Confederaţia Sindicală Naţională MERIDIAN, în contextul informaţiilor apărute în spaţiul public referitoare la proiectul Ordonanţei de Urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice a fost sesizată de Sindicatul Aeroportuar Henri Coandă, organizaţie sindicală reprezentativă la nivelul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti şi de Federaţia Sindicatelor Personalului Aeroportuar care cuprinde sindicatele din cadrul aeroporturilor subordonate Consiliilor Judeţene din judeţele Cluj, Iaşi, Sibiu, Arad, Satu Mare, Maramureş, Tulcea, Mureş, cu privire la potenţialul impact negativ al prevederilor acestui proiect legislativ pe componenta resurselor umane, în sectorul de activitate aviaţie, se arată într-un comunicat de presă transmis de CSN MERIDIAN:
oeliminarea posturilor vacante din sectoarele operaţionale va contribui la incapacitatea aeroporturilor de a asigura derularea în condiţii de eficienţă şi eficacitate a activităţilor specifice exploatării infrastructurii aeroportuare şi implicit a operaţiunilor de aviaţie civilă;
ova fi afectată în mod direct capacitatea aeroporturilor de monitorizare şi coordonare a sectoarelor tehnico-operaţionale;
osunt create premisele unor potenţiale incidente/evenimente cu impact operaţional;
oimplementarea standardelor ICAO, EASA şi CE va fi în mod evident afectată;
ose pot materializa potenţiale vulnerabilităţi în domeniile siguranţei şi securităţii aeroportuare;
oreducerea resurselor tehnico-materiale, în lipsa unei analize riguroase, reduce, de asemenea, capacitatea aeroporturilor de a-şi îndeplini obligaţiile si responsabilităţile legale;
oimplementarea OUG aşa cum este concepută actualmente în forma de proiect, care circula în mass-media, generează dificultăţi pentru aeroporturi în a respecta dispoziţiile legale din Codul Aerian;
otoate aceste sincope operaţionale vor afecta în mod direct aeroporturile şi companiile aeriene şi vor crea probleme majore în privinţa regularităţii, siguranţei şi securităţii traficului aerian;
oRomânia va fi astfel expusă în relaţia cu forurile internaţionale - EASA, CE şi Eurocontrol.
În situaţia adoptării acestui act normativ, se vor produce efecte negative asupra bunei defăşurări a activităţii în acest domeniu de activitate, respectiv a activităţii aeroporturilor şi implicit asupra personalului care lucrează în acest domeniu, se mai arată în comunicat. Aeroporturile şi aviaţia în general nu şi-au revenit din criza generată de pandemie şi aceasta se vede în întârzierile şi anulările de zboruri. Un astfel de OUG va pune pe butuci aeroporturile sub aspectul operării infrastructurii aeroportuare şi al serviciilor de handling la sol.
Putem înţelege necesitatea unei discipline pe coordonata cheltuielilor, însă această acţiune nu trebuie sa presupună reducerea resurselor tehnico-operaţionale şi cu atât mai puţin, o astfel de reducere nu se poate face fără nişte analize de impact şi eventual, analize de risc pe domeniile specifice sectorului transporturi aeriene, conform sursei citate.
Confederaţia Sindicală Naţională MERIDIAN şi organizaţiile sindicale din structura sa, resping acest mod de a legifera prin campanii de zvonistică care generează panică în rândul salariaţilor şi creează premisele unor mişcări sindicale de amploare, având la bază proliferarea unor ameninţări la integritatea Contractelor Individuale de Muncă şi a Contractelor Colective de Muncă în vigoare, mai transmite CSN MERIDIAN.
Considerăm că acest proiect legislativ nu există atât timp cât nu este supus proceselor legale de transparenţă decizională şi de dialog social, motiv pentru care facem pe această cale un apel către Guvernul României, să clarifice statutul acestui proiect de act normativ şi să acţioneze cu responsabilitate pentru a nu genera o situaţie de instabilitate şi de neîncredere în deciziile autorităţilor Statului Român ale căror consecinţe negative nu pot fi anticipate, dar care vor fi suportate de întreaga populaţie a României, potrivit comunicatului.