Dolarul a revenit pe curs ascendent la finele zilei de vineri, în raport cu yenul (lăsând în urmă cotaţia minimă a ultimilor 13 ani atinsă în ziua respectivă), după ce administraţia Bush a anunţat că ar putea utiliza fonduri din pachetul destinat sectorului bancar pentru salvarea companiilor auto "General Motors" Corp. şi "Chrysler" LLC, ameninţate de faliment.
Moneda SUA a avut un curs de 91,07 yeni, faţă de 91,45 yeni la finele zilei anterioare. În cursul zilei de vineri, cursul scăzuse până la 88,53 yeni, cel mai redus de după august 1995.
Faţă de moneda europeană, dolarul a consemnat un curs de 1,3377 unităţi/euro, comparativ cu 1,3352 unităţi/euro în ziua precedentă. Săptămâna trecută, moneda SUA a scăzut cu 4,7% faţă de euro.
Analiştii arată că piaţa valutară este extrem de sensibilă la situaţia privind producătorii auto din SUA.
Sentimentul de pe piaţă s-a îmbunătăţit în a doua parte a zilei de vineri, în speranţa că administraţia Bush va furniza un ajutor financiar companiilor auto, după ce Senatul a respins planul de salvare a acestora, în valoare de aproape 15 miliarde de dolari.
La rândul său, preţul petrolului a fost influenţat în mod pozitiv de speranţele privind salavarea marilor constructori auto din SUA.
În prima parte a zilei de vineri, cotaţia a urmat un curs descendent. Spre finele sesiunii bursiere, preţul a câştigat peste 3 dolari faţă de nivelul minim al zilei, respectiv peste un dolar faţă de ziua anterioară.
Astfel, vineri, la New York Mercantile Exchange, preţul petrolului brut cu livrare în ianuarie a scăzut cu 1,70 dolari (3,5%), la 46,28 dolari/baril. Înainte ca administraţia Bush să anunţe ca ar putea finanţa industria auto, cotaţia pierduse 4,66 dolari (9,7%).
"Goldman Sachs Group" Inc. aşteaptă ca, în primul trimestru din 2009, preţul ţiţeiului brut să ajungă la 30 de dolari barilul, iar cotaţia medie pe întreg anul să fie de 45 de dolari/baril, faţă de 80 de dolari/baril, cât estima anterior.