Reporter: Cu ce se ocupă, în general, Fundaţia Vodafone?
Angela Galeţa: Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală cu statut caritabil, implicată în comunităţi defavorizate de pe întreg teritoriul României. Prin proiecte finanţate şi implementate în parteneriat cu organizaţii neguvernamentale puternice, Fundaţia Vodafone România vine în ajutorul celor bolnavi şi al persoanelor cu nevoi speciale, sprijină educaţia copiilor şi a tinerilor, încurajează voluntariatul şi implicarea socială, ajută vârstnici şi familii dezavantajate.
Reporter: Ce proiecte derulează, acum, Fundaţia?
Angela Galeţa: Proiectele pe care le derulăm se încadrează într-una din cele patru direcţii strategice ale fundaţiei: sănătate, educaţie, servicii sociale şi voluntariat. Sănătate, pentru că cel mai firesc impuls al nostru este să salvăm vieţi şi să sprijinim progresul medical; educaţie, pentru că vrem să investim în viitorul copiilor noştri şi să le oferim celor din comunităţile defavorizate forţa de a-şi construi un viitor mai bun; servicii sociale, pentru că atenţia nostră se îndreaptă şi spre persoanele vârstnice sau cu dizabilitaţi; voluntariat, pentru că oamenii reprezintă sursa cea mai de preţ a fundaţiei.
Reporter: Ce sumă a investit fundaţia în proiectele desfăşurate până în prezent?
Angela Galeţa: De la înfiinţarea sa şi până în prezent, Fundaţia Vodafone România a investit în comunităţile din toată ţara peste 23 de milioane de euro. Alături de 660 de organizaţii neguvernamentale, fundaţia a dezvoltat 963 de proiecte în beneficiul a peste 1,4 milioane de români aflaţi în situaţii dificile.
Reporter: Care sunt cele mai importante proiecte finanţate de Fundaţia Vodafone România?
Angela Galeţa: Fiecare proiect este important pentru noi şi ar fi greu să le enumăr aici pe toate. De aceea mă voi opri la cele pe care noi le numim strategice, fie pentru că sunt de anvergură, fie pentru că sunt caracterizate de o abordare pe termen lung. Vorbesc aici despre Programul Strategic de Investiţie în Mediul Rural, lansat în martie 2015 şi aflat acum la cea de-a doua ediţie. Scopul acestui program este acela de a susţine educaţia, sănătatea şi serviciile sociale necesare categoriilor defavorizate din satele şi oraşele mici din România. Apoi despre Connecting for Good, program lansat în România în 2012, care cuprinde proiecte ce folosesc tehnologia pentru a rezolva probleme sociale presante, pentru a îmbunătăţi viaţa oamenilor şi a genera schimbarea în societate. Un alt program strategic este cel de Renovare a Centrelor de Transfuzie Sanguină, care prevede pentru acest an renovarea a 10 astfel de centre din toată ţara, după ce anul trecut au fost renovate primele 8 astfel de centre. Nu în ultimul rând, aş vrea să amintesc şi de Voluntar de Profesie, programul prin care oricine poate să-şi ia o pauză de la propria activitate profesională pentru a se dedica unei cauze sociale în care crede.
Reporter: Ce loc ocupă soluţiile de telemedicină în proiectele fundaţiei?
Angela Galeţa: Am ajuns să nu ne mai imaginăm viaţa fără tehnologie. E parte din "normalitatea" noastră. Iar pentru noi e cu atât mai normal ca tehnologia să ne ajute să îmbunătăţim vieţile cât mai multor oameni. Noi am recunoscut beneficiile aduse de tehnologie şi ne-am implicat în proiecte de telemedicină încă din 2005. De exemplu, în prezent 10 din cele 19 proiecte derulate sub umbrela Connecting for Good sunt proiecte de telemedicină.
Reporter: Unde anume în ţară desfăşuraţi proiecte de telemedicină?
Angela Galeţa: Un avantaj al soluţiilor de telemedicină este acela că ne ajută să acţionăm de la distanţă şi astfel, putem fi prezenţi în orice colţ al ţării, chiar şi în localităţi izolate sau greu accesibile. Şi aş vrea să vă dau un exemplu. Unul dintre proiectele noastre de telemedicină, "Împreună pentru sănătate", implementat de Fundaţia de Ajutor Medical Profilaxis în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, asigură acordarea de servicii medicale pacienţilor din mediul rural. Am putea spune că în loc să meargă pacientul la spital, vine spitalul la pacient. Asta poate să sune foarte teoretic, dar iată ce se întâmplă de fapt. Un medic se deplasează la domiciliul pacientului înarmat cu două valize care conţin: laptop, ecograf portabil cu 3 sonde (pentru investigaţii cardiologice, endocrinologice şi boli interne), stetoscop, EKG, staţie combo pentru investigaţii oftalmo-dermato-ORL, spirometru şi audiometru. Toate echipamentele medicale de investigaţii sunt portabile şi se conectează prin USB la laptop. Cu ajutorul acestora, medicul efectuează investigaţiile şi trans-mite în timp real datele colectate unui medic specialist care se află (în cazul nostru) la Timişoara. Acesta consultă pacientul în direct, interpretează datele, stabileşte diagnos-ticul şi tratamentul. Pacienţii, care de multe ori sunt în vârstă şi nu se potdeplasa pe distanţe lungi, beneficiază astfel de consultaţii specializate la care în mod normal nu ar avea acces. Inutil să mai spun că există situaţii în care acest fel de a face medicină salvează vieţi. Acum câteva săptămâni, în timpul unui control medical de rutină efectuat la domiciliul unei femei în vârstă din Ghilad, medicii au descoperit că aceasta suferea de emfizem pulmonar. Au chemat de urgenţă o ambulanţă şi au transportat-o la cel mai apropiat spital, salvându-i probabil viaţa.
Reporter: Care este investiţia pe care a făcut-o Fundaţia în serviciile de telemedicină?
Angela Galeţa: De-a lungul timpului, investiţia Fundaţiei Vodafone România în proiecte de telemedicină se ridică la aproape 4 milioane de euro. Pentru copiii şi adulţii afectaţi de boli grave, pacienţii operaţiilor de transplant sau cei din zonele rurale, rupte de lume sau persoanele cu deficienţe de auz şi de vedere, am reuşit să facem, prin tehnologie, lucruri cu adevărat incredibile.
În 2005 am dezvoltat prima soluţie de telemedicină din România. Aceasta permitea, prin utilizarea serviciilor de date, transmiterea în timp real a parametrilor medicali de la ambulanţele SMURD către Unităţile de Primire Urgenţe ale spitalelor de urgenţă din opt judeţe. Numărul anual de beneficiari ai acestui proiect depăşeşte 340.000.
Doi ani mai târziu, soluţia de telemedicină a fost extinsă la nivel naţional şi mai mult decât atât, pentru îmbunătăţirea intervenţiilor SMURD, Fundaţia Vodafone a extins soluţia de telemedicină existentă, astfel încât să poată fi transmise nu doar date, respectiv parametri medicali, ci şi imagini video care să permită o mai bună diagnosticare a pacientului. Cu ajutorul acestei soluţii video, medicul de la spitalul de urgenţă spre care se deplasează ambulanţa primeşte, în timp real, nu doar analizele, ci şi imaginile video cu pacientul şi poate lua decizii corecte şi rapide.
Anul 2012 a marcat începutul proiectului Controlin, dezvoltat în parteneriat cu Asociaţia REACT. Este vorba despre un program de telemedicină care se adresează bolnavilor ce suferă de diabet zaharat. Cu ajutorul unui sistem de ultimă generaţie pentru monitorizarea glicemiei, aplicaţia Controlin colectează nivelul glicemiei, măsurat de pacient cu glucometrul, transmite în mod automat datele către serverul central, prin intermediul telefonului mobil şi interpretează nivelul glicemiei pacienţilor cu diabet. Un număr de 536 de pacienţi au fost beneficiarii acestui proiect a cărui valoare finanţată se ridică la peste jumătate de milion de euro.
Odată cu evoluţiile tehnologice, şi proiectele noastre de telemedicină au devenit mai complexe. Asociaţia Inima Copiilor este unul dintre partenerii noştri de cursă lungă alături de care am reuşit să transformăm în realitate multe proiecte frumoase. Printre acestea, construcţia unui corp de spital la Marie Curie care în acest moment găzduieşte secţia de terapie intensivă pentru nou-născuţi. În această secţie, în 2013 a fost montat un sistem complex de telemedicină pentru nou-născuţi. Acesta permite medicilor să monitorizeze de la distanţă starea micilor pacienţi, să se consulte între ei transmiţând date medicale şi imagini video, să se consulte chiar şi cu specialişti din străinătate, în caz de nevoie. Imaginile pot fi urmărite în detaliu - camerele video au capacitatea să mărească imaginile de 12 ori. Ele sunt transmise în timp real oriunde există o conexiune 3G sau 4G. Anual, 400 de nou-născuţi sunt trataţi şi prin intermediul acestui sistem de telemedicină care a fost finaţat de Fundaţia Vodafone România cu 545.000 de euro.
