Reporter: Cum se prezintă piaţa jocurilor de noroc la un an de când a fost reglementată?
Cristian Pascu: Industria de gambling din ţara noastră este de multi ani reglementată sub o formă mereu perfectibilă, dar dacă ne referim la legislaţia adoptată în perioada de când ONJN este instituţia specializată responsabilă, atunci se poate vorbi de "un an de la reglementare", daca luăm în considerare că se împlineşte la sfârşitul lunii februarie un an de la apariţia HG 111/2016, privind normele de aplicare a OUG 77 actualizată. Aşadar, de un an avem legislaţia primară cu o totală aplicabilitate prin legislaţia secundară. În prezent, piaţa jocurilor de noroc de la noi este dinamică, se prezintă diferit, cu progres, consolidare sau regres, în funcţie de tipul de joc de noroc specific şi de modul în care operatorii s-au adaptat la noile reglementări legislative specifice sectorului şi nu numai.
Reporter: Cum apreciaţi implementarea noii legi în segmentul online?
Cristian Pascu: Reglementările actulale pentru online sunt moderne şi eficiente şi, de data aceasta, în contrast cu varianta iniţială din 2010, sunt aplicabile şi atractive pentru operatorii care doresc să se licenţieze în ţara noastră şi apreciate pe plan internaţional. Deja au fost înregistrate primele efecte, printr-un număr apreciabil de firme licenţiate, un mediu de joc cu siguranţă şi transparenţă pentru jucători şi noi venituri la buget.
Reporter: Cum caracterizaţi modul în care sunt impozitate companiile de profil?
Cristian Pascu: Impozitarea în domeniul online are componenţă de taxare pentru autorizaţie, în mod procentual (16% din venitul operatorului), sistem de impozitare favorabil şi mai echitabil faţă de varianta de taxă forfetară (fixă) de autorizare care se uzitează încă pentru unele din jocurile de noroc tradiţionale (sloturi, cazinou etc.). În viitor, dezideratul ar fi ca pe măsură ce controlul veniturilor la jocurile tradiţionale va ajunge la un stadiu suficient de veridicitate, să se treacă şi la acestea la sistemul procentual de taxare directă sau, cel puţin pentru început, la un sistem cu ambele componente - forfetară la nivel mai scăzut, completat cu o taxă procentuală - ceva de genul "16%, dar nu mai puţin de ...". Astfel, ar fi corectată în bună măsură starea actuală de fapt, la care, pentru unii operatori de slot machine, cheltuiala de taxare directă forfetară (taxa de autorizare, de viciu şi de licenţă distribuţie pe aparat) reprezintă până la 40-50 % din venitul lor per aparat, în timp ce la alţii (de obicei la marii operatori) - doar 10%.
Dar în permanenţă trebuie ţinut cont şi de cheltuielile specifice fiecărui sistem de joc (land-base are cheltuieli de operare specifice cu locaţiile, în online cheltuielile de publicitate sunt comparativ mai mari, de exemplu), astfel încât să se asigure o taxare echitabilă între tipurile de jocuri de noroc la distanţă şi cele land-base, pentru o concurenţă loială.
Reporter: Cum s-au soldat controalele ANAF efectuate anul trecut la companiile de pariuri?
Cristian Pascu: La acest capitol sunt cunoscute de către toată industria de gambling rezultatele dezastruoase soldate cu insolvenţa a numeroşi operatori de pariuri ca urmare a controalelor ANAF începute încă din 2015, având la bază în mod regretabil o interpretare greşită a venitului operatorilor (acesta este recunoscut pe plan mondial ca GGR fără echivoc şi fără alte interpretări) de către această instituţie, cu implicaţii fiscale directe. Este o problemă care ne afectează în principal şi pe noi toţi din celelalte tipuri de jocuri de noroc, de aceea ne-am arătat în toate ocaziile solidaritatea cu colegii noştri din sectorul de pariuri.
Reporter: În ce punct se află fiecare segment din această piaţă?
