• Guvernul se încurcă în cifre
• Iniţial, autorităţile noastre au anunţat că proiectul autostrăzii Braşov-Borş va costa 2,5 miliarde de euro şi va fi un parteneriat public-privat
• Autorităţile au anunţat ieri că, de fapt, cu tot cu TVA, proiectul este de 2,9 miliarde de euro, bani suportaţi integral de populaţie
Costul real al autostrăzii Braşov-Borş, care va fi construită de firma americană "Bechtel International", va fi mult peste nivelul de 2,5 miliarde de euro, cît a anunţat iniţial Guvernul. Luate la întrebări de către opoziţie, autorităţile noastre susţin costuri diferite decît cele anun-ţate şi, mai ales, decît... cele aprobate!
"Noi nu cunoaştem planul financiar al acestui contract, iar costul real nu va fi de 3,4 miliarde dolari cum prevede proiectul, ci poate ajunge la 8 miliarde de dolari cu tot cu dobînda de la împrumuturile comerciale", a declarat ieri deputatul PD, Anca Boagiu în cadrul Plenului Camerei Deputaţilor, unde s-a dis-cutat aprobarea ordonanţei Guvernului privind contractul semnat cu "Bechtel". Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor, Sorin Bota, prezent la dezbateri, susţine că diferenţa între 2,5 miliarde de euro şi 2,9 miliarde de euro este dată de TVA. Transformate în dolari se ajunge la 3,4 miliarde de dolari, cu tot cu TVA, adică suma menţionată şi de deputatul PD. Numai că, în nota de fundamentare, pentru aprobarea împrumutului extern necesar proiectului, se precizează suma de 2,88 miliarde de euro. Adică 3,4 miliarde de dolari, fără TVA! Aplicînd şi TVA, se ajunge la o valoare de ... aproape 4 miliarde de dolari! Unde sînt, atunci, aproape 400 milioane de euro?!
Nici faptul că Guvernul ne va îndatora pentru acest proiect nu a fost comunicat de Guvern la semnarea contractului cu firma americană "Bechtel".
Sorin Bota a precizat în faţa deputaţilor că, de fapt, Eximbank SUA preia riscul finanţării pe următorii patru ani, iar banii vor veni de la statul român care se va împrumuta de la băncile comerciale. Iniţial, Guvernul anunţase că finanţarea va veni de la Eximbank SUA, Executivul avînd doar sarcina de a garanta financiar contractul. "Schema de finanţare şi perioadele defalcate de plată încă se negociază şi nu pot fi făcute publice", a explicat, sec, Sorin Bota.
Deputaţii opoziţiei au criticat dur lipsa de transparenţă în acest contract şi graba cu care s-a sărit peste licitaţia publică. În opinia deputaţilor, dacă motivaţia Guvernului în a selecta firma americană rezidă în experienţa şi puterea sa finaciară, atunci "Bechtel" ar fi cîştigat cu uşurinţă contractul în urma unei licitaţii publice. Mai mult, parlamentarii PRM şi PD au arătat că Guvernul nu face publice clauzele contractuale, dar are pretenţia ca acest contract să primească girul Parlamentului şi, implicit, să devină legitim. Reprezentantul Guvernului a replicat că proiectul reprezintă o prioritate şi nu putea să aştepte procedurile clasice, care durează prea mult. Reamintim că semnarea contractului dintre Guvern şi "Bechtel", fără organizarea unei licitaţii publice a stîrnit reacţii adverse din partea Comisiei Europene, care a pornit şi o investigaţie pe marginea acestei afaceri. Oficialii europeni au criticat lipsa de transparenţă în atribuirea contractului şi au pus la îndoială capacitatea Executivului de a susţine acest proiect din surse proprii, concomitent cu construcţia cu sprijin european a autostrăzii Sibiu- Arad-Nădlac.