Un alt proiect de telemedicină derulat în 2013, de data aceasta cu Asociaţia Caritas Alba-Iulia - Asistenţă Medicală şi Socială, a pus la dispoziţia unui număr de 523 de persoane vârstnice asistate la domiciliu, din medii defavorizate, telefoane mobile dotate cu buton de panică, caractere vizibile şi meniu simplificat. Aceste telefoane pot fi utilizate cu uşurinţă pentru a semnala situaţii de urgenţă. În cazul unei asemenea situaţii, informaţia că un vârstnic a activat butonul de panică este transmisă asistenţilor Caritas, dotaţi la rândul lor cu telefoane mobile, iar aceştia pot interveni cu rapiditate oferind primul ajutor. În plus, o aplicaţie gratuită instalată pe telefonul asistenţilor le permite acestora să programeze vizitele la domiciliul vârstnicilor, să ţină o evidenţă a detaliilor fiecarei vizite şi să alcătuiască istoricul fiecărui pacient.
Tot persoanele vârstnice din mediul rural au fost şi beneficiarele unui alt proiect implementat în 2014 în colaborare cu Asociaţia Caritas Alba-Iulia - Asistenţă Medicală şi Socială. 2.230 de persoane cu afecţiuni cardiovasculare au fost incluse într-un program care foloseşte aparatură medicală modernă şi tehnologie mobilă pentru a monitoriza tensiunea arterială şi a realiza electrocardiograme la domiciliul pacienţilor.
Un alt proiect de telemedicină derulat în 2014 este "Mobihope", un helpline gândit să crească nivelul de calitate al serviciilor de îngrijiri paliative pentru pacienţii cu boli incurabile aflaţi în grija Fundaţiei Hospice Casa Speranţei. Pe lânga serviciul de helpline, programul a finanţat centrul Hospice cu tablete şi cu un sistem informatic integrat pentru digitalizarea fişelor pacienţilor. Prin MobiHope echipa de asistenţi are acces rapid la informaţii medicale, indiferent de locul in care se află: în centrul Hospice, la domiciliul pacientului sau în spitalele partenere. Numărul pacienţilor care beneficiază de acest sistem a ajuns la 3.725.
În 2015 a fost demarat un proiect care are o importanţă specială pentru noi şi care utilizează telemedicina în abordarea terapeutică a copilului insulinodependent. Cei care nu ştiu, îşi pot închipui cu siguranţă cât de dificil este să ţii sub control permanent glicemia unui copil care suferă de diabet. În mod tradiţional, asta presupune să înţepi copilul de mai multe ori pe zi, să stai cu grijă în timp ce el doarme. Un disconfort atât pentru copil, cât şi pentru familia sa. Telemedicina copilului insulinodependent vine cu o soluţie pentru aceste situaţii. Copiilor li se monteaza un senzor şi o pompă de insulină. Senzorul transmite în mod continuu informaţii privind nivelul glicemiei, iar în cazul în care acesta creşte nepermis de mult, sistemul avertizează sonor părinţii şi personalul medical iar aceştia ajustează tratamentul cu insulină prin manevrarea pompei de insulină, de la distanţă, fără a împiedica activităţile copilului. Am fost impresionaţi în timpul sărbătorilor de iarnă cînd am primit numeroase mesaje de la copiii înscrişi în proiect sau de la părinţi acestora care ne povesteau că este prima oară când au putut să se bucure de dulciuri fără să aibă emoţii. Acest sentiment că ai reuşit să redai unui copil o plăcere simplă, de care în mod normal este privat, este greu de descris. Este ca şi când ai reuşi să îi dai înapoi o bucăţică din copilăria care i-a fost confiscată. Cred că acest sentiment este şi cel care ne motivează cel mai mult în activitatea noastră de zi cu zi. Ne dorim să ajutăm prin proiectele noastre cât mai mulţi oameni, ne dorim să găsim pentru ei cele mai bune soluţii.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.09.2016, 08:45)
Se numeste directionarea banilor in interesul contribuabilukyi. Restul e butaforie.