• Interviu cu Dorin Odiaţiu, Public Affairs, Partnerships And Wholesale Director în cadrul Orange România
Reporter: În primul rând, cum caracterizaţi piaţa de telecom?
Dorin Odiaţiu: Piaţa de telecom a continuat cu un nou an în care a existat presiune puternică pe nivelul veniturilor, fiecare operator în cercând mai întâi să-şi stabilizeze şi apoi să-şi consolideze poziţia. Piaţa este foarte competitivă, companiile din domeniu continuă să facă oferte tentante pe serviciile de voce. Este o piaţă în care serviciile de date continuă să crească din punct de vedere al importanţei, fiind dinamizate de evoluţia crescătoare a smart phone-urilor.
Anul acesta a fost un an de creştere puternică a serviciilor asociate smart phone-urilor şi credem că mai există loc suficient pentru ca trendul să continue şi anul viitor, întrucât am observat un apetit puternic al clienţilor din Româ nia pentru tot ce înseamnă tehnologii noi.
Reporter: Cum a evoluat Orange, în acest context?
Dorin Odiaţiu: În plus faţă de întărirea reţelei, Orange a înregistrat o creştere în venituri. Este o creştere mai mică decât în perioada de dinainte de criză, dar este o creştere generală, pe toate segmentele, înregistrată atât la numărul total al clienţilor, cât şi în rândul veniturilor generate de aceştia. Unul din sectoarele cheie care a înregistrat creşteri este cel reprezentat de produsele de ultimă generaţie, cum ar fi smartphone-urile, pilonul principal fiind, încă, segmentul de voce.
Reporter: Sunteţi unul dintre câştigătorii licitaţiei Telecom din acest an. Ce înseamnă acest lucru pentru companie?
Dorin Odiaţiu: Noi am avut două obiective în cadrul acestei licitaţii - să câştigăm spectrul de care avem nevoie pentru a continua furnizarea serviciilor actuale către clienţi şi să cumpărăm spectru pentru a putea dezvolta servicii noi, de tipul 4G. Aceste obiective au fost îndeplinite şi suntem foarte mulţumiţi.
Reporter: Câştigarea acestei licitaţii presupune şi nişte investiţii substanţiale. Despre ce sume este vorba?
Dorin Odiaţiu: În primul rând vorbim despre investiţia în spectrul în sine - pentru următorii 16 ani şi jumătate vom plăti 227 de milioane de euro -, un preţ care cu siguranţă nu este mic, dacă luăm în calcul veniturile generate de clienţi.
Reporter: În câte tranşe veţi achita această sumă?
Dorin Odiaţiu: Se plăteşte o parte în acest an şi restul anul viitor, până la jumătate, deci este un efort considerabil. Pentru spectrul de frecvenţe care permite furnizarea serviciilor existente, în cazul frecvenţei de 900 de MHz, trebuie să reducem gradul de ocupare cu un anumit procent, fapt care poate fi făcut prin amplasarea unor noi antene. Acest lucru înseamnă o investiţie estimată de consultanţi la circa 100 de milioa ne de euro, care trebuie făcută până în aprilie 2014.
Reporter: Aşadar, 2013 va fi un an al investiţiilor...
Dorin Odiaţiu: 2013 va fi cu siguranţă un an al investiţiilor.
Reporter: Veţi contracta credite de la bănci pentru a realiza aceste investiţii sau dispuneţi deja de aceste sume?
Dorin Odiaţiu: Nu vă pot spune modalitatea prin care vom procura banii, dar investiţiile vor fi clar făcute.
Reporter: Când vom avea 4G în reţeaua Orange?
Dorin Odiaţiu: Imediat după licitaţie am declarat că vom lansa comercial reţeaua 4G anul acesta, până la final de an, şi ne menţinem declaraţia.
Reporter: În urmă cu câţiva ani a fost lansat serviciul 3G, acum ne pregătim pentru 4G. Credeţi că în câţiva ani vom avea 5G?
Dorin Odiaţiu: E greu de estimat exact în câţi ani vom avea 5G, dar vă pot spune că nevoia de viteze mari de transfer de date va creşte, datorită diverselor aplicaţii, iar serviciile se vor dezvolta astfel încât să ofere din ce în ce mai multă lărgime de bandă, din ce în ce mai multă capacitate. Va fi nevoie ca operatorii să ţină pasul în permanenţă cu aces te nevoi ale clienţilor şi, cu siguranţă, acest lucru se va întâm pla.
Reporter: Derulaţi proiectul pilot NFC, dezvoltat în parteneriat cu BRD. Ce feed-back aveţi în legătură cu această modalitate de plată cu telefonul?
