General Dynamics a livrat 47 de transportoare Piranha 5 către MApN, din cele 133 prevăzute în faza a doua a contractului

A consemnat George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Apărare / 30 mai

General Dynamics a livrat 47 de transportoare Piranha 5 către MApN, din cele 133 prevăzute în faza a doua a contractului

English Version

(Interviu cu Marinică Mîrzu, managerul General Dynamics România)

Războiul din Ucraina şi noile mişcări în actualul context regional au loc într-un moment în care Armata Română nu şi-a îndeplinit toate ţintele privind înzestrarea, ţinte stabilite în cele zece programe de achiziţie de echipamente şi tehnică militară modernă.

În afara scutului anti-aerian de la Deveselu, a sistemelor de rachete defensive Patriot (din cele şapte sisteme, doar unul este operaţional şi SUA ne presează să cedăm un sistem Ucrainei), de contractul aflat în derulare de joint-venture-ul încheiat între General Dynamics şi Uzina Mecanică Bucureşti pentru al doilea contract din programul privind cele 226 de transportoare blindate Piranha 5, de achiziţionarea unor avioane F-16 second-hand din Spania, Portugalia şi, recent, Norvegia, de sistemele de apărare de coastă HIMARS şi de camioanele de transport ce sunt construite la Petreşti de compania italiană Iveco, restul programelor de achiziţie au fost mult timp blocate, iar unele au fost anulate - vezi cazul achiziţiei corvetelor marine, pentru a fi înlocuite cu altele ce privesc achiziţia unor elicoptere, drone, chiar submarine şi echipamente tehnice de luptă de ultimă generaţie.

Recent, autorităţile şi-au exprimat intenţia ca, începând din anul 2030, avionul de luptă F35 să intre în dotarea Forţelor Aeriene Române, precum şi intenţia achiziţionării unor obuziere autopropulsate de sisteme şenilate.

În aceste condiţii, organizarea, săptămâna trecută, la Bucureşti a unei noi ediţii a expoziţiei Black Sea Defence&Aerospace (BSDA) 2024 a reprezentat o oportunitate pentru Angel Tîlvăr - ministrul Apărării Naţionale - şi Radu Ştefan Oprea - ministrul Economiei, pentru a constata care sunt noutăţile în acest domeniu şi ce s-ar potrivi pentru nevoile urgente ale forţelor armate române.

Printre participanţii la BSDA 2024 s-a numărat şi compania General Dynamics European Land Systems (GDELS) România, cu al cărei reprezentant, managerul general Marinică Mîrzu, am discutat despre modul în care se derulează contractul privind realizarea transportoarelor Piranha 5 şi ce va urma la finalizarea acestuia pentru asocierea GDELS-Uzina Mecanică Bucureşti.

Reporter: Care este stadiul programului Piranha 5 derulat în parteneriat cu Uzina Mecanică Bucureşti? Se menţine acelaşi ritm susţinut ca în ultimii doi ani?

Marinică Mîrzu: La asocierea GDELS România şi UMB am început producţia celor 133 blindate Piranha 5 din contractul 2, cu fabricant român de data aceasta, în iunie anul trecut. Avem aproape un an şi deja am construit 47 de vehicule complete care se află în procesul de recepţie cu beneficiarul, iar pe linia de producţie se mai află încă 21 de vehicule. Suntem, după aproape un an, aproximativ la jumătatea cantităţii prevăzută în contract, iar restul vehiculelor trebuie să le livrăm până la finalul anului 2025. În ultimele 12 luni, în acelaşi timp cu producţia, am operaţionalizat asocierea GDELS România-UMB şi avem în momentul de faţă structura completă cu 148 de angajaţi români. Managementul este asigurat de 43 de oameni de la GDELS România, inclusiv şefii de producţie şi toţi şefii de staţii din linia de producţie. Diferenţa până la 148, adică 105 angajaţi sunt muncitorii de la Uzina Mecanică Bucureşti. Mai sunt doar trei oameni de la GDELS Mowag (n.red. - fabrica din Elveţia care a executat prima parte a contractului privind Piranha 5), care pentru grupurile abia transferate contractului 2 asigură supervizarea.

Reporter: Cum s-a desfăşurat formarea profesională a angajaţilor UMB în această asociere, pentru a realiza Piranha 5 în România?

Marinică Mîrzu: GDELS România, în calitate de lider al asocierii, are managementul întregului joint-venture, deci se ocupă şi de personalul propriu, dar şi de cel din cadrul UMB. După un început mai dificil de relaţii interpersonale la locul de muncă, am reuşit să facem o echipă. La început, desigur că oamenii mai în vârstă de la Uzina Mecanică Bucureşti au avut parte de manageri şi şefi de la GDELS România mai tineri, abia veniţi în domeniu, în uzină, şi lucrurile nu au mers foarte bine în acea perioadă. Dar ulterior, inclusiv prin echiparea similară şi tratarea egală, la care s-a adăugat faptul că salariile au fost plătite la timp, fără niciun fel de întârziere, am reuşit să îi facem să înţeleagă că toţi fac parte din aceeaşi echipă, ce are acelaşi interes. Le-am transmis că lucrează practic la aceeaşi companie, chiar dacă fac parte din două firme distincte, companie care are de făcut 130 de vehicule militare. Avem un sistem ierarhizat şi corect de salarizare la GDELS România. La UMB s-au făcut paşi în sensul că, în cadrul joint-venture-ului, s-au găsit căi - pentru că fiind companie de stat există o grilă de salarizare - pentru a ajunge la o salarizare mai bună; astfel salariul a crescut pentru toţi cei care lucrează în joint-venture, iar acest lucru este parte a deciziilor echipei de management. Angajaţii sunt mulţumiţi cu noua creştere salarială şi de faptul că primesc salariile la timp.

Reporter: Care este vârsta medie a salariaţilor din joint-venture? Se ştie că în companiile de stat din ţara noastră numărul angajaţilor care se apropie de vârsta pensionării este destul de mare.

Marinică Mîrzu: Media de vârstă a angajaţilor GDELS România este până în 35 de ani, iar pe joint-venture-ul cu UMB media de vârstă este sub 50 de ani. Uzina Mecanică Bucureşti a făcut ceva: faţă de 40 de angajaţi care au lucrat şi în contractul 1 cu GDELS Mowag şi care erau în prag de pensionare şi cu foarte multă experienţă, a trebuit să suplimenteze acest număr de angajaţi până la cei 105 existenţi acum, prin angajare, recrutare şi formare, iar în urma acestui proces media de vârstă a angajaţilor UMB a scăzut. Acum avem şi la UMB oameni care au 20-30 de ani, ceea ce este un lucru bun pentru viitorul asocierii.

Slovenia, interesată de un acord G2G privind transportoarele Piranha 5 realizate la Bucureşti

Reporter: Cum vă descurcaţi cu aprovizionarea, cu ceea ce este necesar pentru realizarea producţiei? Mai sunt sincope în lanţurile de aprovizionare cu diverse produse necesare pentru Piranha 5?

Marinică Mîrzu: Aprovizionarea pentru execuţia fabricaţiei e formată din două părţi. Avem contracte directe de la asociere la furnizorii români de subsisteme esenţiale aşa cum sunt ele definite în hotărârea de guvern - sistemul de armament, sistemul de optică, senzori şi comunicaţii. Acum în contractul 2 şi carcasa este fabricată în România, la UMB, unde se sudează, se vopseşte şi se sablează. O parte din componente care nu au fost considerate esenţiale ne sunt puse la dispoziţie prin lanţul de aprovizionare GDELS Mowag. Sunt dificultăţi în întreaga lume pe lanţurile de aprovizionare, din cauza situaţiilor existente pe plan mondial. Există nişte componente care sunt în deficit pe plan global. De exemplu, nişte simpli conectori importanţi, militari, au fost livraţi cu întârziere pentru că s-a întâmplat ceva pe lanţul de aprovizionare, dar cu toate acestea la nivelul producţiei vehiculelor stăm bine. Nu intrăm în detaliile zilnice de dificultăţi, dar ca rezultat final avem cele 47 de vehicule aflate în procesul de recepţie de către beneficiar şi încă 21 pe linia de producţie de la UMB.

Reporter: Sunteţi pregătiţi să extindeţi producţia şi să vindeţi produsul dumneavoastră către alte state din sud-estul şi estul Europei? Ştiu că Bulgaria şi-a exprimat interesul la un moment dat pentru achiziţia vehiculelor Piranha 5.

Marinică Mîrzu: Pe mine, ca manager al companiei care este lider al asocierii, mă preocupă şi continuitatea în activitate, nu doar pentru a asigura locurile de muncă existente şi salariile oamenilor, dar să nu uităm de interesul esenţial de securitate al României, interes care a fost baza acestui program. Ni s-a cerut să realizăm o capacitate strategică în ţara noastră pentru producţie şi mentenanţă pe durata de serviciu, doar că nu trebuie numai să construieşti această capacitate, ci trebuie să o şi menţii. Dacă ai făcut-o şi în câţiva ani de zile după finalizarea contractului a dispărut, nu am realizat absolut nimic. De aceea ne preocupă continuitatea şi durabilitatea acestei construcţii. Ca urmare, ne interesează şi alte contracte în afara celor existente în acest moment. Recent am primit o delegaţie din Slovenia care doreşte de ceva timp să facă un acord G2G (de la guvern la guvern) pentru transportoare blindate. Intenţia acestora ne este cunoscută încă de anul trecut. La invitaţia unor reprezentanţi ai Guvernului României, cei din Slovenia au venit la Bucureşti, au vizitat capacitatea noastră de producţie, am avut discuţii cu ei şi este posibil să se încheie un astfel de acord. De asemenea, GDELS are un program pentru Republica Moldova, iar noi - subsidiara din România - ne luptăm să participăm şi să aducem valoare în programul respectiv. Menţionez însă că mai este nevoie de Piranha 5 în România; există o aprobare a Parlamentului pentru o suplimentare cu 150 de transportoare a contractului iniţial, transportoare care vor ajunge tot la Armata Română.

