Majoritatea afacerilor de familie din România (82%) şi-au crescut vânzările în ultimul an financiar, nivel în creştere de la 55% în 2021, an încă afectat de pandemie, şi peste procentul de 71% înregistrat la nivel global, potrivit sondajului Global Family Business Survey, realizat de PwC, informează un comunicat remis redacţiei.
Potrivit comunicatului, peste două treimi dintre afacerile de familie din România au avut o creştere de două cifre. Doar 3% au raportat scădere faţă de 8% la nivel global.
În acelaşi timp, obiectivele de creştere sunt ambiţioase şi pentru următorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din România se aşteaptă să crească rapid şi agresiv, faţă de 14% la nivel global.
"Afacerile de familie din România îşi dovedesc agilitatea şi capacitatea de a creşte chiar şi într-un context dificil, cu crize multiple şi incertitudini. În condiţiile în care economia României a crescut în comparaţie cu anii precedenţi şi este mai mare decât la nivel global, priorităţile companiilor româneşti în următorii doi ani sunt diferite de cele la nivel global. Pentru companiile locale contează creşterea loialităţii clienţilor şi introducerea de noi produse şi servicii, ambele peste media globală, pentru care priorităţile sunt să-şi protejeze activitatea de bază, să acopere costurile şi să supravieţuiască incertitudinilor macroeconomice", a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.
Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei şi crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung în România, potrivit comunicatului. În acelaşi timp, nivelul de încredere între membrii familiei este în general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenţi afirmă că există o aliniere a familiei cu privire la direcţia companiei (faţă de 59% la nivel global).
Totuşi, deşi creşterea şi profitul sunt considerate esenţiale, majoritatea sunt de acord că profitul nu ar trebui făcut în detrimentul clienţilor sau al angajaţilor.
Afacerile de familie din România se consideră mai avansate decât cele globale într-o serie de domenii, inclusiv în ceea ce priveşte capacitatea lor de a se adapta şi de a lua decizii rapid, de a avea sisteme de control al calităţii şi sisteme de colectare a feedback-ului clienţilor. Astfel, 55% dintre afacerile de familie din România consideră că au capacităţi digitale solide, faţă de doar 42% la nivel global, iar 88% spun că au capacitatea de a schimba cursul în scurt timp datorită lichidităţilor companiei, peste media globală de 58%, continuă sursa.
La fel ca în cazul afacerilor de familie din întreaga lume, majoritatea respondenţilor din România recunosc că aspectele legate de ESG şi de diversitate nu reprezintă un domeniu de interes actual. Majoritatea se angajează într-o formă sau alta de activităţi de responsabilitate socială, în principal prin acţiuni pentru comunitatea locală sau forme tradiţionale de filantropie. Doar 30% şi, respectiv, 36% dintre întreprinderile de familie din România au o persoană sau o echipă responsabilă pentru diversitate şi incluziune şi ESG.
Majoritatea întreprinderilor de familie din România îşi stabilesc obiective şi ţinte pentru satisfacţia clienţilor şi creştere, dar doar o minoritate le stabileşte pentru diversitate şi incluziune şi impact social.
În cadrul sondajul Global Family Business Survey au fost intervievate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de ţări la nivel mondial, printre care şi România. Scopul sondajului este de a înţelege ceea ce gândesc reprezentanţii afacerilor de familie cu privire la problemele actuale.