Dorin Odiaţiu: Am lansat proiectul în iunie, acest an, şi o mare parte dintre clienţii care au fost de acord să facă testul au adoptat uşor tehnologia, o parte relativ mai mică fiind încă mai reticentă.
Reporter: Cum au fost selectaţi clienţii care au intrat în proiectul dumneavoastră?
Dorin Odiaţiu: Aceştia au fost angajaţi Orange şi BRD. În total, au fost 120 de carduri şi 2000 de POS, rezultând, până acum, peste 4.000 de tranzacţii.
Reporter: Ce produse au fost cumpărate prin această modalitate de plată?
Dorin Odiaţiu: În primul rând, proiectul NFC a fost utilizat pentru serviciile de transport, au fost cumpărate ziare şi reviste şi, nu în ultimul rând, produse farmaceutice.
Reporter: Care este valoarea tranzacţiilor efectuate?
Dorin Odiaţiu: Tranzacţiile nu au avut o valoare foarte mare. Este vorba despre o medie de circa 15-20 de lei pe tranzacţie.
Reporter: Proiectul a fost lansat doar în Bucureşti?
Dorin Odiaţiu: Da, în special în Bucureşti.
Reporter: Când urmează să lansaţi acest proiect oficial, la nivel de ţară?
Dorin Odiaţiu: NFC este o tehnologie, nu un singur produs, care are nevoie de un întreg ecosistem, nu de o simplă platformă. Avem nevoie de bănci, de terminale, de SIM-uri, de capabilităţi tehnice la nivel de reţea şi de comercianţi, de POS. Practic, lansarea la nivel comercial implică un efort comun din toate zonele menţionate.
Reporter: Pe lângă aceste două investiţii despre care ne-aţi vorbit, despre ce alte proiecte investiţionale ne puteţi spune?
Dorin Odiaţiu: Anul aces ta, în vară, am finalizat procesul de extindere a acoperirii de la 2G la 3G, astfel încât acum oferim acoperire 3G pentru mai mult de 99% din populaţia României. De asemenea, avem în vedere dezvoltarea calităţii serviciilor, prin serviciul de relaţii clienţi şi prin magazine, pentru a îmbunătăţi constant experienţa clien ţilor noştri.
Reporter: Ştim că Orange oferă posibilitatea plăţii serviciilor de transport prin intermediul SMS-urilor. Ce ne puteţi spune despre această modalitate de plată?
Dorin Odiaţiu: SMS-urile sunt disponibile tuturor clienţilor, indiferent ce fel de terminal au. Noi am mai lansat servicii de plăţi prin SMS şi vom continua să mai lansăm, pentru a dezvolta această zonă.
Reporter: Care modalitate de plată este mai apreciată între cele două tipuri de plăţi despre care am vorbit?
Dorin Odiaţiu: NFC este o experienţă superioară. Nu vedem un conflict între cele două, sunt două servicii care se completează. NFC este soluţia pe termen lung şi credem că trebuie să devină o parte din experienţa zilnică a clientului, dar nu este un lucru care să se întâmple în două-trei săptămâni de acum înainte, ci într-o perioadă mai lungă.
Reporter: Ce noutăţi aveţi pe partea de roaming?
Dorin Odiaţiu: Se apropie sezonul de iarnă, care este un vârf pentru serviciile de roaming, în ultimii cinci ani, rivalizând cu perioada de vară. Noi suntem pe cale să lansăm noul set de produse pentru clienţii noştri care vor să meargă în străinătate şi să beneficieze de tarife mai atractive pentru ofertele de date.
Reporter: În ce relaţii sunteţi cu autorităţile?
Dorin Odiaţiu: Anul acesta a fost unul foarte activ din punct de vedere al interacţiunii cu autorităţile. ANCOM a dovedit profesionalism în organizarea procesului de licitaţie. Faptul că o licitaţie de această anvergură, cu sume atât de mari, a fost des făşurată fără ca vreun jucător să aibă ceva de obiectat, este o performanţă. Spune mult şi despre industria noas tră şi despre autoritatea din domeniu. Urmează o nouă provocare pentru noi şi pentru autorităţi - tarifele de terminare a apelurilor, un subiect extrem de important. Credem că este necesară o abordare atentă şi echilibrată a acestui subiect care poate influenţa mediul de inves tiţii din telecom.
Reporter: Câţi angajaţi are Orange şi ce ne puteţi spune despre echipa pe care o conduceţi?
