Reporter: Ce criterii a luat în calcul Sheraton când a decis să vină în România?
Robert Koren: România are o creştere economică stabilă, în jur de 3% pe an, iar numărul sosirilor pe aeroport a înregistrat creşteri de două cifre.
De asemenea, am luat în considerare stabilitatea politică, inflaţia şi oportunităţile în domeniul turismului.
Ştim că există interes pentru România pe segmentul corporate-business. De exemplu, firmele de modă au transferat din producţie în România, multe fabrici au venit aici.
Dar există şi oportunităţi în dezvoltarea turismului - Bucureştiul şi împrejurimile, castelele din Transilvania sunt interesante pentru străini.
Ştiind toate acestea, am spus că este important, ca multinaţională, să punem steagul, în primul rând, în Capitală. Pentru asta, trebuie să ai partenerul potrivit, locaţia potrivită şi brandul potrivit.
Reporter: Ce elemente v-au creat nemulţumiri? De exemplu, este cunoscut că România stă prost la capitolul infrastructură.
Robert Koren: Acest aspect nu a fost o piedică. Nu există un loc perfect. Dezvoltarea infrastructurii este dincolo de controlul nostru. Important pentru noi a fost să avem locaţia perfectă. De aici, oamenii se descurcă. Taxiul este foarte ieftin aici.
Reporter: Aţi vizitat România?
Robert Koren: Da, am mai fost aici, de câteva ori. Am fost şi în Transilvania, şi în alte părţi din ţară.
Reporter: Unde v-a plăcut cel mai mult?
Robert Koren: Îmi place Bucureştiul, în mod special, pentru că este dinamic. Am fost foarte surprins de diversitatea culinară. Peste drum de noi (n.r. în Piaţa Romană) este "Mon Amour", o patiserie, jos este "Pizza Hut", în hotel avem restaurantul "Benihana". Aveţi atât de multe lucruri la care nu mă aşteptam. Sunt locuri pe care te-ai fi aşteptat să le vezi în Londra, iar faptul că sunt aici spune multe despre cum reacţionează alte companii mari faţă de a investi în România. Acestea văd Bucureştiul ca poartă de intrare.
Un alt element important este populaţia. Forţa de muncă de aici are o reputaţie foarte bună. Am ajuns aici aseară foarte târziu (n.r. joi), iar lounge-ul era încă în construcţie. Daniel (n.r. Daniel Ben-Yehuda, directorul general al hotelului din Bucureşti) mi-a spus că va fi gata a doua zi dimineaţă. Azi (n.r. vineri) era gata! Este extraordinar! Dacă nu eşti organizat, acest lucru nu se întâmplă, pur şi simplu. Este meritul companiei care a lucrat la renovarea acestui hotel.
Reporter: Cum au fost afectate afacerile Sheraton de criză?
Robert Koren: Lumea a trecut printr-o ajustare semnificativă, ca rezultat al crizei din 2008-2009.
Şi la noi, ratele de ocupare s-au ajustat.
În acelaşi timp, criza a fost o trezire la realitate. A trebuit să ne asigurăm că avem partenerii potriviţi, locaţiile potrivite şi brandul potrivit. Ne-am analizat partenerii ca să ne asigurăm că sunt viabili din punct de vedere financiar, ei ne-au cercetat pe noi. A fost o perioadă de învăţare, pentru a ne asigura că nu bifăm pur şi simplu nişte criterii atunci când deschidem un nou hotel, ci că găsim într-adevăr cea mai bună locaţie şi cel mai bun partener.
De asemenea, criza ne-a făcut pe toţi să ne uităm diferit, probabil mai competitiv, la modelele noastre de afaceri.
Cred că am depăşit momentele grele. Anul trecut, creşterea a fost puternică, pentru Starwood, a fost un an record. În acest an, ritmul este intens. Aprecierea dolarului faţă de euro ne-a ajutat foarte mult. Dolarul puternic şi faptul că suntem un brand american au făcut diferenţa pe pieţele cheie şi sperăm ca asta să continue.
Reporter: Vă îngrijorează situaţia din China?
