşte hidrogenul nu există nicio prevedere pentru hidrogen la nici un nivel. Conform principiului "tot ce nu este interzis, este permis", există posibilitatea să se demareze activităţi de construcţie şi utilizare, chiar dacă nu există nici o restricţie din perspectiva comercializării amestecului de gaze naturale în amestec cu hidrogenul, cunoscute fiind problemele efective create de prezenţa hidrogenului asupra fragilizării anumitor categorii de oţeluri din care sunt realizate conductele şi al altor elemente din cadrul sistemelor, se recomandă înaintea dezvoltării oricărei activităţi de injecţie de hydrogen, realizarea unui act normativ care să stabilească permisivitatea injecţiei de hydrogen şi procentul în amestec cu metan.

Accesul la SNT/sistemele de distribuţie se face în conformitate cu art 148 din Legea 123/2012 cu modificările şi completările ulterioare: "Racordarea la conductele de alimentare din amonte şi la sistemul de transport este permisă următoarelor categorii de solicitanţi:

a) titularilor contractelor de concesiune a serviciului public de distribuţie a gazelor naturale, în vederea îndeplinirii obligaţiilor contractuale ce le revin în această calitate;

b) operatorilor terminalului GNL;

c) operatorilor depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

d) clienţilor industriali noi;

e) operatorilor economici titulari ai licenţei de distribuţie;

f) producătorilor de gaze naturale;

g) altor categorii de clienţi dacă aceştia nu au soluţie de alimentare, din punctul de vedere al debitului orar solicitat, din sistemul de distribuţie a gazelor naturale din zona delimitată concesionată unde urmează să fie realizată racordarea; lipsa soluţiei de alimentare din sistemul de distribuţie este comunicată obligatoriu, în scris, de operatorul de distribuţie şi avizată de ANRE."

La momentul de faţă nu există posibilitatea legală a operatorului SNT şi operatorii sistemului de distribuţie pentru a racorda un producător de Hidrogen

Concret, astăzi, un poducător de hydrogen care ar dori să injecteze hydrogen în reţele de gaze nu poate să o facă!

Atunci de ce venim cu un proiect de lege care obligă furnizorii de gaze ca peste 1 an să aibă achiziţionat hydrogen cca. 170 mil mc hydrogen?

Consider că înainte să pui amenzi şi ţinte false este necesar să:

- stabilim Noul Model al Viitorului Sistem Energetic,

- acordăm valorile conservatoare ale oamenilor cu păstrarea tradiţiilor şi promovarea resurselor de energie curate - să creem România Tradiţională cu Energie Curată,

- să dezbatem şi să se înţeleagă în societate importanţa hidrogenului în viitorul mix energetic al României,

- să identificăm necesităţile reale ale folosirii hidrogenului în diferite regiuni ale ţării, fără a impune soluţii uniforme pe întreg teritoriu al României, chiar dacă nu se impunea aceasta,

- să definim normele tehnice specifice utilizării hidrogenului şi mai ales să eliminăm bariererele de folosire a acestuia.

Aceste elemente au fost expuse în cartea Iordache, I., Chisalita, D., "Hidrogen si gaze naturale in Romania", Editura Didactica si Pedagogica, şi au fost prezentate patru scenarii posibile a fi dezvoltate în România, din păcate constat ceea ce îmi spunea unul din profesorii mei "cărţile mai trebuie să fie şi citite, nu doar scrise".

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. incer sa mai explic o tura:

    Preturile la energie sunt manipulate de monopoluri GOV! 

    De politicile lor de TAXARE! 

    Romania are cadere de oameni in decese; deci ea net pe net nu consuma per capita exagerat! 

    A avut varf in 80-82 de atunci se afla mai jos fata de trecut cu consum energie si chiar poluare per capita! 

    Vedeti raportul bancii mondiale! 

    Pretul actual al energiei este stric politic ! 

    Este normal sa creasca pretul la ce detine gov monopol! 

    Doar asa echilibreaza visteria in balansare cu inflarea veniturilor din piata respectiva! 

    Este un circuit inchis; plus ca acesta politica de "taxare" prin pret monopol ajuta gov in avans sa echilibreze alte deficite; 

    Romania are populatie in prabusire; noroc mare daca prinde cv milioane de ucrainiei cu copii veniti! 

    Sa nu "hulim" romanii la consum energie! Au o medie constanta de consum; doar pretul cartel gov nu ramane constant! 

    El umbla periodic pa pret ca sa manipuleze diferite investitii si sa scoata la lumina alte investitii vechi ce intra in randamente negative; este modul guvernelor de a schimba periodic vechiul din piata cu noul in materie de investii si circulare capital; cum vine asta?! acum cv timp un bec economic si gov tot impinge pretul sus; acum becul economic cumparat in trecut scum este ieftin astazi si curentul din trecut ieftin este scum astazi! intelegeti?! este o balansare ciclica! Politicile de taxare si manipulare gov si banci centrale imping turmele de oi in directionari capital si investitii; in sesizarea "oportunitatilor" de alte profituri din care gov sa isi refaca periodic visteria prin taxe impozite tvauri etc... 

    Daca defalcam acum preuti total energie din facturi o sa vedem clar , din satelit, ca gov al nostru a inceput sa ocupe o parte din ce in ce mai mare a pretului final la consumator! Deci se vede ca gov creste preturi fortat la tot ce detine monopol in echilibru cu datorie ca procent din pib! 

    s c cret 

    In prezent hidrogenul reprezinta o solutie experimentala cu costuri prohibitive. S-au grabit unii juni sa introduca in programul de rezilienta importul unor trenuri pe hidrogen dar s-au dovedit nefezabile.

Comanda carte
Conferinţa BURSA “CSR şi sustenabilitate”
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

29 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9747
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6036
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3117
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9767
Gram de aur (XAU)Gram de aur407.0257

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
ccib.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb