Vânzările online de produse fizice cu amănuntul au înregistrat creşteri semnificative pe fondul crizei generate de pandemia COVID-19 şi de perioada de izolare, iar la finele lui 2020 vor fi cu 28% mai mari decât în 2019, până la aproape 5,5 miliarde de euro, conform estimărilor Horvath & Partners, făcute atât pe baza propriilor observaţii din piaţă, cât şi a statisticilor Eurostat şi GPeC, se arată într-un raport al companiei de consultanţă în management remis, astăzi, Redacţiei.
De asemenea, reprezentanţii Horvath & Partners prognozează că vânzările online îşi vor continua creşterea şi în 2021, când vor atinge o valoare de 6,5 miliarde euro, cu 18% mai mult decât în 2020. Ponderea cumpărăturilor online din totalul vânzărilor retail a devenit din ce în ce mai mare.
Kurt Weber, Director General al Horvath & Partners România, a declarat: "În 2019, valoarea vânzărilor online pe segmentul retail s-a ridicat la 4,3 miliarde euro, cu 20% peste 2018, ceea ce înseamnă o pondere de 9% din totalul vânzărilor. În martie 2020, am observat o creştere de 5% a vânzărilor online, faţă de luna anterioară. În aprilie 2020, creşterea vânzărilor online comparativ cu martie 2020 a fost de 12%. Canalul online a continuat să crească şi estimăm că ponderea acestuia va ajunge la 12%, până la finalul lui 2020. Românii au ales să cumpere online mai mult decât de obicei în contextul pandemiei COVID-19, care a dus la închiderea spaţiilor comerciale considerate neesenţiale şi la evitarea spaţiilor aglomerate, cum sunt supermarketurile. Această modificare în comportamentul consumatorilor este una de durată, deoarece climatul de incertitudine post-izolare se menţine, iar oamenii vor continua să cumpere online mai mult decât în anii trecuţi".
În primele patru luni din 2020, vânzările totale de retail au înregistrat o scădere, per ansamblu, de circa 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Aceste scăderi au fost vizibile încă din martie, în special pe categorii de produse cum sunt textilele, bunurile electronice şi mobila sau cărţile. În acelaşi timp, a fost vizibilă şi orientarea multor consumatori către e-commerce, iar estimările Horvath & Partners vizează că în 2021, ponderea online-ului în totalul vânzărilor retailerilor va ajunge la aproape 14%, ceea ce va însemna că în doi ani, acest canal va creşte în importanţă cu peste 50%.
"Dincolo de pierderile economice care s-au înregistrat atât în retail, cât şi în alte domenii cum sunt HoReCa, industria producătorilor de autoturisme sau în turism, cred că trebuie să vedem şi puţinele beneficii pe care le-a adus această criză. Unul dintre ele este şi accelerarea digitalizării României, nu doar la nivelul antreprenorilor care s-au văzut nevoiţi să îşi mute activitatea din offline în online, dar şi în ceea ce priveşte modul în care oamenii cumpără. Există un potenţial semnificativ de creştere pentru e-commerce, câtă vreme doar 23% din populaţia României a făcut achiziţii online în 2019, situându-ne pe penultimul loc din UE, înaintea Bulgariei. În ceea ce priveşte companiile, cred că este mai important decât oricând să îşi concentreze atenţia spre canalele de vânzare online, iar unul dintre cele mai bune moduri de a creşte profitabilitatea este adoptarea modelelor de stabilire dinamică a preţurilor sau dynamic pricing. Acest lucru înseamnă stabilirea preţurilor online, în funcţie de datele pe care le ai, şi care trebuie adaptate periodic, cu privire la categoria de clienţi căreia i te adresezi. Din experienţa noastră practică, o strategie bună de dynamic pricing poate creşte vânzările cu până la 20% în decursul unui an de la implementare", a adăugat Kurt Weber.