"Electromagnetica" nu se abate de la strategie, chiar de e criză

Ştefania Ciocîrlan
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 8 octombrie 2009

Eugen Scheuşan, directorul general al "Electromagnetica" Bucureşti

Eugen Scheuşan, directorul general al "Electromagnetica" Bucureşti

Diversitatea afacerilor "Electromagnetica" Bucureşti a ajutat compania să facă faţă provocărilor care apar, în funcţie de diferitele conjuncturi economice, ne-a spus Eugen Scheuşan, directorul general al societăţii, în cadrul unui interviu.

"Electromagnetica" activează în domeniul energetic, auto, feroviar, al telecomunicaţiilor şi în cel imobiliar.

Domnul Scheuşan ne-a precizat: "Suntem, poate, nesănătos de diverşi. Din păcate sau din fericire, acesta a fost factorul care ne-a asigurat supravieţuirea, întrucât, la un moment dat, una sau alta din direcţii merge bine, iar alta merge rău. Opţiunea ar fi să le închizi când merg prost, dar este greu să le deschizi, apoi, fără costuri mari. Noi am dus o politică de balans între toate aceste sectoare care, judecată pe două decenii, pare bună, dar nu este nicio garanţie că va fi bună şi în viitor. Le-am ales să fie compatibile tehnologic, astfel încât să le putem duce pe toate".

(Interviu cu Eugen Scheuşan, directorul general al "Electromagnetica" Bucureşti)

În cărţi pentru primirea unei finanţări europene pentru producerea de energie verde

O toamnă fără secetă este visul lui Eugen Scheuşan, directorul general al "Electromagnetica" Bucureşti, pentru ca producţia de energie "verde", activitate pe care societatea sa a îmbrăţişat-o relativ recent, să meargă strună.

În decembrie 2006, compania a câştigat, prin licitaţie, pentru cinci milioane de euro, zece microhidrocentrale pe cursul râului Suceava, pe care s-a angajat să le modernizeze.

ea este vândută către societăţile de distribuţie, obligate prin lege să cumpere în primul rând energie hidro, considerată "curată".

De curând, "Electromagnetica" a descoperit şi oportunitatea banilor europeni, fiind "în cărţi" pentru primirea unei finanţări, de aproximativ 1,7 milioane de euro destinată proiectelor ce încurajează dezvoltarea energiei verzi, potrivit domnului Scheuşan. Banii reprezintă 35% din investiţia necesară unei noi microhidrocentrale, însă accesarea lor este condiţionată de primirea a peste 100 de avize într-un timp foarte scurt, potrivit lui Eugen Scheuşan.

Şeful Electromagnetica ne-a detaliat evoluţia companiei în domeniul afacerilor cu energie hidro: "Practic, Electromagnetica a cumpărat dreptul de turbionare pe râul Suceava. Pe unele dintre aceste zece hidrocentrale le-am reabilitat , în sensul că le-am reparat şi le-am pus în funcţiune, în timp ce pe altele le modernizăm mai amplu, pe unele construindu-le chiar integral".

Într-un an şi jumătate, "Electromagnetica" a reabilitat opt dintre cele zece hidrocentrale, însă majoritatea au fost afectate de o viitură în vara anului 2008, ceea ce a determinat compania să treacă la lucrări complexe de amenajare a cursului râului pe care sunt amplasate microhidrocentralele, potrivit domnului Scheuşan.

Compania estimează că îşi va recupera investiţiile în 10 - 20 de ani, în funcţie şi de sprijinul statului pentru acest domeniu.

Domnul Scheuşan ne-a declarat: "Este adevărat că toate lucrările acestea costă enorm, sunt investiţii cu recuperare de tip , în sensul că investiţia iniţială este mare, recuperarea este, însă, certă. Râul Suceava va curge milenii întregi. În mod normal, peste tot în lumea asta, energia verde beneficiază de o serie de programe de susţinere, ea nu poate concura, din punct de vedere economic, cu modurile clasice de producţie a energiei şi, atunci, are nevoie de sprijin. Energia verde este semnificativ mai scumpă, iar România a decis să ajute producţia de energie verde, prin distribuirea aşa-numitelor certificate verzi. Există o lege în acest sens, încă nu a fost aplicată. La final, din păcate, utilizatorul va plăti pentru acest lucru, este un fenomen inevitabil de scumpire a energiei electrice. Recuperarea certă poate să aibă loc cam în 10 ani cu certificate verzi şi cam în 20 de ani, fără. Depindem foarte mult de cantitatea de apă, de vreme. Nu trebuie apă multă pentru că asta înseamnă viitură şi îţi mătură hidrocentralele, dar nici secetă; trebuie să plouă mărunt; pentru noi cel mai bine ar fi să avem o toamnă fără sfârşit".

