Economia germană şi-a reluat creşterea în 2010, datorită exporturilor, în primul rând, Germania devenind "un factor stabilizator" în Europa, conform unui studiu al Federaţiei camerelor de comerţ şi industrie (DIHK), citat de AFP şi preluat de Agerpres. "Exportul îndeplineşte o dată în plus rolul de locomotivă şi scoate economia din criză", potrivit preşedintelui DIHK, Martin Wansleben.
Conform sondajului DIHK, realizat pe un eşantion de 22.000 de companii, pentru 54% din acestea afacerile merg bine, fiind prevăzute noi angajări. Comenzile în industrie şi producţia industrială indică o rată confortabilă a creşterii, şomajul înregistrat în luna mai fiind la cel mai scăzut nivel din 1992. DIHK estimează că economia germană va creşte cu 2,3%, anul acesta. Institutul pentru Economie Mondială (IfW), cu sediul la Kiel, şi-a revizuit în creştere estimarea privind evoluţia economiei germane, la 2,1%. De asemenea, Bundesbank şi-a revizuit în creştere estimarea, la 1,9%.
Dinamica acestei creşteri va încetini, în al doilea semestru faţă de primul, au avertizat economiştii, şi de asemenea anul viitor, pe fondul măsurilor de austeritate, drastice uneori, ale partenerilor europeni ai Germaniei.
Însă, pentru moment, întreprinderile şi federaţiile sectoriale anunţă o reluare a activităţii. În acest sens, Federaţia siderurgică WVS şi-a revizuit în creştere estimarea privind producţia de oţel a ţării anul acesta. Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, şi-a revizuit, de asemenea, în creştere obiectivele privind rezultatele pe 2010.
În plus, scăderea euro faţă de dolar ajută în mod incontestabil afacerile exportatorilor germani.
De aceea, în industria oţelului, de pildă, "reluarea creşterii în Germania este mai marcată decât cea a Uniunii Europene în ansamblul său", conform patronului WVS, Hans Jürgen Kerkhoff.
Partenerii europeni sunt cei mai importanţi clienţi ai Germaniei. Însă, Germania, mai mult decât concurenţii săi, îşi vinde produsele chimice şi maşinile în restul lumii, mai ales în Asia, profitând, în afară de valoarea scăzută a euro, şi de creşterea înregistrată pe aceste pieţe.
"În ceea ce priveşte maşinile industriale, de pildă, pentru care comenzile au înregistrat creşteri foarte mari, 95% din producţia noastră este pentru export, iar din acest procent 55% merge în Asia", a declarat pentru AFP, citat de Agerpres, Nicolai Strauch, de la federaţia VDMA.
Sectorul utilajelor şi maşinilor industriale, foarte vast, cu o cifră de afaceri de 160 miliarde euro, reprezintă şi cel mai mare succes al germanilor pe piaţa exporturilor. "Situaţia s-a redresat mult", a explicat Olaf Wortmann, de la federaţia VDMA. Capacităţile de producţie nu sunt, încă, la nivelul normal, maşinile fiind ultimele lucruri pe care le cumpără companiile după reluarea creşterii. Însă, datele privind comenzile sunt destul de bune, astfel că, în câteva luni producţia va creşte, ceea ce nu este rău după scăderea producţiei de anul trecut, cu 25%.