Cele mai dinamice sectoare pe piaţa de fuziuni şi achiziţii în 2019 vor fi tehnologia, retailul, industria farmaceutică şi servicii medicale, bunuri de larg consum şi imobiliar, se arată într-un comunicat remis redacţiei noastre.
Media multiplilor de evaluare pentru tranzacţiile anunţate în România în perioada 2016-2018 a fost de 8,5 x EBITDA, uşor peste media din Europa Centrală şi de Est, de 7,8 x EBITDA.
Portofoliile de credite neperformante vândute de băncile româneşti au scăzut semnificativ, de la o valoare nominală de 2,1 miliarde de euro în 2017, la o valoare estimată de 1 miliard de euro în 2018
"În ciuda contextului fiscal aspru de la începutul lui 2019, nu anticipăm consecinţe majore asupra pieţei de fuziuni şi achiziţii în prima jumătate a acestui an, ci mai degrabă spre sfârşitul anului, când, în funcţie de contextul macroeconomic, fereastra de oportunitate s-ar putea închide. Ne aşteptăm ca sectoarele cele mai dinamice ale pieţei de M&A în 2019 să fie tehnologia, retailul, industria farmaceutică şi serviciile medicale, bunurile de larg consum şi imobiliarele", a spus Ioana Filipescu, Partener Consultanţă în Fuziuni şi Achiziţii, Deloitte România.
Piaţa de M&A din 2018, cu o valoare estimată de Deloitte România între 3,8 şi 4,3 miliarde de euro incluzând tranzacţiile cu valoare nedeclarată, a fost mai puţin transparentă decât în anii precedenţi, cu o scădere semnificativă a numărului de tranzacţii cu valori comunicate. Piaţa tranzacţiilor cu valori declarate a continuat să fie dominată în 2018 de investitorii strategici, care au fost implicaţi în 56% din tranzacţii, în timp ce firmele de private equity s-au regăsit în 39% din volumul tranzacţiilor cu valori declarate.
În ceea ce priveşte tranzacţiile M&A declarate din perioada 2016-2018, valoarea totală a companiilor din România a fost evaluată la o medie de 8,5 x EBITDA, uşor peste valorile medii înregistrate în Europa Centrală si de Est, de 7,8 x EBITDA, potrivit unei analize realizate de Deloitte România bazată pe datele Mergermarket, mai arată documentul.
"În ultimii trei ani, domeniile din România cu cei mai mari multipli cheie în evaluare au fost bunurile de larg consum, industria farmaceutică şi a serviciilor medicale şi domeniul TMT - tehnologie, media şi telecomunicaţii -, la polul opus fiind construcţiile şi retailul", a adăugat Marius Vasilescu, Director Consultanţă Financiară, Deloitte România.
Băncile din România au vândut portofolii de credite neperformante (NPL) cu o valoare nominală de 1 miliard de euro în 2018, conform estimărilor Deloitte România, semnificativ sub nivelul din 2017, de 2,1 miliarde de euro.
"Scăderea semnificativă a volumului tranzacţiilor cu NPL din 2018 este rezultatul reducerii volumului de credite neperformante şi al schimbărilor legislative. În continuare, ne aşteptăm la o diminuare a volumului tranzacţiilor cu portofolii de NPL în 2019, având în vedere contextul actual, deşi băncile au un stoc bilanţier de credite neperformante estimat la 3-4 miliarde de euro, precum şi un volum similar în afara bilanţului", a declarat Radu Dumitrescu, Partener Servicii Suport în Tranzacţii, Deloitte România.
În 2018, echipa de Consultanţă Financiară a Deloitte România a fost implicată în peste 100 de proiecte complexe prin intermediul tuturor tipurilor de servicii, care includ consultanţă ]n fuziuni şi achiziţii, investigarea fraudelor, evaluare, economie şi modelare financiară, precum şi suport în tranzacţii şi reorganizare. Cu o echipă de 60 de specialişti dedicaţi, departamentul de Consultanţă Financiară al Deloitte este unul dintre cei mai importanţi jucători din acest domeniu din România, oferind servicii către clienţi locali şi multinaţionali, atât din sectorul privat, cât şi public, se mai arată în comunicat.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă, servicii juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii adiacente către clienţi din sectorul public şi privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500 sunt clienţi Deloitte, prin intermediul reţelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de ţări şi teritorii, oferind resurse internaţionale, perspective locale şi servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor 286.000 de profesionişti ai săi.