Robert Koren: China este un partener global enorm, care impactează multe economii, în special din cauza producţiei. Sunt de părere că China este suficient de mare, cu populaţia sa de peste un miliard de cetăţeni, pentru a se ajusta şi ea. Am putea să nu mai vedem creşterile de două cifre, dar vom avea creştere economică solidă în China. Afacerile Starwood continuă să urce puternic în China. Oamenii vor folosi aprecierea dolarului faţă de euro, pentru a exploata Europa mai mult decât până acum. Este o oportunitate chiar şi pentru România.
Odată cu deschiderea Sheraton aici, vin clienţi noi, pe care Bucureştiul nu îi avea înainte. De exemplu, chiar în această după-amiază (n.r. vineri) se va caza aici primul client SPG platinum (înscris în programul de loialitate Sheraton Preferred Guest).
Reporter: Cum aţi descrie clientul platinum?
Daniel Ben-Yehuda: Este un "groupie"!
Robert Koren: Este un client loial, care cheltuie mult, care se bucură de beneficiile de a fi recunoscut de Starwood, care este tratat în mod special. Acest client stă minim 50 de nopţi pe an la hotel.
Reporter: Ce segment de clienţi targetaţi?
Daniel Ben-Yehuda: Ne bazăm pe segmentul de business, dar creşte şi numărul celor care vin pentru turism.
Acum câţiva ani, proporţia era 80% business şi 20% turism, iar acum ajungem uneori la 60%-40%.
Reporter: Îmi puteţi spune care sunt obiectivele strategiei Sheraton 2020?
Robert Koren: Sunt zece obiective. Primul este o repoziţionare a brandului Sheraton. Vrem să cristalizăm şi să aducem la viaţă logo-ul Sheraton. Vrem să consolidăm identitatea vizuală, cu nişte schimbări, probabil în paleta de culori.
Vrem să lansăm o campanie puternică de marketing în acest an, de milioane de dolari.
De asemenea, am introdus un nou segment - Sheraton Grand. Vrem să ne asigurăm că livrăm performanţă, în termeni de vânzări, ca proprietarii să fie fericiţi şi să dorească să investească în continuare. Vrem să ne asigurăm că angajaţii sunt antrenaţi în a oferi servicii la standardele înalte, aşteptate de clienţi, pentru ca aceştia să dorească să plătească mai mult.
Vrem să avem serviciile noastre adaptate tehnologiilor actuale.
Totodată, dorim să ne asigurăm că suntem alegerea numărul unu ca "loc de întâlnire". Acest termen poate include, pe lângă înţelesul de întâlnire de afaceri, şi un eveniment - o nuntă, o aniversare, o zi de naştere.
Vrem să continuăm să inovăm în ceea ce priveşte experienţa clienţilor şi să ne focusăm pe un design diferit, cald, care să te facă să te simţi ca acasă.
Ţintim să creştem brandul la nivel global. Până în 2020 vrem să deschidem 150 de noi hoteluri Sheraton şi am avut un start bun.
În acest moment, Sheraton reprezintă 54% din portofoliul Starwood şi vrem să ajungem la 700-800 de hoteluri, în următorii cinci ani,
Reporter: Cum s-ar traduce această strategie în cifre?
Robert Koren: Cu siguranţă s-ar traduce într-un profit mai mare pentru proprietar. Viziunea 2020 va presupune şi costuri semnificative - vom investi mult în training, noi campanii de marketing -, dar va aduce un randament mai bun pentru proprietari. Nu pot oferi cifre pentru că este o muncă în desfăşurare.
Reporter: Care este cel mai frumos loc din lume?
Daniel Ben-Yehuda: Eu aş spune România, datorită oamenilor. Nivelul de educaţie este ridicat, cel de violenţă este extrem de redus. O doamnă poate merge singură la miezul nopţii pe Magheru şi nu păţeşte nimic. Încercaţi asta în Londra, dar nu vă sfătuiesc!
Locuiesc aici de zece ani şi este extraordinar.
Robert Koren: Eu nu voi răspunde la această întrebare.
Mie îmi place să mă bucur de moment. Eu călătoresc 220 zile pe an, sunt foarte rar acasă. Încerc să trăiesc clipa oriunde sunt.
Dacă nu ajungeam aşa de târziu aseară, în Bucureşti, probabil ieşeam la plimbare. Îmi place să descopăr locuri.
Reporter: Vă mulţumesc!