Directorul general al Electromagnetica estimează că proiectul reabilitării hidrocentralelor va dura aproape zece ani, în condiţiile în care presupune o serie de costuri ridicate pentru societate.

În prezent, "Electromagnetica" produce câteva zeci de MW zilnic, cantitate pe care o vinde, deocamdată, fără să înregistreze profit, conform spuselor domnului Scheuşan. Alta ar putea fi situaţia peste cinci-zece ani de zile, după finalizarea lucrărilor de construcţie şi reabilitare.

Şeful "Electromagnetica" a explicat: "Această activitate va deveni profitabilă, cu adevărat, odată cu terminarea tuturor hidrocentralelor şi cu punerea în funcţiune a programului adiacent de susţinere cu certificate verzi. Sistemul va avea forţă atunci când vom <închide valea>, adică când toate microhidrocentralele îşi vor transmite apa una alteia. Noi sperăm ca acest lucru să se întâmple într-un interval de cinci-zece ani, dar depinde de o mulţime de factori".

5 milioane de euro, anual, din exportul de componente auto

Piaţa auto reprezintă o altă direcţie strategică de acţiune pentru "Electromagnetica", compania câştigând anual 5 milioane de euro numai din produsele exportate, ne-a declarat Eugen Scheuşan.

Societatea derulează mai multe contracte cu societăţi de profil din Germania, Polonia, Olanda, Franţa.

Domnul Scheuşan a exemplificat: "Electromagnetica este furnizor atât pentru Renault Dacia Piteşti, nu direct, ci printr-o societate care asamblează cam toate părţile de plastic de pe automobil, pentru Alfa Romeo, printr-un partener german, şi direct pentru Magna. Ocazional, mai exportăm către Valeo, alt concern mare, la capitolul scule şi injecţie masă plastică".

Directorul "Electromagnetica" susţine că scăderea pieţei auto a afectat şi compania pe care o conduce, cele mai multe disponibilizări având loc în acest segment de producţie. Domnia sa spune că "Electromagnetica" încearcă să se poziţioneze favorabil în cursa pentru viitoarele tehnologii din domeniul auto, startul fiind dat deja pe plan extern.

Domnia sa ne-a spus: "Nu este prima dată în istorie, nici ultima, când lumea traversează o criză economică. Sunt suişuri şi coborâşuri. Totuşi, ea va însemna un pas înainte. Deja, toţi marii producători au anunţat pentru anii 2011-2012 automobile electrice. Probabil că va urma o relansare a pieţei. Trebuie să fii prezent pe piaţă ca să participi la această relansare".

"Electromagnetica" produce 50% pentru piaţa din afară şi 50% pentru piaţa internă. Valoarea contractelor cu exteriorul nu este formidabilă, susţine domnul Scheuşan, dar contează: "Partea bună este că ne izolează, cumva, de piaţa valutară. Adică, pentru nevoile noastre, nu schimbăm bani. Când schimbăm, schimbăm euro în lei, nu lei în euro. Bineînţeles că suntem şi noi afectaţi atunci când trebuie să ne cumpărăm materialele necesare, dar nu dramatic. Nu stăm de la o zi la alta cu ochii măriţi pe cursul leu-euro şi nu depindem de el pe termen scurt".

Domnia sa consideră că relansarea pieţei auto va avea loc şi în contextul modificării preferinţelor cumpărătorilor de maşini. Pe plan intern, românii vor începe să se gândească de două ori la costurile achiziţionării unui autovehicul înainte să facă o astfel de mişcare, este de părere domnul Scheuşan: "Românii încep să fie conştienţi de faptul că nu este atât de important preţul de achiziţie al unei maşini, întrucât el începe foarte repede să fie comparabil cu costurile de exploatare ale maşinii. Cred că oamenii se vor , se vor orienta către cele mai economice soluţii de transport. Şi în România se va redescoperi, cândva, transportul public urban. Fiecare va începe să se gândească bine de tot când îşi cumpără o maşină. După părerea mea, va deveni de prost gust să îţi iei un SUV, acesta nu mai este la modă nici măcar la americani".

