Deţinerea grupului ungar MOL la proiectul Nabucco a scăzut de la 16,7% la 14,7%, după ce MOL nu a contribuit la o majorare de capital în august, iar participaţiile celorlalţi cinci acţionari, între care şi Transgaz Mediaş, au crescut. MOL nu a plătit partea sa, de 3 milioane de euro, în cadrul majorării de capital, astfel că participaţia companiei a coborât, în timp ce ceilalţi acţionari au înregistrat creşteri de la 16,7% la 17,1% fiecare, a declarat directorul general al subsidiarei FGSZ a MOL, Janos Zsuga, potrivit cotidianului Magyar Nemzet, citat de Portfolio.
Participaţia MOL ar putea să scadă din nou la următoarea majorare de capital, situaţie în care celelalte companii din proiect, Bulgarian Energy Holding, Transgaz, Botas (Turcia), OMV (Austria) şi RWE (Germania) ar ajunge la câte 17,6%.
Grupul ungar a anunţat în aprilie că nu vrea să finanţeze în continuare proiectul în actuala formă, întrucât refuză să accepte costurile mai mari de investiţii.
Zsolt Hernadi, preşedinte şi director general al MOL, a afirmat, în aprilie, că grupul a semnalat consorţiului Nabucco încă din 2010 că are îngrijorări serioase asupra unor anumite elemente ale proiectului. MOL nu a primit răspunsuri, astfel că a decis să se retragă din finanţarea proiectului.
Şeful FGSZ a afirmat că MOL nu poate finanţa proiectul decât dacă se aşteaptă la profit. MOL a propus să împrumute consorţiului fondurile necesare, finanţare care ar fi fost clasificată drept capital la îndeplinirea numitor condiţii. Consorţiul a refuzat.
Soarta Nabucco ar putea fi decisă în vara anului următor, când un consorţiu care dezvoltă câmpul gazeifer Shah Deniz 2, condus de BP, ia o hotărâre finală asupra proiectului. Pentru ca Nabucco să câştige, trebuie făcute pregătiri până la acel moment, a spus Zsuga. Există potenţial pentru Nabucco, a spus el, însă gazoductul trebuie să devină mai competitiv, de exemplu printr-o variantă mai scurtă.
Un oficial Transgaz a declarat, la sfârşitul lunii iulie, că Nabucco Gas Pipeline International vrea să atragă până la 18 milioane euro de la acţionari, fonduri necesare pentru continuarea proiectului, iar contribuţia Transgaz Mediaş urma să fie de 3 milioane euro, potrivit Mediafax. Reprezentantul Transgaz a evocat posibilitatea ca MOL să nu participe la majorarea de capital, situaţie în care participaţia grupului ungar urma să fie diluată.
Nabucco Vest, un gazoduct de 1.300 de kilometri susţinut de Uniunea Europeană, concurează cu Trans-Adriatic Pipeline (TAP), pentru dreptul de a exporta gaze naturale din proiectul Shah Deniz, care ar putea conţine rezerve de 1.200 de miliarde de metri cubi. UE vrea să-şi diversifice importurile de gaze naturale. În prezent, circa un sfert din consumul UE este asigurat de Rusia.
Partenerii Shah Deniz au selectat în iunie gazoductul Nabucco Vest ca posibilă rută de export către Europa şi intenţionează să ia o hotărâre finală între Nabucco şi TAP înaintea unei decizii, planificate pentru mijlocul anului 2013, privind noi investiţii în creşterea producţiei.
Nabucco Vest ar trebui să transporte gaze naturale de la graniţa Turciei cu Bulgaria către un hub din Baumgarten, Austria, tranzitând Bulgaria, România şi Ungaria. Gazoductul este o variantă mai scurtă a unei conduct care ar fi traversat şi Turcia. Turcia şi Azerbaidjan au semnat un acord de 7 miliarde de dolari.