Cristian Pascu: Înainte să dezvolt acest subiect, trebuie să aduc în discuţie puternicul recul înregistrat veniturilor din industrie începând din martie anul trecut, ca urmare a interzicerii fumatului inclusiv la locaţiile specializate de jocuri de noroc, acolo unde acest obicei însoţea dintotdeauna marea masă a clienţilor noştri ca element de relaxare sau complementar adrenalinei specifice jocului de noroc.
Pe tipuri de jocuri, avem următoarea stare de fapt:
- Cazinourile sunt în recesiune, atât ca număr, cât şi ca profitabilitate. Cu un număr de doar şapte cazinouri la nivel de ţară, din care multe fără profit, acest sector suferă încă.
- Sălile de bingo, de asemenea - în scădere ca număr şi profitabilitate. Cu doar 11 săli de bingo la nivel de ţară, acestea au primit o lovitură greu de surmontat, odată cu interzicerea fumatului inclusiv în locaţiile acestui tip de joc, unde clientul venea pentru distracţie în primul rând şi unde specificul jocului cu un carton în faţă, o cafea şi o ţigară în aşteptarea numerelor norocoase presupunea existenţa tuturor acestor elemente. Scăderea a fost aici dramatică, jucătorii au refuzat masiv să mai vină în săli, procentual veniturile operatorilor au scăzut cu peste 50%. Au fost nevoiţi sa reducă programul de funcţionare, să reducă din personal, să susţină din surse financiare proprii funcţionarea sălilor, câţiva au renunţat şi la activitate.
- La sectorul slot-machine (afectat şi el de interzicerea fumatului, dar în proporţie mai redusă faţă de sectorul de bingo), avem, la nivelul anului trecut, un număr oarecum constant de aparate autorizate (între 60.000-70.000 de unităţi), dar numărul operatorilor licenţiaţi a scăzut de la circa 400 la numai aproximativ 230 în anul 2016. Aceasta se datorează atât unora din categoria operatorilor de mărime mică şi medie, care, în urma majorării taxării în mod considerabil începand din 2015, au fost nevoiţi să renunţe la activitatea devenită pentru ei nerentabilă, dar şi a măsurii adoptate de comasare a doi sau mai mulţi operatori sub licenţa unuia dintre ei, pentru a suporta atât costul taxei de licenţă mai uşor, prin distribuire pe mai multe aparate, dar şi pentru a-şi menţine în operare doar locaţiile rentabile, fără teama de a scădea individual sub numărul minim de aparate în operare prevăzut de lege.
Aici trebuie să subliniez cât de binevenite au fost pentru această categorie de operatori cei mici şi medii, adoptarea legislativă a amendamentelor susţinute de asociaţia noastră (AOPJNR) referitoare la numărul minim de 75 de aparate per operator şi de 12 aparate per sala dedicată de slot-machine (faţă de cifrele propuse iniţial de legiuitor de 100 aparate/operator, respectiv 15 per locaţie)! Acestea reprezintă o "gură de oxigen" pentru supravieţuirea celor din categoria menţionată, preponderent reprezentanţi ai capitalului autohton.
- Pentru sectorul de pariuri se observă o consolidare şi chiar extinderea prezenţei în teritoriu prin mărirea numărului de agenţii, dar la acest capitol comentariile pe larg consider că aparţin colegilor mei de la asociaţiile reprezentative de profil. O importanţă deosebită pentru operatorii de slot - machine a fost (cel puţin până la definirea şi apariţia categoriei noi de aparate cu risc limitat - AWP -, care pot funcţiona autonom în locaţii, dar rămâne şi după acest moment) coabitarea cu operatorii de pariuri în agenţiile acestora, singurul mod permis de a opera un număr mai mic de aparate (maxim cinci), în zonele în care nu este rentabilă operarea cu un număr mai mare de aparate impus în sălile specializate.
Reporter: Consideraţi că mai este loc încă de îmbunătăţirea legislaţiei din domeniu?
Cristian Pascu: Prin forma ei actuală, legislaţia în domeniu este recunoscută ca una din cele mai avansate la nivel internaţional. Am învăţat din lipsurile reglementărilor din trecut şi am beneficiat şi de studiul comparativ al legilor din alte jurisdicţii, adaptate la specificul nostru.
