Divizia din România a International Advertising Bureau /IAB/ a definitivat primul program destinat monitorizării pieţei de publicitate online şi a comerţului electronic, intitulat "Marca de încredere".
Redactat sub forma unui Cod de autoreglementare în mediul online, proiectul a fost lansat, luni, în cadrul unei conferinţe de presă organizată într-un cadrul nonconformist - Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti.
Conform preşedintelui reînvestit al IAB România, Cristi Petriceanu, noul model de autoreglementare are la bază modelul spaniol, denumit generic "Confiancia Internet".
"Codul propus şi finalizat de IAB are la bază un model de argumetare precum cel pe care l-am descoperit în Spania. Prin intermediul noului Cod este vizată respectarea regulilor din comerţul electronic şi publicitatea online", a menţionat Petriceanu, care a adăugat că, în perioada următoare, vor exista campanii de informare cu privire la promovarea Codului.
La rândul său, Cristi Pârvan, vicepreşedintele asociaţiei a punctat faptul că "Marca de încredere IAB" introduce în vocabularul deţinătorilor de site-uri care vând publicitate termenul de certificare a calităţii acestora.
În ceea ce priveşte mecanismul de finanţare al programului iniţiat de IAB, sumele vor proveni din taxa de înscriere plătită de companiile care doresc încadrarea în categoria de "website certificat".
Valoarea taxei va fi de 100 lei/lună, iar pentru noile companii înscrise în IAB va exista o reducere de 40% din suma iniţială.
În contul sumei achitate, utilizatorii beneficiază de "bulina" care certifică un site cu titlul de "Marcă de încredere", suport în implementarea Codului, argumente pentru derularea programului de bune practici, precum şi promovarea website-ului membru al IAB România.
Potrivit oficialilor IAB România, 50% din valoarea colectată din taxa de înscriere va fi repartizată celor două jurii care vor analiza plângerile primite de la reclamanţi. În "Codul de autoreglementare în mediul online" se precizează la articolul 25, punctul 1, că monitorizarea aplicării normelor va fi făcută de Juriul de Publicitate şi Juriul de Comerţ Electronic, ambele entităţi fiind formate din persoane neutre, dar specializate în domeniul pe care îl analizează.
"Ambele organe îşi fundamentează activitatea pe principiul independenţei, transparenţei (...), legalităţii, libertăţii de alegere şi dreptului de reprezentare al consumatorului, stabilite în Recomandarea 98/257/CE a Comisiei Europene", se notează în textul adoptat de IAB România, în colaborare cu Avocatnet.ro.
Cea mai nouă statistică legată de comerţul electronic cu plata online din România arată că, în primele nouă luni ale anului 2009, acesta a crescut cu 75% faţă de acelaşi interval al anului trecut, ajungând la valoarea de 69,5 milioane de euro.
Potrivit Romcard, numărul de tranzacţii înregistrate în perioada ianuarie-septembrie 2009 a fost de aproximativ 886.000, aproape dublu faţă de primele nouă luni din 2008, în timp ce prin platforma ePayment au fost derulate 784.000 de tranzacţii, cu o valoare totală de peste 65 milioane euro.
Totodată, valoarea totală a pieţei de publicitate online în România a înregistrat, în 2008, o creştere cu 70 la sută faţă de 2007, totalizând 72,417 milioane lei (circa 20 milioane euro), conform studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study) realizat de IAB România şi PricewaterhouseCoopers România la începutul lunii iunie 2009.
Studiul ROADS a inclus declaraţiile de vânzări directe ale 11 companii, numărând principalele regii de publicitate online şi principalii publisheri independenţi (cu vânzări directe semnificative), care reprezintă în total în jur de 600 site-uri. Valorile cuprinse în acest studiu sunt valori nete.
Asociaţia IAB România a fost creată în 2006 şi reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe internet: regii de media, agenţii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicitatii online şi publisheri autohtoni.