Dorin Odiaţiu: În total, compania Orange are aproximativ 2.700 de angajaţi. Despre echipa pe care o conduc pot spune că este formată din experţi în domenii variate, care necesită un grad mare de specializare. Dat fiind specificul activităţii noastre, îi caracterizează un puternic spirit antrenprenorial. De asemenea, echipa are o componenţă constantă de multă vreme şi, astfel, am devenit un grup de oameni care se completează reciproc şi care lucrează foarte bine împreună.
Reporter: În final, spuneţi-mi cum ne situăm între statele Uniunii Europene, din punct vedere al pieţei telecom?
Dorin Odiaţiu: Suntem o ţară cu servicii telecom mobile de cea mai bună calitate şi cu preţuri dintre cele mai reduse. Credem că este o poziţie specială şi privilegiată a clienţilor din România.
Reporter: Mulţumesc!
Valoarea medie a unei plăţi realizate de clienţii Orange prin SMS este de patru euro. Limita maximă pentru plata cu telefonul mobil este de 10 euro, însă, în cazuri excepţionale, suma maximă poate ajunge până la 20 de euro.
În 2009, Orange a lansat un serviciu de plăţi prin SMS pentru parcare în Timişoara, acesta fiind disponibil în prezent în Târgu Mureş, Bistriţa, Timişoara, Reşiţa, Oradea, Satu Mare şi Arad.
De asemenea, compania a lansat servicii de plată prin SMS pentru transportul în comun de suprafaţă în Alba Iulia, Turda, Bucureşti şi Iaşi, dar şi pentru transportul cu metroul, în 13 staţii din Bucureşti.
Dintre tranzacţiile prin SMS realizate de clienţii Orange, circa 11% vizează plata de servicii non-digitale (parcări, transport, acces etc), aproximativ 26% - serviciile online (jocuri, creare de conturi, vouchere), iar în jur de 62% - serviciile cu valoare adăugată (interactivitate în cadrul a diferite programe de televiziune, conţinut pentru mobil - ringtone-uri, plata pentru informaţii meteo, financiare, sportive sau despre programul TV etc).
•
Orange România şi BRD-Groupe Société Générale au lansat, în premieră în România, un proiect pilot prin care testează soluţia Near Field Communication (NFC) integrată în cartela SIM. Soluţia NFC permite plăţi prin apropierea telefonului de anumite dispozitive speciale instalate la comercianţi. Persoanele care deţin un cont bancar la BRD, telefoane mobile Blackberry şi SIM-uri speciale cu capabilităţi NFC pot efectua asftel de plăţi.
NFC mai înseamnă acces în anumite instituţii, transport, cupoane, programe de loializare, accesarea de informaţii prin intermediul tag-urilor.
•
La data de 30 septembrie 2012, Orange România avea 10.243.000 de clienţi, cu 197.000 mai mulţi decât în urmă cu trei luni. De asemenea, cel de-al treilea trimestru a arătat o creştere netă a numărului de clienţi care şi-au portat numărul de telefon la Orange.
Numărul de smartphone-uri vândute în perioada menţionată a fost cu 45% mai mare decât vânzările din T3 2011. Traficul de date mobile în reţea, în trimestrul al treilea, a crescut cu aproape 50% comparativ cu perioada similară din 2011, cea mai susţinută rată de creştere înregistrându-se în rândul clienţilor rezidenţiali.
Orange oferă servicii 3G la nivel naţional, servicii 3G+ cu viteze de până la 21,6 Mbps în peste 13.000 de localităţi şi servicii H+ cu viteze de până la 43,2 Mbps în 260 de localităţi.
Compania a fost certificată "reţeaua cu cel mai bun serviciu de descărcare de fişiere" dintre toţi operatorii GSM/UMTS de telefonie mobilă din România.
•
Licitaţia de spectru a fost cea mai mare licitaţie din istoria telecom românească, potrivit declaraţiilor făcute de Dan Nica, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, după anunţarea rezultatelor licitaţiei de spectru de către ANCOM.
"Avem patru operatori naţionali şi o creştere de 77% a cantităţii de spectru pentru comunicaţii mobile. Din această perspectivă, putem anticipa că vom vedea o piaţă a telecomunicaţiilor mult mai activă, cu servicii 4G şi servicii în premieră, la o calitate mult ridicată. O altă veste bună este că aproape 700 de sate şi comune nedeservite în prezent vor beneficia de servicii 3G. (...) Sperăm că operatorii nu se vor dezminţi nici la nivelul tarifelor pe care le vor practica de acum înainte. Din perspectiva beneficiilor pentru statul român, acesta va încasa peste 682 milioane de euro numai din costurile licenţelor. Dacă adăugăm la aceasta şi investiţiile care se vor face, atunci putem vorbi de peste 1 miliard de euro", a spus Dan Nica, după licitaţia telecom.