Camera Deputaţilor a adoptat, ieri, cu majoritate de voturi, proiectul de lege privind constituirea şi utilizarea fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale. Legea, considerată prioritară pentru integrarea în Uniunea Europeană, are caracter ordinar şi a fost adoptată de Senat în martie a.c.
Actul normativ a fost elaborat în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor la Capitolul XIII "Ocupare şi politici sociale" de armonizare a legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar.
Reglementările cuprinse în lege urmăresc transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor europene referitoare la protecţia salariaţilor în cazul insolvabilităţii angajatorului.
La elaborarea proiectului de lege s-au avut în vedere dispoziţiile prevăzute în Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi dispoziţiile comunitare în domeniu.
Potrivit actului normativ, din fondul de garantare se asigură plata creanţelor salariale care rezultă din contractele individuale şi colective de muncă încheiate de salariaţi, în situaţia în care angajatorii se află în stare de insolvenţă.
Din resursele fondului de garantare se suportă salariile res-tante, compensaţiile băneşti restante, datorate de angajator pentru concediu de odihnă neefectuat de salariaţi, dar numai maximum un an de muncă, plăţile compensatorii restante în cuantumul stabilit în cazul încetării raportului de muncă, compensaţiile restante pe care angajatorii au obligaţia să le plătească, potrivit contractului colectiv de muncă şi/sau contractului individual de muncă, în cazul accidentelor de muncă sau al bolilor profesionale.
Din fondul de garantare nu se suportă contribuţiile sociale datorate de angajatori aflaţi în stare de insolvenţă.
Suma totală a creanţelor salariale suportate din fondul de garantare nu poate depăşi cuantumul a trei salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, creanţele menţionate fiind suportate pe o perioadă de maxim trei luni calendaristice.
Conform prevederilor legii, resursele financiare ale fondului de garantare se constituie din contribuţia angajaţilor, venituri reprezentînd dobînzi, majorări de întîrziere pentru neachitare în termenul de plată a contribuţiei la fondul de garantare, precum şi din alte sume provenite din surse admise de lege, sume provenite prin recuperarea debitelor create în condiţiile prezentei legi, altele decît cele provenind din contribuţiile la fondul de garantare.
Angajatorii au obligaţia de a declara lunar contribuţia la fondul de garantare la organul fis-cal competent pînă la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează drepturile salariale, termenul de declarare constituind şi termen de plată.
Gestionarea fondului de garantare se face de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, prin agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Data prevăzută pentru intrarea în vigoare a legii este 1 ianuarie 2007. Sumele necesare pentru plata creanţelor salariale şi cheltuielilor de gestionare a fondului de garantare se suportă pentru anul 2007 din subvenţia acordată de la bugetul de stat către bugetul asigurărilor pentru şomaj.