Guvernul a aprobat astăzi Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016-2020 şi Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei, având ca obiective majore creşterea siguranţei rutiere şi reducerea la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în anul 2020 faţă de anul 2010, informează Executivul prin intermediul unui comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, Strategia pentru siguranţă rutieră îşi propune mai multe direcţii de acţiune, şi anume: întărirea şi coordonarea instituţională, factorul uman în siguranţa rutieră, formarea în domeniul siguranţei rutiere, îmbunătăţirea evaluării medicale şi psihologice, instruire şi examinare, îmbunătăţirea legislaţiei şi a controlului respectării legilor în domeniu, siguranţa infrastructurii rutiere, transport şi mobilitate, siguranţa vehiculelor, cercetare şi statistică în domeniul siguranţei rutiere.
"Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră 2016-2020 prevede sarcini specifice pentru autorităţile publice cu atribuţii în domeniul siguranţei rutiere. Astfel, în ceea ce priveşte coordonarea instituţională, Planul de Acţiuni aferent Strategiei include măsuri pe termen scurt (1-2 ani) şi termen mediu (3-5 ani) pentru îmbunătăţirea sistemului de intervenţie la accidente şi a asistenţei medicale de urgenţă, între care asigurarea funcţionalităţii serviciilor specializate de urgenţă într-un spaţiu comun, prin colocarea dispeceratelor de urgenţă, cât şi prin unificarea dispecerizării resurselor pe domenii de intervenţie (medical, ordine publică, etc.) şi elaborarea unor scheme de intervenţie mai clare. De asemenea, pentru dezvoltarea bazei materiale a unităţilor de intervenţie este prevăzută, pe termen scurt, îmbunătăţirea dotării cu autospeciale pentru descarcerare, ambulanţe, iar pe termen mediu, îmbunătăţirea dotării serviciilor de urgenţă cu elicoptere. Tot la nivel instituţional, Strategia prevede consolidarea rolului Consiliului Interministerial pentru Siguranţă Rutieră (CISR) ca organ principal în materie de siguranţă rutieră, de coordonare între instituţii naţionale şi departamentele Consiliului şi între CISR şi judeţe, municipalităţi şi alte instituţii locale", se menţionează în comunicatul citat.
În ceea ce priveşte factorul uman în siguranţa rutieră, Strategia urmăreşte corectarea comportamentului pe drumurile rutiere, prin întărirea rolului educaţiei rutiere şi a campaniilor de sensibilizare şi conştientizare. În acest sens, acţiunile propuse îi vizează pe toţi participanţii la trafic - şoferi, pietoni, biciclişti, motociclişti - indiferent de vârstă sau profesie. Se va pune accent pe identificarea soluţiilor de reducere a numărului de persoane decedate şi al persoanelor grav rănite din categoriile de persoane cu risc crescut (pietoni, motociclişti, biciclişti, copii, tineri, persoane vârstnice). Pe termen scurt, este prevăzută reglementarea unui Plan Naţional de Educaţie Rutieră, Strategia punând în centrul atenţiei, după modelul european, participantul la trafic şi cu un accent deosebit pe educaţia şi formarea copiilor a tinerilor şi a conducătorilor auto începători.
Tinerii sunt vizaţi şi ei prin această strategie, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare şi de formare în domeniul siguranţei rutiere, aceste programe urmând a fi introduse de către universităţi, în parteneriat cu instituţii având abilităţi şi expertiza necesară în domeniu. Acţiunile vor viza şi îmbunătăţirea evaluării medicale şi psihologice pentru obţinerea permisului auto, prin actualizarea periodică a baremelor de evaluare şi eliminarea posibilităţilor de obţinere a avizelor în mod fraudulos. În plus, după o anumită vârstă, vor fi reduse perioadele de efectuare a controalelor medicale pentru conducătorii auto.