Propuneri de îmbunătăţire legislativă desigur că mai avem şi vor apărea în permanenţă la acest domeniu de activitate atât de dinamic. La nivelul Consiliului Consultativ al ONJN, avem ocazia în permanenţă să le discutăm şi putem conta pe disponibilitatea de dialog şi profesionalismul conducerii ONJN. Una din preocupările noastre de bază se îndreaptă şi către propagarea în industrie, la operatori şi jucători, a conceptului de joc responsabil, atât de necesar pentru a construi pe baze solide viitorul domeniului cu componentă de prevenţie şi protecţie a persoanelor vulnerabile, astfel încât să ne păstram activitatea în scopul ei de relaxare şi entertainment, petrecere plăcută a timpului liber si nu dependentă dăunătoare.
Piaţa este încă în adaptare şi într-o permanentă competiţie, oferta către jucători se difersifică şi se amplifică - de exemplu la slot-machine sunt oferite noi aparate atractive, tombole, premieri şi servicii complementare în săli pentru fidelizare, rezerva de clienţi nu este inepuizabilă şi uneori suficientă astfel încât să asigure profitabilitatea tuturor locaţiilor. Sub acest număr impresionat încă de mare de aparate în exploatare, care ar indica o adaptare la noile reglementări şi în special la creşterea taxării, o mare parte din operatori se luptă pentru supravieţuirea pe piaţă lună de lună şi mai ales trimestru de trimestru, când au de achitat taxele în avans. Nu de puţine ori sunt nevoiţi să intre în cele 30 de zile de "graţie" cât sunt păsuiţi să întârzie cu plata taxelor şi se dau peste cap să facă rost de întreaga suma de achitat pentru autorizaţii. Nu toţi dispun de capital din alte surse ca să investească în acest domeniu şi, în timp ce marii operatori domină şi ocupă piaţa, marea majoritate nu poate face faţă puterii investiţionale a celor mari. Nu este de dorit însă să se renunţe la luptă, pentru că acest lucru ar avea ca rezultat nedorit cedarea în întregime şi a acestui sector de activitate doar capitalului extern.
Reporter: În aceste condiţii, ce aşteptări are AOPJNR de la sectorul de gambling?
Cristian Pascu: Aşteptările sunt pe termen scurt sau lung. De exemplu, în prezent, ne confruntăm cu necesitatea de conformare referitoare la comunicarea aparatelor cu sistemele de monitorizare prin protocol serial, am iniţiat şi susţinem o dezbatere cât mai largă din punct de vedere tehnic a acestei teme, ca să găsim soluţii care să ofere siguranţa datelor captate şi transmise fără excluderea de pe piaţă în mod artificial a producătorilor de sistem sau aparate de diverse generaţii.
De asemenea, avem aşteptări de la nou introdusa categorie de aparate cu risc limitat - AWP. Urmărim cu atenţie tot fenomenul, de la producerea acestor aparate astfel încât să se conformeze specificaţiilor din reglementări, până la introducerea lor în exploatare, sperăm cu succes pentru operatori. Desigur, condiţia de bază rămâne ca aceste aparate să fie agreate de jucători.
Avem şi aşteptări permanente, referitoare la operarea pe piaţă în condiţii de concurenţă loială, iar aici fac referire la mult discutatul subiect al VLT-urilor operate de Loteria Romană.
În acest context, îi sfătuiesc pe operatori, în principal pe cei de slot - machine (aceştia având un număr mai concentrat ca niciodată în istoria pieţei) să adere la una din asociaţiile de profil, ca să fie reprezentaţi. Este bine de ştiut că multe iniţiative legislative parlamentare sau chiar guvernamentale plecate populist dintr-o necunoaştere profundă a fenomenului, având ca bază de plecare imaginea încă nefavorabilă a industriei noastre, au fost combătute cu succes prin eforturile conjugate ale asociaţiilor reprezentative, prin lămurirea în detaliu a factorilor de decizie asupra situaţiei de fapt şi a implicaţiilor unor măsuri pripite, nefondate. În concluzie, pe cei care doresc să fie şi "actori", nu numai "spectatori" la ceea ce se legiferează în domeniul lor şi îi afectează direct, îi aşteptăm în asociaţie alături de noi!
Reporter: Mulţumesc!