Evaluarea naţională, unde potrivit statisticilor rezultatele au fost mai "călduţe" decât în alţi ani, scoate la iveală o situaţie neplăcută legată de stăpânirea Limbii Române. Elevii au mari probleme cu ea înainte de intrarea la liceu, unde problemele se acutizează. Pare ciudat având în vedere dorinţa de a cunoaşte, dar pe măsură ce interesul pentru limbile străine a crescut, cel pentru limba maternă a scăzut. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a afirmat că doar 6% dintre elevi au rezolvat integral corect un exerciţiu care viza scrierea corectă, la proba de Limba şi Literatura Română de la Evaluarea Naţională, adică, doar 6% au putut să scrie "perfect româneşte", iar la Matematică 10 plus 10 împărţit la 10 a creat probleme pentru 15% dintre elevi: "Dacă vorbim de detalierea itemilor la Limba şi Literatura Română, aş vrea să vă spun că itemii care au cel mai mare procent de rezolvare sunt: itemul 3 de la Subiectul I-B, care vizează identificarea sensului unui grup de cuvinte raportat la un context dat. 94% dintre elevi au reuşit să răspundă corect la acest item. Itemii 1, 2, 3, 4 şi 5 de la Subiectul I-A vizează identificarea informaţiilor din text. Între 87 şi 95% au reuşit să facă acest lucru. Aceştia au fost itemii care au generat rezultate bune în rândul elevilor". Ministrul a arătat că au fost şi itemi cu un procent mic de rezolvare: "Spre exemplu, itemul 8 de la Subiectul I-B. Doar 6% dintre elevi au rezolvat integral corect acest exerciţiu, care vizează scrierea corectă. Cu alte cuvinte, doar 6% au putut să scrie perfect româneşte. Este o concluzie tristă, dar importantă pentru a şti ce avem de făcut. Mai exact, verbele «a vrea'», «a fi» sau substantivul «stradă», adjectivul «mândru» sau acordul pronumelui cu substantivul: 14% nu ştiu să scrie corect niciunul dintre cuvintele date la forma cerută. Itemul 5 de la Subiectul I-B, doar 43% dintre elevi ştiu să identifice verbele, 21% nu au identificat nici măcar un verb. Itemul 5 de la Subiectul I-B, doar 37% dintre ei ştiu să identifice corect o propoziţie principală şi una atributivă. Aceasta este competenţa aferentă clasei a VIII-a". Alte observaţii semnalate de ministru au fost că 8% dintre elevi nu pot identifica o informaţie prezentată explicit în primul enunţ al unui text dat, iar 57% dintre elevi au probleme de scriere corectă, de ortografie şi de punctuaţie. O altă observaţie a ministrului relevă faptul că mulţi elevi nu au primit puncte pentru redactare. Din păcate s-a observat că aceste lacune nu mai pot fi remediate în ultimii ani de şcoală.
Elevii au mari probleme cu limba maternă
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 27 iunie 2022