Compania Blik, lider pe piaţa de sisteme de plăţi din Polonia, se lansează în România, a doua cea mai mare piaţă din Europa Centrală şi de Est. Peste 13 milioane de utilizatori folosesc deja sistemul în Polonia.
"Compania Blik, lider pe piaţa de sisteme de plăţi din Polonia, se lansează în România, a doua cea mai mare piaţă din Europa Centrală şi de Est. Blik România, compania nou înfiinţată, va dezvolta un sistem unic şi inovator de plăţi digitale în lei care va aduce o serie de avantaje majore, printre care securitate ridicată şi simplificarea plăţilor, prin generarea şi folosirea unui cod individual de şase cifre pentru fiecare tranzacţie făcută online. În această primă etapă, operatorul de sistem se va concentra pe implementarea soluţiei în comerţul electronic", anunţă compania.
Blik este un sistem de plăţi disponibil în aplicaţiile de mobile banking, conectat la un cont bancar pentru care nu este nevoie ca utilizatorul să aibă un card fizic sau virtual. Acesta permite plata în magazine online şi la terminale de plată tradiţionale, precum şi retragerea numerarului de la bancomate.
Plata prin Blik presupune generarea unui cod de şase cifre unic şi valabil timp de două minute în aplicaţia băncii, care este apoi introdus online, la un terminal sau la un bancomat, pentru a iniţia tranzacţia. Ulterior, fiecare tranzacţie este confirmată în aplicaţia mobilă a băncii.
Blik este în prezent cea mai populară modalitate de plată din Polonia, fiind de 8 ani prezentă pe această piaţă. Aproximativ 26 de milioane de aplicaţii mobile bancare sunt înregistrate în sistemul Blik şi 13 milioane de utilizatori fac plăţi în mod regulat în fiecare lună.
Din 2015 până la sfârşitul anului 2022, în sistem au fost finalizate aproape 2,8 miliarde de tranzacţii în valoare de 78,7 miliarde euro (371,4 miliarde PLN).
"Am ales România deoarece se numără printre ţările cu cea mai rapidă creştere economică din Europa. Folosind propria expertiză şi modelul de afaceri potrivit, suntem pregătiţi să dezvoltăm şi în România un sistem de plăţi mobile modern şi unic la nivel global", declară Dariusz Mazurkiewicz, preşedintele Consiliului de Supraveghere al Blik România şi preşedintele Consiliului Polonez de Administraţie al Standardelor de Plăţi, operator de plată mobilă BLIK.
Blik România a fost înscrisă în Registrul Comerţului la începutul lunii decembrie a anului trecut. În martie 2023, consiliul de conducere al Blik România, condus de Ryszard Dru¿yñski' în calitate de preşedinte, va depune o cerere la Banca Naţională a României (BNR) pentru aprobarea sistemului de plăţi în lei. Odată cu obţinerea avizului legal al autorităţii de reglementare şi demararea operaţiunilor, sistemul de plată Blik va fi decontat în lei şi va fi disponibil tuturor cumpărătorilor şi emitenţilor care au un cont BNR deschis, cu acces la sistemul ReGIS.
Strategia pentru România vizează introducerea sistemului de plăţi prin cod Blik pentru toate metodele de tranzacţie - online, POS şi bancomate. În prima fază, operatorul de sistem se va concentra pe implementarea soluţiei în comerţul electronic.
"România are una dintre cele mai importante economii digitale din Europa Centrală şi de Est. Mobile banking-ul şi comerţul electronic se află la un nivel foarte înalt de dezvoltare, iar clienţii sunt pregătiţi şi îşi doresc să folosească servicii de plată moderne. Potrivit Statista, numărul utilizatorilor de comerţ electronic din România va creşte cu 16%, până la aproape 11 milioane până în 2025 ceea ce înseamnă un adevărat potenţial de dezvoltare pentru Blik. Dorim să le oferim utilizatorilor locali de aplicaţii mobile bancare o metodă de plată rapidă, confortabilă şi, în special, sigură pentru cumpărături online", spune Ryszard Dru¿yñski'.
În România, Blik intenţionează să urmeze strategia de dezvoltare a sistemului de plată care a fost testată în Polonia. Aceasta înseamnă că va sprijini toţi participanţii la ecosistemul de plăţi, cu experienţă şi practici de afaceri dovedite.
"Am încheiat luni de muncă intensă care a implicat multe provocări, precum adaptarea sistemului la reglementările şi legile în vigoare pe această piaţă. În acest timp, am avut multe discuţii şi am dezvoltat o strategie de afaceri adecvată, pe care o vom implementa în următoarele trimestre ale acestui an", rezumă Ryszard Dru¿yñski'.