Departe de creditele clasice

"Electromagnetica" îşi finanţează din resurse proprii cea mai mare parte din activitate, preferând să stea departe de creditele clasice, prea scumpe pentru o activitate industrială de proporţii, ne-a explicat Eugen Scheuşan. De altfel, accesarea unor astfel de credite a devenit mai dificilă nu doar din cauza actualelor condiţii economice, ci şi din cauza concurenţei pe care o face statul actorilor privaţi, spune directorul "Electromagnetica": "O afacere de tip industrial nu rezistă pe credite clasice, având în vedere dobânda propriu-zisă şi toate comisioanele cerute de bănci. Să fie foarte clar: în industrie, profiturile sunt între 5-8%, ceea ce este bine într-o piaţă aşezată. O astfel de activitate nu are şanse dacă se finanţează la dobânzi de peste 10%. O bancă din Vest, care ţine banii pentru ea este moartă, însă la noi o bancă îşi permite să îşi ţină banii să trăiască doar din comisioanele de operaţiuni.

Noi lucrăm cu linii de credit din care tragem, pe perioade scurte, de obicei, de ordinul zilelor, după care rambursăm rapid banii. În România, condiţiile de creditare nu sunt încă potrivite pentru activităţile productive, industriale sau de investiţii. Creditarea a mers o perioadă, pentru domeniul construcţiilor, câtă vreme piaţa construcţiilor a fost aberantă.

Bineînţeles că, atunci când la creditare principalul concurent este statul, nu ai nicio şansă să obţii un credit normal, iar respectivul bancher nu o să fie nebun să stea să piardă vremea cu o mie de contracte de creditare pentru diverşi întreprinzători când poate să dea un miliard de euro statului".

"Electrica Muntenia Nord", "Enel" şi "CEZ", clienţi tradiţionali pentru contoare

Altă direcţie strategică de dezvoltare a "Electromagnetica" vizează produsele de contorizare a energiei electrice.

"Noi avem propriul sistem ce cuprinde o familie de contoare electronice pentru măsurarea energiei electrice, plus sistemul de telecomunicaţii care permite supervizarea şi citirea la distanţă în module de până la 40 de mii de abonaţi", ne-a explicat domnul Scheuşan.

Printre clienţii tradiţionali ai "Electromagnetica" se numără companiile de distribuţie "Electrica Muntenia Nord", "Enel" şi "CEZ", "Electrica Transilvania Nord" şi "Electrica Transilvania Sud".

"Anul acesta a fost mai sec din punctul de vedere al veniturilor din această ramură de producţie, dar sperăm să obţinem contracte semnificative anul viitor", a precizat Eugen Scheuşan.

Un milion de euro din contracte cu Ministerul Apărării Naţionale, în 2008

În ultimii ani, compania a încheiat mai multe contracte cu Ministerul Apărării Naţionale, însă 2009 a fost un an sărac pentru societate din acest punct de vedere şi din cauza bugetului mic pentru înzestrarea armatei.

În 2008, însă, "Electromagnetica" a avut încasări de aproape un milion de euro din contractele care ţin de Direcţia Specială de dezvoltare legată de domeniul apărării, din cadrul companiei, susţine domnul Scheuşan.

Domnia sa ne-a detaliat: "Înainte de 1989 Electromagnetica a fost unul dintre producătorii tradiţionali de echipamente de telecomunicaţii. În prezent, telecomunicaţiile nu mai sunt o activitate atât de importantă pentru companie, dar ne-am menţinut pe partea specială. De obicei, aveam contracte cu MApN , însă anul acesta a fost , ca să mă exprim plastic. Părerea mea este că acest domeniu nu se mai dezgheaţă pentru companiile româneşti. Cumpărăm avioane de patru miliarde de euro şi pe urmă încă cel puţin pe atât ca să le armăm...

