Pe 15 martie, de Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, asociaţiile de consumatori din întreaga lume lansează un apel privind reducerea poluării cu plastic, scrie un comunicat de presă al APC România.
Materialul plastic este folositor în viaţa cotidiană, însă producţia şi consumul de plastic, mai ales cel de unică folosinţă, a devenit excesiv, generând o problemă cu impact asupra ecosistemului şi a sănătăţii noastre.
Măsurile luate în perioada pandemiei generată de COVID-19 au dus la creşterea poluării cu plastic, prin folosirea produselor de unică folosinţă precum măştile faciale, mănuşile şi ambalajele alimentare, potrivit comunicatului.
Consumatorii sunt preocupaţi tot mai mult de reducerea poluării cu plastic şi deja au început să ia măsuri în acest sens. Un studiu global din anul 2019 a evidenţiat faptul că există o reacţie puternică a consumatorilor faţă de amploarea deşeurilor de plastic: 82% din respondenţi folosesc instrumente de curăţare reutilizabile în loc de alternativa instrumentelor de plastic de unică folosinţă, 72% folosesc sacoşe reutilizabile la cumpărături, iar 62% folosesc sticle reutilizabile.
În ciuda utilizării sporite a plasticului de unică folosinţă pe durata pandemiei, 55% din consumatori au devenit mai preocupaţi faţă de mediul înconjurător, iar 74% din consumatorii din Statele Unite, Europa şi America de Sud sunt dispuşi să cheltuiască mai mult pentru ambalaje reciclabile.
O schimbare sistemică a relaţiilor de pe piaţă este necesară la toate nivelurile: guverne, firme şi organizaţii de standardizare, pentru a face ca un consum sustenabil să devină o soluţie optimă pentru consumatori. Pentru a se obţine impactul la scară internaţională, este necesară o dezvoltare în care opţiunile nesustenabile nu mai sunt viabile.
Acest lucru se poate obţine prin câteva căi, respectiv punerea la dispoziţie a unor alternative sustenabile, accesibile şi ieftine, construirea unei infrastructuri eficiente de reciclare sau măsuri pentru a asigura consumatorilor informaţiile de care au nevoie pentru a face o alegere în cunoştinţă de cauză.
De Ziua mondială a drepturilor consumatorilor din 2021 se lansează o campanie internaţională care se va concentra pe următoarele 7 acţiuni: Regândeşte, Refuză, Reduce, Refoloseşte, Reciclează, Repară şi Înlocuieşte. Consumatorii îşi pot reevalua obişnuinţele de consum pentru a reduce astfel folosirea materialului plastic; ei pot refuza obiectele de plastic care nu le sunt strict necesare; ei pot solicita alternative sustenabile din partea guvernelor şi producătorilor; ei pot reduce volumul de plastic pe care-l cumpără şi îl aruncă; ei pot să prelungească durata de viaţă a produselor de plastic prin refolosirea acestora; ei pot să depoziteze deşeurile de plastic în conformitate cu regulile stabilite de autorităţile locale; ei pot să repare aparatele ori de câte ori este posibil; ei pot să înlocuiască produsele sau ambalajele de plastic cu alternative sustenabile, scrie comunicatul.
Doamna Helena Leurent, Director General al Consumers International, declara: "Poluarea cu materiale plastice este una din cele mai stringente probleme cu care se confruntă planeta noastră. Preocuparea consumatorilor în faţa acestei crize creşte tot mai mult, în întreaga lume. Consumatorii au un rol crucial în procesul de modelare a pieţei, iar organizaţia mondială a consumatorilor îi sprijină să mobilizeze producătorii şi autorităţile pentru a face astfel ca un consum sustenabil să fie accesibil pentru toţi".