"Dorim să facem la Bucureşti proiectare pentru tot grupul GDELS"

Reporter: Potrivit contractului, la finalul producţiei trebuie să vă ocupaţi doar de mentenanţă. Dar dacă veţi rămâne doar pe mentenanţă, există un risc ridicat ca soarta asocierii să fie identică cu aceea a companiilor de stat din industria de apărare, care se află la limita insolvenţei.

Marinică Mîrzu: Ştiind asta, ne preocupă nu doar să ducem la bun sfârşit acest contract, ci să avem şi o continuitate prin acoperire cu alte contracte. Eu consider că este o înţelegere largă şi corectă a interesului naţional de securitate să ţinem nu doar în viaţă, ci în producţie, această capacitate pe care am realizat-o la Uzina Mecanică Bucureşti.

Reporter: În acest context, aveţi acordul celor de la GDELS să angajaţi o echipă de proiectanţi care să conceapă noi tipuri de echipamente militare?

Marinică Mîrzu: În cadrul acţiunii de durabilizare a GDELS România şi a asocierii pe care o avem cu Uzina Mecanică Bucureşti, sunt mai multe acţiuni. Una este aceea pe care am menţionat-o referitoare la intrarea în alte contracte. Eu am un plan pe care l-am discutat cu conducerea GDELS, iar în acest plan este inclus şi ce aţi spus dumneavoastră. Avem de fapt două idei. Prima este să facem ceva atât de bine, de eficient şi competitiv aici astfel încât de câte ori va fi nevoie de acea activitate în grupulş GDELS să se apeleze la asocierea din România. Deci trebuie să fim buni la ceva, şi aici mă refer în primul rând la producţie. A doua idee este să avem o echipă de proiectare, după exemplu Renault care are în România un grup de proiectare pentru toată compania respectivă. Am discutat acest lucru cu cei de la GDELS pentru că în vederea constituirii acestei echipe nu este nevoie de o investiţie foarte mare. Nu e nevoie de echipamente, scule sau alte instalaţii, ci e nevoie de instrumente software de proiectare, iar ingineri români foarte buni avem. Dorim să facem aici proiectare la ceva pentru tot grupul GDELS. Avem o listă de oportunităţi de care vrem să ne folosim.

Reporter: Vă mulţumim!

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Sunteti in urma!

    Drone tata, drone si rachete! 

    Nu vedeti ce se intampla pe front?

    1. e abramsul neputincios ,bradley,leopardul,cu pirania esti mai rau decat infanterist cu vesta antiglont!

      din transportor f greu scapi,din transee ai o santa sa scapi sau sa te predai,nu strica munitie scumpa pt un om! 

      "e abramsul neputincios ,bradley,leopardul,cu pirania esti mai rau decat infanterist cu vesta antiglont!" clar e mult mai bine cu masini de golf cart si motociclete sa ataci in echipe de sinucigasi.

      Ca sa fie clar rusia poate fi oprita doar daca o ponesti peste bot tare de sa-i sara dintii. Este singura forma de diplomatie respectata de rusia din 1500 pana in ziua de azi. 

      Las'ca am vazut T-urile rusesti placate cu cartoane cat is de bune! Hai sa numaram cate au pierdut pana acum mujicii :)

      Astea occidentale au nevoie de aparare antiaeriana, asa ca stau la cutie pana se rezolva si cu asta! 

      Ce poti face cu pirania cand armele antitanc perforeaza blindajele celor mai bune tancuri,dronele lancet au facut praf leopardul,stryker,bradley,iar de astea te poti proteja doar electronic,cu avioane nu poti face nimic la cata aparare antiaeriana e pe acolo!

      Doar bombele cu planare mai pot face utile avioanele,altfel le darama imediat! 

    De ce pe front nu vedem nici un vehicul Piranha? De ce nu a donat nimeni asa ceva ? Elvetia, Romania , alooo, se aude ?

    interesant, cum se poate profita pe bursa de acest curent ? oare tbm ?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

23 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7871
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3453
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0070
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.2660

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb