Stabilitatea fiscală care pare că există de la începutul acestui an, în România, poate fi relativă, având în vedere faptul că legiuitorul amână adoptarea schimbărilor solicitate de mediul de afaceri pentru a corecta măsuri luate fără studii de impact şi fără consultare cu părţile implicate, sunt de părere experţii Deloitte România în servicii fiscale şi juridice, în urma unei analize a anului 2019.
Cu toate aceste restanţe şi cu modificările care se anunţă în anii următori, în special din necesitatea de aliniere la reglementările europene, predictibilitatea mediului fiscal românesc rămâne incertă, adaugă ei.
Astfel, în domeniul construcţiilor, OUG 114 a fost modificată prin OUG 43/2019, prin care s-a extins aria codurilor CAEN pentru care se pot acorda facilităţile introduse şi care clarifică modul de calcul pentru cifra de afaceri, astfel încât să crească numărul companiilor care pot beneficia de facilităţi.
Contribuabilii cu restanţe la bugetele de stat pot opta pentru restructurarea acestora
Totodată, conform OG 6/2019, contribuabilii cu restanţe la bugetele de stat pot opta pentru restructurarea acestora, în baza unei notificări, urmată de un dosar de restructurare. Beneficiarii pot obţine anularea a până la 50% din obligaţiile fiscale principale şi anularea obligaţiilor accesorii.
Pe de o parte, această restructurare privează bugetul de stat de sume de recuperat în viitor, iar pe de altă parte creează un mediu neconcurenţial pentru contribuabilii corecţi, care nu primesc bonificaţii pentru plata la timp a impozitelor. Nu în ultimul rând, astfel de programe derulate în trecut într-o formă sau alta de alte state membre ale Uniunii Europene a trebuit să treacă de testul ajutorului de stat, incompatibil cu piaţa unică, potrivit lui Smedoiu.