• Deşi capacităţile de producţie au fost scoase la vânzare din primăvară, deocamdată nu s-a găsit niciun ofertant interesat
Compania Mondelez International, fosta Kraft Foods, nu a reuşit încă să vândă cele două terenuri pe care le deţine în Braşov, deşi "primele anunţuri că unităţile noastre din Braşov sunt scoase la vânzare au fost făcute la mijlocul primăverii", ne-a declarat Doina Cavache, Corporate Affairs manager al Mondelez România. În total, compania deţine terenuri de 23.000 de metri pătraţi - unul de 9.800 de metri pătraţi pe strada Cuză Vodă şi unul de 13.200 de metri pătraţi pe strada De Mijloc.
"Nu putem furniza informaţii referitoare la preţurile de vânzare", a mai spus Cavache. Totuşi, potrivit consultanţilor imobiliari, preţul unui metru pătrat de teren este de 170 de euro, în timp ce pe Cuza Vodă preţul sare la 230 de euro pe metru pătrat. În aceste condiţii, pentru cele două proprietăţi compania ar putea obţine aproximativ 4,5 milioane de euro.
Kraft Foods a anunţat în 2008 că va închide fabrica de ciocolată de la Braşov, aceasta fiind singura unitate de producţie la nivel local a companiei. Cei 440 de angajaţi ai fabricii au fost disponibilizaţi în mai multe etape, începând din luna iunie 2009.
Potrivit Doinei Cavache, motivul închiderii fabricii a fost imposibilitatea dezvoltării capacităţilor de producţie. "Din cauza limitărilor de spaţiu în clădirile existente şi locaţiei unităţii de producţie Kraft în mijlocul oraşului, creşterea capacităţii de producţie la Braşov nu este o opţiune viabilă. Au fost studiate capacităţile de producţie din cadrul fabricilor noastre şi identificate oportunităţile de a consolida producţia mai eficient, astfel încât să se asigure dimensiunea necesară pentru a susţine dezvoltarea viitoare. Transferul producţiei nu va afecta angajamentul nostru de a continua dezvoltarea afacerii din România", spuneau reprezentanţii companiei.
Kraft Foods a mutat o parte importantă a producţiei, cea de tablete de ciocolată, în Bulgaria. De altfel, compania a făcut oferte de relocare în Bulgaria şi câtorva reprezentanţi ai managementului fabricii de la Braşov, dar aceştia au refuzat, datorită condiţiilor de viaţă din ţara de la sud de Dunăre. O mare parte din angajaţii companiei au fost preluaţi de firma Rap Confectionary, unde produc cioclată pentru diverse branduri.
• Istorie din secolul XIX
Istoria produselor din ciocolată din România este legată de Braşov. În 1899 a luat fiinţă la Braşov "Prima Fabrică de Bomboane şi Ciocolată din Transilvania". Micuţa fabrică a supravieţuit celor două războaie mondiale şi s-a extins începând cu anul 1921, reuşind ca în 6 ani să îşi dubleze capacitatea de producţie. Anul 1922 este cel în care fraţii Stollwerk din Bratislava deschid o altă fabrică de ciocolată în Braşov. În anul 1954 cele două fabrici se unesc sub numele de Dezrobirea. În următorii ani îşi schimbă denumirea şi continuă să producă bomboane şi ciocolată, iar în anul 1990 devine societate pe acţiuni. În 1994 compania Kraft Foods se hotărăşte să investească în România, achiziţionând fabrica braşoveană şi odată cu aceasta şi marca Poiana. Istoria mărcii Poiana a început cu două sortimente de tablete de ciocolată, iar astăzi cuprinde peste 25 de sortimente. Acestea sunt fabricate, însă, în Bulgaria.