Guvernul american a vândut, la data de 9 decembrie, ultimele acţiuni pe care le mai deţinea la compania auto "General Motors" Co., cea mai mare din ţară, punând astfel capăt celui mai complex proces de salvare din perioada crizei financiare globale.
Trezoreria americană a pierdut în jur de 11 miliarde de dolari din această salvare, dar a recuperat 39 de miliarde de dolari din cele aproape 50 de miliarde plătite către constructorul auto, ale cărui vânzari s-au prăbuşit în 2008, generând falimentul companiei în 2009.
"Odată cu vânzarea ultimelor acţiuni GM s-a încheiat un capitol important din istoria ţării noastre", a declarat secretarul Trezoreriei SUA, Jack Lew.
Administraţia de la Washington a venit în ajutorul giganţilor auto americani "General Motors" şi "Chrysler" în timpul crizei financiare, "Ford" fiind singura companie majoră de profil care a reuşit să se descurce fără sprijinul statului. Amintim că grupul "Chrysler", al treilea mare constructor auto din SUA, a trecut sub controlul "Fiat" SpA din Italia, după ce a fost salvat de statul american.
Potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Cercetare Auto, salvarea industriei de profil din SUA a permis păstrarea a 1,5 milioane de locuri de muncă şi a 105,3 miliarde de dolari sub formă de taxe şi asigurări sociale colectate.
Odată cu ieşirea Trezoreriei din acţionariatul GM, compania va putea să plătească din nou dividende, respectiv să ofere recompense mai mari directorilor săi.
De la ieşirea de sub protecţia Legii falimentului, în 2009, GM a fost profitabilă timp de 15 trimestre consecutiv, generând profituri cumulate în valoare de aproximativ 20 de miliarde de dolari de pe urma lansării de noi produse şi a vânzărilor crescute pe pieţele din America de Nord şi China.