Problema este în ce măsură resursele economice permit companiilor autohtone accesul la cele mai de vârf echipamente din domeniu".

Viitor investiţional imens pentru transporturile feroviare

"Electromagnetica" produce şi relee de siguranţă a circulaţiei pentru calea ferată, societatea având încasări lunare între 80.000 de euro şi 120.000 de euro din acest segment de producţie.

"O parte importantă de lucru pentru noi, care decurge lunar şi cu o regularitate foarte bună, este domeniul feroviar pentru care noi producem echipamente de siguranţă a circulaţiei", ne-a spus domnul Scheuşan, completând: "Beneficiarul nostru direct este Thales, subcontractorul CFR-ului pentru cele două coridoare europene. Noi credem că pe transporturi este o pâine de mâncat, deoarece acest domeniu cuprinde un viitor investiţional imens".

"Electromagnetica", afacere imobiliară

Situată la aproximativ 10 minute de Piaţa Unirii, peste drum de unul dintre centrele comerciale bucureştene, "Electromagnetica" face bani buni, potrivit directorului general, din închirierea unor spaţii mai vechi, eliberate după reorganizarea producţiei.

"Deocamdată este o direcţie foarte importantă a noastră care produce şi o cifră de afaceri considerabilă - 1,2 milioane lei noi, pe lună", ne-a declarat domnul Scheuşan.

Domnia sa spune că veniturile din chirii nu au fost afectate de scăderea pieţei imobiliare, întrucât nici chiriile percepute de societate nu au fost foarte ridicate: "Am pornit cu preţuri rezonabile şi, ca atare, nici acum nu a trebuit să le scădem nerezonabil. Am păstrat o anumită linie, nu am mers de azi pe mâine cu închiriatul, avem o politică decentă. În plus, pe parcursul a şase ani de zile, am făcut investiţii de 35 de milioane de lei pentru reabilitarea spaţiilor şi amenajarea unor parcări la standarde europene".

Compania a investit la Bursă jumătate de milion de lei

Directorul general al "Electromagnetica" susţine că este interesat de piaţa de capital, dar preferă să nu se implice foarte mult în acest domeniu pentru că "nu se prea pricepe".

Domnia sa ne-a spus: "Mă interesează, dar nu mă pricep. Am investit în acţiunile ELMA cam vreo doi ani de salariu, lucru care a fost valabil pentru toţi directorii, urmărind, în special, să arătăm că noi credem în ceea ce facem. Valoarea investiţiei nu contează nici măcar cât un fir de nisip de pe plaja de la Mamaia. Şi are un portofoliu de aproximativ 500 de mii de lei noi, împrăştiaţi pe Bursă.

Ne-am lămurit repede că asta este o treabă cu bani mulţi, că nu ne caracterizează, dar în afară de asta nu am găsit pe cineva care să vină să ne spună: ".

Acţiunile "Electromagnetica" (listate la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul ELMA) s-au apreciat cu 20,41%, de la începutul acestui an, la 0,43 lei/titlu.

Domnul Scheuşan susţine că evoluţia acţiunilor din ultimele săptămâni nu are nicio legătură cu evenimentele recente din viaţa societăţii.

Domnia sa ne-a spus: "Puseurile de pe Bursă, în principal, nu au o mare legătură cu viaţa societăţii. În ultima lună şi jumătate nu s-a întâmplat nimic altceva decât s-a întâmplat în fiecare lună a acestui an. Electromagnetica este ca un fel de Transatlantic, evoluţia ei este pe decade, nu se schimbă nimic de la o zi la alta. Nu oscilăm de la o lună la alta, nu schimbăm proiecte, lucrăm pe bugete, majoritatea multianuale, cu ţeluri strategice bine definite şi pe care le urmărim, nu ne abatem de la ele, chiar dacă este criză. A trecut omenirea prin crize şi mai grele... Cei care vând, deşi raportaţi ca persoane iniţiate, sunt mai curând pensionari care au nevoie de bani. De ce anumite persoane cumpără acţiuni ELMA, asta m-ar interesa să aflu".

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. E bine ca mai apar si asemenea articole, in care managerii discuta despre societatile pe care le conduc. Mai ales fiind vorba de societati listate. La mai multe asemenea interviuri.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb