Reporter: Cum s-a încheiat 2024 pentru furnizorii de energie şi care sunt perspectivele pentru anul 2025?
Laurenţiu Urluescu: 2024 a fost un an cu foarte multe provocări pentru furnizori, care s-au confruntat cu multe modificări ale reglementărilor în vigoare, majoritatea acestora fiind făcute în ultima clipă. În acest sens, cel mai bun exemplu este prelungirea preţului plafonat la achiziţia de gaze naturale pentru consumatorii casnici pentru consumului din primul trimestru al anului 2025, decizie care s-a luat abia la finalul lunii decembrie a anului trecut. Cu alte cuvinte, principala problemă cu care ne-am confruntat anul trecut a fost tocmai această incertitudine sau impredictibilitate legislativă care s-a transformat într-o caracteristică a autorităţilor centrale cu răspundere în domeniul energetic. De aceea, ne dorim ca în anul 2025 să existe o fluenţă sau mai bine zis o coerenţă la nivelul regulilor ce sunt în piaţa de energie din ţara noastră, deşi deocamdată nu întrezărim semne bune în acest sens, dacă luăm în considerare faptul că încă nu se ştie dacă de la 1 aprilie se va ridica total sistemul de compensare-plafonare pentru consumatorii din energie. În presă apar informaţii contradictorii cu privire la prelungirea sau neprelungirea actualei scheme de compensare-plafonare, ori cu privire la alt tip de schemă care să se adreseze strict consumatorilor cu adevărat vulnerabili. De altfel, din discuţiile pe care le-am avut până acum cu autorităţile centrale ce au atribuţii în domeniul energiei, am înţeles că se doreşte ca schema să se adreseze strict consumatorilor vulnerabili, dar în ultima vreme au apărut în mass-media alte variante şi de aceea nu ştim sigur ce se va întâmpla de la 1 aprilie 2025.
Reporter: Prelungirea acestei scheme de compensare-plafonare - aşa cum este ea în momentul de faţă - mai poate fi suportată de furnizorii de energie ţinând cont de restanţele mari pe care le-aţi înregistrat anul trecut din partea statului cu privire la decontarea facturilor? Menţionez că la începutul lunii decembrie 2024 valoarea totală a facturilor nedecontate în cadrul schemei de compensare-plafonare se ridica la aproape 6 miliarde lei.
Laurenţiu Urluescu: În acest moment se menţine întârzierea înregistrată în ultimul trimestru al anului trecut, adică statul nu a mai decontat nicio sumă facturată în ultimele 12 luni, pe motiv de confirmare a sumelor respective sau de întârziere la plată. Practic, în ultimul an furnizorii sunt cei care au acoperit toate costurile privind schema de compensare-plafonare din energie, ceea ce s-a văzut în contabilitatea companiilor respective, 2024 nefiind un an cu mari rezultate financiare, şi sperăm să nu ne mai confruntăm cu astfel de situaţie şi în anul curent. Această schemă de protecţie a consumatorilor a adus câteva beneficii pentru unii participanţi la piaţă, dar şi o serie mare de nebeneficii şi de aceea am constatat ieşirea din piaţă a unor companii, o scădere foarte mare a lichidităţii în piaţa de energie şi o lipsă de apetit pentru investiţii. Dacă ne uităm comparativ cu ţările din regiune, investiţiile în energie au fost acolo mult mai mari decât la noi. De aceea, sperăm să avem în 2025 parte de o reglementare simplă, clară şi predictibilă.
• "Prosumatorii trebuie să nu beneficieze de facilităţi care sunt acordate doar consumatorilor"
Reporter: Cum se împacă speranţele dumneavoastră cu prevederile din ordonanţa-trenuleţ care a reactivat vechi taxe în domeniul energiei, taxe ce la prima vedere constituie o frână reală în demararea sau derularea investiţiilor?
Laurenţiu Urluescu: Noi sperăm de multă vreme la reglementări anunţate din timp, predictibile, chiar dacă în ultimii ani nu am avut parte de aşa ceva. Dacă vă referiţi la taxa pe stâlp, aceasta nu afectează în mod direct factura consumatorului final, deoarece nu este parte componentă a acestei facturi, dar în mod indirect pe termen lung va afecta această factură deoarece atât producătorii care plătesc taxa respectivă, cât şi distribuitorii şi transportatorul care trebuie să plătească această taxă vor trebui să acopere de undeva acest nou cost. Cu alte cuvinte, pe termen lung taxa de stâlp va ajunge în factura consumatorului final.
Reporter: Cum priviţi taxarea prosumatorilor? Vine în sprijinul furnizorilor din energie sau nu?
Laurenţiu Urluescu: Noi nu vedem niciun beneficiu în piaţă din introducerea aşa-numitei taxe pe soare. Din punctul nostru de vedere şi al tuturor participanţilor la piaţă, prosumatorii trebuie să fie văzuţi ca orice alt participant şi să nu beneficieze de facilităţi care sunt acordate doar consumatorilor. În momentul de faţă, sunt anumite facilităţi acordate consumatorilor la care, cumva, au intrat pe uşa din dos şi anumiţi prosumatori, ceea ce nu este corect pentru ceilalţi participanţi la piaţa de energie şi nici pentru consumatori fiindcă prosumatorii respectivi creează nişte costuri suplimentare care se socializează, adică sunt plătite până la urmă de toată lumea, de toţi consumatorii, ceea ce nu este corect.
Reporter: Revenind la taxa pe stâlp despre care aţi spus că nu are efect direct deocamdată asupra furnizorilor din energie, am dori să ştim dacă ea are impact asupra reţelelor de distribuţie.
Laurenţiu Urluescu: Activitatea de furnizare nu este influenţată de introducerea taxei pe stâlp. Factura consumatorului final nu este influenţată în mod direct de taxa pe stâlp. Dar va fi influenţată indirect, fiindcă există o influenţă la nivel de producător, care va vinde energia un pic mai scump pentru a-şi acoperi această taxă pe stâlp. Asta înseamnă că noi, ca furnizori, când dorim să achiziţionăm energie după piaţa pe termen sau după PZU, o vom achiziţiona mai scump deoarece ea va îngloba în preţul său noua taxă pe stâlp. Deci, în timp, când furnizăm la consumatori sursa noastră de energie fiind mai scumpă automat şi preţul la consumatori va trebui să crească cu aceste costuri suplimentare.
• De la 1 ianuarie 2025, tarifele de distribuţie s-au majorat cu 20%
Reporter: Ce se mai întâmplă cu contractele pentru diferenţă (CfD-uri)? Care va fi impactul lor în factura consumatorului final?
Laurenţiu Urluescu: Prima licitaţie din cele două anunţate de Ministerul Energiei anul trecut pentru CfD-uri a fost finalizată la finalul lui 2024, dar din punctul de vedere al furnizorilor şi al consumatorilor contribuţia pentru CfD-uri care trebuia să intre în factură - iniţial de la 1 septembrie 2024 - s-a amânat şi va apărea în factură doar de la 1 aprilie 2025, ceea ce pentru noi este un lucru pozitiv, fiindcă această contribuţie afecta plafonul de preţ pentru consumatorul final. Licitaţiile care au fost făcute pentru implementarea schemei CfD vor avea efecte în piaţă mult mai târziu, când energia respectivă va fi produsă, deci în momentul de faţă nu ar fi avut niciun sens decontarea în factură a schemei respective, iar amânarea decontării este o măsură corectă.
Reporter: Care este impactul majorării de la 1 ianuarie 2025 a tarifelor de distribuţie şi când se va vedea acesta în factura consumatorului final?
Laurenţiu Urluescu: După cum ştiţi, tarifele de distribuţie au crescut cu aproape 20% începând cu 1 ianuarie 2025 şi această majorare se va regăsi începând cu factura pe luna ianuarie a consumatorului final, factură pe care o vom emite în luna februarie. Este o reglementare a ANRE, o obligaţie pentru furnizori de a pune în factură noile tarife de distribuţie, precum şi noul tarif de transport.
Reporter: Vă mulţumim!
Opinia Cititorului