Statul român riscă să piardă zeci de milioane de euro spre beneficiul operatorilor portuari privaţi dacă proiectul de Lege privind administrarea porturilor va fi adoptat de Parlament, potrivit unui comunicat de presă al Fondului Proprietatea remis, vineri.
"Fondul Proprietatea este foarte îngrijorat de recentul proiect de Lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor propus pentru adoptare de către Camera Deputaţilor în data de 7 noiembrie 2016. Fondul consideră că acesta va genera pierderi financiare uriaşe companiilor de administrare a porturilor şi căilor navigabile româ-neşti", se arată în document.
Potrivit lui Greg Konieczny, vicepreşedinte executiv Templeton Emerging Markets Group şi manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, aprobarea modificărilor legislative ar putea duce la apariţia unor "băieţi deştepţi'.
"Suntem extrem de îngrijoraţi de modificările din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru trans-porturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor. Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani, cu impact asupra activităţii companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea acestor modificări legislative de către Parlamentul României este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi «băieţi deştepţi» în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privaţi", a spus Konieczny.
Potrivit noilor prevederi incluse în propunerea legislativă, nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare.
"Având în vedere că, în prezent, nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scăzut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost încheiate recent contracte de închiriere în urma unor licitaţii publice, Fondul estimează că această prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate şi transferul acestor sume în buzunarul operatorilor portuari privaţi", se arată în comunicat.
Conform documentului, proiectul de lege include şi alte prevederi favorabile operatorilor porturi, cum ar fi obligaţia succesorului în drepturi al administraţiei portuare de a încheia un contract de închiriere cu operatorul portuar şi după expirarea contractului de concesiune, elaborarea studiului de oportunitate în cazul sub-concesiunii de către operatorul portuar şi nu de către administraţia portuară cum ar fi normal, obligaţia administraţiilor portuare de a se consulta cu operatorii portuari la stabilirea tarifelor, imposibilitatea administraţiilor portuare de a modifica tarifele în alte perioade decât în ultimul trimestru al anului în curs, instituirea unei obligaţii de a negocia contractul cadru cu asociaţiile patronale şi profesionale, eliminarea mai multor criterii de încheiere a contractelor între administraţiile portuare şi operatorii portuari şi controlul administraţiilor portuare de către aşa-zişi «specialişti externi» din cadrul asociaţiilor patronale şi profesionale.
De asemenea, Fondul Proprietatea este îngrijorat de amendamentele privitoare la distribuţia profitului către acţionari, stabilirea unui nivel minim al investiţiilor, precum şi de excepţiile de la Legea 111/2016 privind numirea Consiliilor de Administraţie şi conducerii executive în companiile de stat.
Proiectul de lege amintit amendează şi completează Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi căilor navigabile, fiind inclus pe agenda Camerei Deputaţilor pentru dezbaterea finală şi vot în data de 7 noiembrie 2016.
Fondul Proprietatea speră că Parlamentul României va lua în considerare şi "va analiza cu atenţie consecinţele negative ale proiectului de lege asupra bugetului de stat şi activelor României".