Consorţiul care se ocupă de realizarea proiectului Nabucco, condus de grupul austriac OMV, ar putea fi extins la şase companii prin includerea companiei petroliere naţionale din Azerbaidjan, Socar, în ideea asigurării gazului natural ce va fi transportat de viitoarea conductă, a declarat, la sfîrşitul săptămânii trecute, ministrul austriac al Economiei, Martin Bartenstein. "Azerbaidjan va deveni un important furnizor de gaze naturale în următorii doi trei ani", a declarat Bartenstein, precizând că actualul consorţiu Nabucco, format din cinci parteneri, ar putea fi extins prin includerea a una sau chiar a două noi companii. Includerea mai multor parteneri în acest proiect, destinat construirii unei conducte de 3.300 de kilometri care să transporte gaz natural din regiunea Mării Caspice în Europa Centrală, ar putea ajuta Nabucco să-şi asigure finanţarea, clienţii şi gazul natural necesar. Gazoductul ar putea deveni operaţional în 2012.
Deocamdată, consorţiul care se ocupă de realizarea proiectului Nabucco include firmele OMV (Austria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Mol (Ungaria) şi Transgaz Mediaş (România). Grupul austriac OMV a menţionat că până la finele acestui an ar putea anunţa cel puţin un nou partener occidental care să contribuie la finanţarea acestui proiect de cinci miliarde de euro. Printre companiile occidentale interesate să se alăture proiectului Nabucco se numără grupul german RWE AG şi Gaz de France SA (Franţa). Însă includerea companiei franceze s-a lovit de opoziţia expresă a Turciei, din cauza unei act normativ adoptat de Camera inferioară a Parlamentului francez prin care negarea genocidului armenilor este o infracţiune. Aproximativ 1,5 milioane armeni au fost ucişi în Imperiul Otoman în cursul primului război mondial. Ankara susţine că aceste cifre sunt exagerate, dând vina pe luptele inter-etnice, foamete şi boli pentru faptul că un număr mare de creştini armeni şi turci musulmani şi-au pierdut viaţa în 1915. În plus, proiectul Nabucco va concura în mod direct cu proiectul South Stream, o altă conductă care va traversa Marea Neagră, o idee care beneficiază de sprijinul Rusiei. Grupul rusesc Gazprom, cel mai mare producător de gaze naturale din lume, intenţionează să construiască noi rute de transport, via Marea Neagră şi Marea Baltică, pentru gazul natural rusesc destinat pieţei europene care, potrivit estimărilor, ar urma să-şi dubleze necesarul de gaz până în 2030. "Oficialii Gazprom nu au în mod necesar o poziţie pozitivă fermă în cazul acestui proiect. Situaţia este diferită în cazul oficialilor guvernamentali ruşi care sprijină acest proiect", a declarat Bartenstein, pentru că nu există nicio rivalitate între două proiecte având în vedere că cererea energetică a Europei este destul de mare pentru a asigura succesul ambelor iniţiative.
Decizia finală asupra construcţiei conductei Nabucco ar trebui luată în acest an sau în anul următor. În acest caz, construcţia ar începe în 2008/2009, iar primul transport de gaze ar putea avea loc în 2012.